In november 2014 zijn we als Gemeente Utrecht gestart met “Utrecht: Goed Geregeld!” (UGG). UGG is een middel om in de organisatie bewustzijn te creëren over deregulering, klantgerichtheid en vereenvoudiging. Met deze rapportage wordt de Raad jaarlijks geïnformeerd over de projecten van de gemeente die bijdragen aan deregulering en klantgerichtheid.
De effecten hiervan zijn vaak niet in harde, kwantificeerbare cijfers te vatten en in een diagram te vertalen. Slimmer regelen en vereenvoudigen uiten zich bijvoorbeeld in minder regels, minder regelingen, klantvriendelijke benadering, kortere doorlooptijden, etc.. Bij lopende projecten die in de afrondingsfase zitten, is vermeld tot welke resultaten het tot nu toe heeft geleid.
De projecten zijn gegroepeerd onder thema’s. Net als vorig jaar rapporteren we ook over deregulerings- en versimpelingsinitiatieven binnen de bedrijfsvoering, die vooral interne werking hebben.
Binnen de organisatie is voortdurend aandacht voor deregulering:
- Periodiek worden er collegiale workshops ‘dereguleren kun je leren’ aangeboden.
- Op één intranetsite staat alle informatie en inspiratie over dereguleren en versimpelen, intern en extern, bij elkaar.
- Leidinggevenden worden actief betrokken en geïnformeerd door middel van het “Bedrijfsvoeringsbericht” dat tweewekelijks verschijnt.
- We maken filmpjes en vlogs waarin medewerkers over hun ervaringen vertellen.
- Waar dat zinvol is, onderzoeken en benutten we de samenhang met initiatieven als “gastvrije taal”, “digivaardigheden” en “werken met gedragskennis”. We leren van elkaar op aanpak en inhoud en versterken elkaars boodschap.
Daarnaast hebben we in februari een Raadsinformatiebijeenkomst georganiseerd waarbij de Raad is geïnformeerd over de verschillende ontwikkelingen. Aan de hand van verschillende casus is inzicht gegeven in hoe wij met deregulering omgaan en wat de resultaten zijn. De opzet was dusdanig dat er veel tijd was om met de Raadsleden van gedachten te wisselen. Het was een levendige en positieve bijeenkomst.
Extern gerichte ontwikkelingen
Ondernemingsdossier Samen met Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn we als gemeente ruim een jaar geleden gestart met het inrichten van het Ondernemingsdossier om online zaken doen met de gemeente mogelijk te maken voor de vier meest gebruikte diensten. Het Ondernemingsdossier leek op dat moment de meest geschikte landelijke voorziening om in één omgeving met verschillende overheden online zaken te doen. Hoe verder? Klantvoordeel: minder administratieve handelingen, eenvoudige manier van online zakendoen voor ondernemers (en verenigingen). |
Agenda Utrecht Agenda Stad is een samenwerking tussen het Rijk, steden en stakeholders, gericht op het versterken van groei, innovatie en leefbaarheid van Nederlandse steden. Stedelijke regio’s en het Rijk sluiten ‘City Deals’ waarin ze stedelijke opgaven centraal stellen en wederzijdse afspraken maken over de aanpak ervan, inclusief de herijking van bestaande regelgeving. Utrecht heeft vanuit zijn eigen agenda een aantal City Deals geïnitieerd; op andere thema’s heeft Utrecht zich aangesloten bij initiatieven van andere steden. Getekende City Deals tot dusverre zijn Inclusieve Stad ,‘Health Hub’, waarden van groen en blauw, circulaire stad, en voedsel. Andere agendapunten worden op andere manieren opgepakt. Voorbeelden zijn het living lab “Healthy Urban Boost” in het stationsgebied, een regulier overleg tussen G4 bestuursraad en het ministerie van Infrastructuur en Milieu over stedelijke mobiliteit, of de Green Deal aardgasloze wijken. De City Deals zijn, naast een middel om de randen van regelgeving op te zoeken en/of te herijken, ook een middel om de regio en stad te positioneren, middelen te verwerven en ons met partners (nog) beter te organiseren op de opgaven die horen bij een grote, groeiende, gezonde stad. Dereguleren in City Deals:
Klantvoordeel: Belemmerende regels ter discussie stellen en versimpelen en daardoor stedelijke opgaven eenvoudiger realiseren. |
Ruim baan voor initiatief In 2015 is de oogst van het Festival ’Utrecht maken we samen’ gebundeld in een agenda ’Ruim baan voor initiatief’ met suggesties over hoe samen meer ruimte voor initiatief in Utrecht kunnen maken. De agenda is een aantal keren samen met de stad geactualiseerd. Doel voor de organisatie blijft het stimuleren van initiatieven vanuit de stad door het wegnemen van (interne) drempels, het bieden van faciliteiten, en experimenteren met nieuwe vormen van samenwerking. De afzonderlijke agendapunten zijn: Al doende leren |
Deregulering rondom parkeervergunningen Tijdens een pilot in 2016 is ervaring opgedaan met de Brievenbox. In de Brievenbox ontvangen klanten belangrijke documenten digitaal. Voordeel is dat alle berichten automatisch bewaard blijven en er 100% zekerheid is over juiste bezorging. Uit de pilot komt naar voren dat de gehanteerde versie van de Brievenbox verbeterd kan worden. Daar werken we momenteel aan. Er komt een nieuwe en verbeterde versie. Stand op balk: uitvoering. Wij hebben de eerste stappen gezet voor de digitalisering van de Europese gehandicaptenparkeerkaart. Samen met de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) en de andere G4-gemeenten maken we een technisch ontwerp voor de gewenste oplossing. Het Stedelijk overleg lichamelijk gehandicapten (Solgu) denkt hierin mee. Met digitalisering van de gehandicaptenparkeerkaart verminderen wij de diefstalgevoeligheid en het misbruik van de kaart. Toezicht en handhaving wordt bovendien efficiënter, omdat dit digitaal wordt uitgevoerd. Stand op balk: initiatief. Na een geslaagde pilot met een aantal bedrijven in 2016 digitaliseren we in het derde kwartaal 2017 alle parkeervergunningen voor bedrijven. Met de digitalisering komt het papieren parkeervignet te vervallen. Vrijwel alle parkeerproducten zijn dan digitaal. Deelnemers aan de pilot gaven het systeem gemiddeld een ruime voldoende. Vooral het gebruiksgemak werd positief beoordeeld. Bedrijven kunnen zelf digitaal het kenteken wijzigen, waarvoor de parkeervergunning in gebruik is. Een overdracht van het papieren parkeervignet is niet meer nodig. Toezicht en handhaving gebeurt volledig digitaal, waarmee we het informatie gestuurd toezicht verder optimaliseren. Stand op balk: uitvoering. Wij onderzoeken de mogelijkheden voor betaling van parkeerproducten middels iDEAL. Toepassing lijkt in eerste instantie mogelijk bij de bezoekersvergunning. Daadwerkelijke uitvoering staat gepland voor 2018. Stand op balk: initiatief. Klantvoordeel: minder administratieve handelingen, doelgerichter en meer remote contact i.p.v. aan de balie in persoon te moeten verschijnen. |
Herijking regels in relatie tot nieuwe omgevingswet en ondernemingsdossier De Omgevingswet bundelt de wetgeving en regels voor de fysieke leefomgeving in relatie tot veiligheid en gezondheid. Het kabinet wil hiermee verbeteringen in het fysieke beleidsdomein bereiken. De wet vraagt van gemeenten een andere manier van denken en werken: meer nadruk op participatie aan de voorkant, meer samenwerking met de initiatiefnemer, meer bestuurlijke afwegingsruimte en een meer integrale benadering van de fysieke leefomgeving. Bij de invoering van nieuwe wet- en regelgeving toetsen wij bestaande regels voortdurend op nut en noodzaak en richten we processen en procedures zo in dat de lasten voor inwoners en ondernemers zo laag en eenvoudig mogelijk zijn. Voor de voortgang op het gebied van vergunningen en ontheffingen verwijzen wij u naar onze recente brief van 11 mei 2017. Voor de ontwikkelingen rond het Ondernemingsdossier en het vervolg verwijzen wij u naar de raadsmemo van 14 maart 2017 ‘Evaluatie ondernemingsdossier’. Klantvoordeel: minder en eenvoudigere regels. |
Bodemsanering (vervolg Bodembeschermingsverordening) Bodemsaneringsmeldingen lopen nu via het zaaksysteem, een allround registratiesysteem. Zaakgericht werken maakt het mogelijk om werkprocessen verder te digitaliseren, om verder te dereguleren en klantgerichter te werken. Bijvoorbeeld door het gebruik van e-formulieren en digitale handtekeningen. Het aanvragen van een besluit is voor de aanvrager gemakkelijker, en de aanvraag komt automatisch in het zaaksysteem terecht. Voor simpele bodemsaneringen wordt gebruik gemaakt van een e-formulier, maar door technische beperkingen kan dit momenteel niet uitgebreid worden naar alle bodem-werkprocessen. Correspondentie met klanten zoals besluiten en brieven over bodemsaneringsmeldingen zijn dit jaar in B1-taal (begrijpelijke taal) opgesteld, zodat iedereen begrijpt waar het over gaat. In september 2017 wordt een nieuwe ronde gestart om de werkprocessen LEAN te maken. Klantvoordeel: kortere doorlooptijd en minder administratieve handelingen, duidelijker besluiten en brieven. |
Wijziging participatiewet
Klantvoordeel: meer digitaal en simpeler processen waarbij meer maatwerk kan worden geboden. |
Beter Bestemmen Het project Beter Bestemmen werkt toe naar een wijze van ruimtelijke ordening die bijdraagt aan een helder, kort proces voor het realiseren van wenselijke ontwikkelingen (passend binnen de nieuwe Omgevingswet) en die de fysieke leefomgeving waar nodig beschermt. Om deze doelstelling te halen wordt gewerkt aan het ordenen en reduceren van beleidsnota’s, aan de integratie van beleid op gebiedsniveau en aan het vereenvoudigen van het bestemmingsplan. Met dit project wordt voorgesorteerd op de Omgevingswet. Het project leidt tot minder regels en tot een betere integratie van beleidsvelden. Klantvoordeel: eenduidigere en snellere realisatie van wenselijke ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving. |
Vernieuwing armoedeaanpak De Vernieuwing armoedeaanpak is continu in ontwikkeling. De nieuwe aanpak is erop gericht dat mensen ondanks een laag inkomen mee kunnen doen in de maatschappij. Het accent ligt op vroegtijdig voorkomen van armoede en schulden, onder andere door vroegsignalering van betalingsachterstanden en ondersteuning bij levensgebeurtenissen, zoals een scheiding of ontslag. Daarnaast blijven we streven naar het eenvoudig en logisch vormgeven van de armoederegelingen en laagdrempelige toegang tot de regelingen. Voor mensen met een laag inkomen is het daardoor makkelijk te overzien waar ze aanspraak op kunnen maken. Het liefst willen we de gemeentelijke regelingen terugbrengen tot drie: De U-pas en de Collectieve zorgverzekering voor minima, als basisvoorzieningen die jaarlijks gebruikt kunnen worden, en daarnaast een vorm van maatwerk om mensen gericht en individueel te ondersteunen als dat nodig is. Dit lijkt nu echter nog een stap te ver. Uit berekeningen van het Nibud blijkt dat groepen inwoners kampen met een tekort op hun inkomen. Deze situatie dwingt de gemeente de individuele inkomenstoeslag voorlopig te behouden om het tekort op hun inkomen zo beperkt mogelijk te houden. Het is de verantwoordelijkheid van het Rijk om te zorgen voor goed inkomensbeleid, daarom voeren we lobby richting het Rijk om te zorgen voor voldoende inkomen. We zien de optimale set aan armoederegelingen als stip op de horizon waar we geleidelijk naar toe bewegen. Jaarlijks bepalen we op basis van concrete resultaten, leerervaringen en maatschappelijke ontwikkelingen de volgende stappen. Klantvoordeel: Door eenvoudige regels en lage drempels verbeteren we de toegang tot regelingen voor de doelgroep, en is het voor hen gemakkelijker te overzien waar ze aanspraak op kunnen maken. |
Bijstandsexperiment ‘weten wat werkt’
Klantvoordeel: minder bureaucratie, meer vertrouwen |
Gastvrije taal
Klantvoordeel: Goed schrijven draagt bij aan de gastvrijheid en klantvriendelijkheid van de gemeente. Voor de organisatie zelf scheelt het vragen en telefoontjes, en er wordt beter gehoor gegeven aan verzoeken en opdrachten. |
Intern gerichte ontwikkelingen
Slim – simpel – samen: de drie pijlers van de doorontwikkeling van de bedrijfsvoering. Naast ‘innovatie’ en ‘basis op orde’ is de bedrijfsvoering gericht op ontregelen en op het versimpelen van allerlei regels, procedures, formulieren en systemen. De bedoeling is om bedrijfsvoeringszaken eenvoudiger en meer dienend te maken. Medewerkers krijgen daardoor meer ruimte voor hun kerntaak.
Vereenvoudiging indienen declaraties Veel collega’s vinden het indienen van declaraties een ingewikkeld en omslachtig proces. Daarom is in april 2016 een experiment gestart om dit sterk te vereenvoudigen. Medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de declaratie en moeten hun bonnetjes 4 maanden bewaren. Steekproefsgewijs vinden er controles plaats. Klantvoordeel: simpel proces, snelle betaling. |
‘Terug naar de bedoeling’ Tussen 1 september 2015 en 1 maart 2017 hebben 15 teams van de gemeente de ruimte en ondersteuning gekregen om ‘regelarm’ te werken. Zij experimenteerden met het vereenvoudigen en afschaffen van allerlei interne regels en procedures, die zij als belemmerend ervaren. Hierdoor kunnen zij zich meer richten op ‘de bedoeling’ van hun werk, zo was de gedachte. Klantvoordeel: grotere bewustwording onder medewerkers over toegevoegde waarde van hun werk, ruimte om disfunctionele regels en procedures af te schaffen c.q. te versimpelen. |
Experiment vereenvoudigen verlof(registratie) In het kader van de wens om procedures te vereenvoudigen en verantwoordelijkheden dichtbij medewerkers te beleggen, loopt in heel 2017 een experiment met het versimpelen van verlof en verlofregistratie. Negentienteams met in totaal 315 medewerkers doen eraan mee.
Na een jaar wordt het experiment geëvalueerd en worden er lessen uit getrokken. Klantvoordeel: vermindering administratieve last, meer volgens ‘de bedoeling’. |
Modernisering arbeidsvoorwaarden De Rechtspositie Utrecht bevat alle regelgeving voor de Gemeente Utrecht op het gebied van rechtspositie, arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid. De regels die hierin staan, zijn veelal afkomstig uit de landelijk geldende Cao gemeenten. Daarnaast bevat onze rechtspositieregeling ook lokale regels. Met actieve inbreng van de Gemeente Utrecht wordt er, samen met de VNG en de vakbonden, gewerkt aan de vereenvoudiging, harmonisering en modernisering van de Cao gemeenten. Klantvoordeel: harmonisering en modernisering van de arbeidsvoorwaarden. Eenvoudige regels dichtbij de bedoeling. |
Vereenvoudiging urenverrekening De gemeentelijke organisatieonderdelen in het fysieke domein werken veel voor elkaar. De kosten worden meestal op uurbasis verrekend. Het systeem van tijdschrijven en urenverrekening is een instrument om onze doelen te behalen, maar het is door de jaren heen steeds complexer geworden. Klantvoordeel: vermindering administratieve last, efficiency financiële afhandeling. |
Organisch ontwikkelen De lokale samenleving verandert voortdurend, en daarmee ook de actuele vraag van onze klanten, bewoners, bedrijven en organisaties in de stad. Het vraagt van de gemeente dat wij ons gemakkelijk en vanzelfsprekend organiseren naar de opgaven in de stad. Met organisch ontwikkelen wordt gezocht naar een werkwijze waarbij de gemeente snel kan inspelen op ontwikkelingen van buitenaf en tegelijkertijd beter gebruik kan maken van het verandervermogen en de talenten van de medewerkers. In plaats van eerst een plan en blauwdruk maken en dat vervolgens in één keer invoeren, bewegen we in kleine stapjes mee met de veranderingen om ons heen. Klantvoordeel: een organisatie en medewerkers die sneller kunnen inspelen op een veranderende omgeving en de opgaven in de stad. |
Gebruiksgemak managementinformatie verhogen “Van managementinformatie naar managementsturing” is een ontwikkeling binnen de dynamische bedrijfsvoeringsagenda. In september 2016 is in dit kader een project gestart om managementinformatie over de financiële en personele processen op een eenvoudige, eenduidige en efficiënte manier te ontsluiten. We willen hiermee het aantal handelingen om tot goede informatie te komen, verminderen: Minder uitdraai, controle, correctie, herbewerking en opmaakhandelingen, waardoor er meer tijd is voor analyse, prognose en advies. Klantvoordeel: Eenvoudig toegankelijk, gestandaardiseerd (met mogelijkheid tot gemotiveerd maatwerk) online, realtime informatie voor management. |
Servicedesk en serviceportaal Interne Bedrijven Medewerkers van de Gemeente Utrecht kunnen voor al hun vragen rondom ICT, personeel, financiën, facilitair en huisvesting terecht bij de Servicedesk Interne Bedrijven. Deze servicedesk biedt haar dienstverlening aan via een portal op intranet (selfservice en informatie), telefonisch en aan de balie op het Serviceplein op de 10e etage. En sinds vorig jaar kunnen medewerkers al hun vragen stellen via één e-mailadres. Via het Serviceportaal kunnen medewerkers zelf 24/7 bedrijfsvoeringszaken regelen. Bijvoorbeeld een wachtwoord resetten, het soft token beheren en telefonie producten aanvragen. Daarnaast kan de medewerker sinds eind vorig jaar ook HRM-aanvragen doen. Klantvoordeel: Eén loket voor alle ondersteunende diensten. Plaats- en tijdonafhankelijke support ontvangen en producten & diensten aanvragen. |
Experiment ‘RGW-Regelvrij’ RGW staat voor resultaatgericht werken, de Utrechtse benaming voor het beoordelen van medewerkers. Bij het experiment RGW hebben vijf afdelingen gedurende het jaar 2016 vrij geëxperimenteerd met alternatieve vormen van beoordelen van medewerkers. De interne beoordelingsregels zijn voor hen buiten werking gesteld. Evaluatie van het experiment heeft uitgewezen dat er in de organisatie behoefte is aan ruimte voor vernieuwing, dat het eigenaarschap bij medewerkers is vergroot en ‘het goede gesprek’ frequenter is gevoerd. Ook andere afdelingen hebben de ruimte gezocht en zijn gaan experimenteren. Daarmee is de beweging in de organisatie groter geworden. Momenteel wordt een directiebesluit voorbereid om de vernieuwing van de beoordelingssystematiek op basis van maatwerk voort te zetten. Klantvoordeel: minder administratie, meer volgens ‘de bedoeling’. |
Co-organiseren: op zoek naar vernieuwde betrokkenheid Eén van de consequenties van minder regels en procedures is dat medewerkers steeds meer ruimte en eigenaarschap voelen, krijgen én nemen. De inzet op de horizontale organisatie is niet alleen merkbaar op structuur maar is ook steeds meer geïnternaliseerd bij medewerkers. Hierdoor kantelt ook de zeggenschap en medezeggenschap. Met ‘co-organiseren’ willen we de betrokkenheid van collega’s bij hun werk(condities) vergroten en beter gebruikmaken van alle potentie, talent en expertise die bij medewerkers aanwezig is. In 2017/2018 doen we een aantal pilots met innovatieve zeggenschap, om vervolgens te kijken wat werkt, wat succesvol is en hoe we dat kunnen herhalen en borgen. Uiteraard worden de formele medezeggenschapsorganen nauw betrokken bij het project. Klantvoordeel: bredere betrokkenheid bij en zeggenschap over gemeentebrede vraagstukken en opgaven. |
Doorontwikkeling flexibel formeren Strategische personeelsplanning (SPP) is voor Gemeente Utrecht hét sturingsinstrument om de omvang van de totale personele inzet te beheersen en te waarborgen dat ons personeelsbestand in kwantitatieve en kwalitatieve zin op peil is en blijft. Enerzijds om klaar te zijn voor de huidige en toekomstige opgaven in de stad (de vraagkant), anderzijds om op de arbeidsmarkt de benodigde mensen aan te kunnen trekken en vast te houden (aanbodkant). Wendbaarheid, interne mobiliteit en verantwoorde externe inhuur zijn hierbij belangrijke pijlers. Klantvoordeel: meer eigenaarschap op SPP bij IRM’ers, snellere procedures. |
Experiment devices met belastingvoordeel Om medewerkers te faciliteren bij het tijds- en plaatsonafhankelijk werken, loopt in 2017 een experiment: 500 medewerkers kunnen met belastingvoordeel (via de Werkkostenregeling) een tablet of laptop aanschaffen. Aan medewerkers die van de werkgever al een device hebben gekregen is gevraagd om af te zien van deelname. De proef zal uitwijzen hoe groot de animo voor een dergelijke regeling is en in hoeverre het wenselijk is om deze structureel op te nemen in de Werkkostenregeling Klantvoordeel: gemak creëren bij het Nieuwe Werken |
Versimpeling betalingen MUIS MUIS (Mijn Utregs InkoopSysteem) is het Inkoop & Bestelsysteem waarmee de Gemeente Utrecht opdrachten en bestellingen bij leveranciers plaatst. Klantvoordeel: grotere tevredenheid bij burgers, snellere betaling voor kleine bedragen aan leveranciers; snellere afhandeling door collega’s. |
Duurzame inzetbaarheid Sinds 1 januari 2017 gaan we binnen de gemeente op een vernieuwende manier om met verzuim. De focus ligt op de duurzame inzetbaarheid van elke medewerker. Leidinggevende en medewerker zijn hier samen verantwoordelijk voor. We gaan uit van een volwassen arbeidsrelatie en we voeren het gesprek vanuit vertrouwen en vanuit mogelijkheden in plaats van beperkingen. Leidinggevende en medewerker hebben maximale ruimte om daarin oplossingen te zoeken die inzetbaarheid stimuleren. Als de oorzaak van verzuim van niet-medische aard is, dan zoeken we naar niet-medische aanpakken en oplossingen. Klantvoordeel: minder bureaucratie, verantwoordelijkheid op de juiste plek. |