Stedelijke Ontwikkeling
Utrecht bouwt aan een gezonde stad. Utrecht staat er economisch goed voor en heeft een grote aantrekkingskracht.
Lasten €181.937
Baten €179.577
Saldo €-2.360
Begroting 2018
Utrecht bouwt aan een gezonde stad. Utrecht staat er economisch goed voor en heeft een grote aantrekkingskracht.
Lasten €181.937
Baten €179.577
Saldo €-2.360
Een optimale verdeling van het ruimtelijke programma en de daaraan gekoppelde middelen over de verschillende onderdelen van de stad
Evenwichtige ruimtelijke ontwikkeling van de stad met alle onderdelen in samenhang
Beheer van erfpachtcontracten en afstoten van gemeentelijk bezit
Versterken van de vitaliteit en de leefbaarheid van de stad
Ruimtelijke kwaliteit van de bestaande stad versterken
Verbeteren van huisvesting bijzondere doelgroepen en vergroten kansen op de woningmarkt van woningzoekenden
Borgen van de monumentale en cultuurhistorische waarden
Zorgdragen voor de instandhouding van monumentale en cultuurhistorische waarden als integraal onderdeel van de aantrekkelijke stad
De bebouwde omgeving is veilig, leefbaar en tast de gezondheid niet aan
Veiligheid, leefbaarheid, milieu en gebruik van de bebouwde omgeving voldoen aan wet- en regelgeving
Leidsche Rijn: De stad Utrecht uitgebreid met een stedelijke gebied waar de huidige en komende generaties met plezier kunnen wonen, werken en recreëren
Leidsche Rijn is een stedelijk gebied waar de huidige en komende generaties met plezier kunnen wonen, werken en recreëren
Stationsgebied: Samen met de partners het plangebied ontwikkelen tot een vernieuwd centrumgebied
Een aantrekkelijk en economisch optimaal benut Stationsgebied
Meerjarige uitvoeringsafspraken, programma’s of beleidskaders en jaarlijkse rapportages:
Met het vaststellen van de Ruimtelijke Strategie 2016: 'Utrecht kiest voor gezonde groei' en de bijbehorende 'Investeringsstrategie is een heldere keus gemaakt voor de wijze waarop we de groei van de stad op gezonde wijze vorm willen geven. Utrecht is één van de motoren voor de economische doorontwikkeling van Nederland. Daarom vragen we marktpartijen en de rijksoverheid, bij te dragen aan de gezonde duurzame verstedelijking van Utrecht. We zetten in 2018 in op de verdichtingsgebieden (Merwedekanaalzone en Beurskwartier), alternatieve verdichtingsgebieden (Cartesiusdriehoek inclusief Tweede Daalsedijk en Groenewoud), economische ontwikkelingsgebieden (USP/Rijnsweerd, Binnenstad/Stationsgebied en Leidsche Rijn Centrum) en aandachtsgebieden (Overvecht en Kanaleneiland). De keuze om enkele grote transformatiegebieden intensief te benutten om de groei van de stad te faciliteren creëert ruimte om de ontwikkeling van bestaande woonwijken te benaderen vanuit de daar gewenste kwaliteitsverbetering, inclusief verstedelijking die daar aan kan bijdragen. We werken verder aan integrale opgavesturing en integraal investeren en programmeren door de ruimtelijke en maatschappelijke investeringsagenda nog meer in samenhang te brengen en te baseren op de doelen en uitgangspunten van de RSU en Gezond stedelijk leven.
Met externe partijen bouwen we het Development Network Utrecht verder uit. Ook de samenwerking in de regio, met de provincie en de grote steden en het Rijk bouwen we uit. Hierbij is de RSU de koers van Utrecht.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E.1.1.1 | Positie op de woon-aantrekkelijkheidsindex | Atlas Nederlandse gemeenten | 2 (2008) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Actualisering bestemmingsplannen
In 2016 is de gemeente Utrecht aangewezen als experimenteergemeente op grond van de Crisis- en herstelwet. Dit betekent dat wij, tot op zekere hoogte, mogen anticiperen op en experimenteren met de Omgevingswet die naar verwachting in 2020 in werking treedt. Het gevolg van de aanwijzing is dat de actualisering over de periode 2017-2021 flexibel kan worden opgepakt zonder risico op legesderving, omdat de jaarlijkse actualiseringsopgave mag worden verdeeld over deze periode. Voor 2018 staat de wijk Noordoost in de planning om geactualiseerd te worden. Het gebiedsgerichte beleid voor Noordoost wordt waar nodig geactualiseerd. Op basis daarvan wordt een nieuw bestemmingsplan gemaakt dat de beheersverordeningen en oude regelingen in deze wijk vervangt. Daarnaast wordt in 2018 de actualisering van de bestemmingsregelingen in Vleuten – De Meern afgerond. Aan de hand van de nieuwe bestemmingsregeling voor Veldhuizen, zullen andere gebieden in Vleuten – De Meern en het Máximapark in 2018 een moderne regeling krijgen. Ook zal, na de actualisering, gestart worden met een regeling voor Noordoost. Bij de actualisering wordt het principe van flexibel bestemmen toegepast. Dit betekent dat de regels in de nieuwe bestemmingsplannen volgen uit de omgevingsvisie, dat de ontwikkelingsruimte in de omgevingsvisie ingevuld kan worden met de omgevingsvergunning of, als dat strategisch of qua proces handiger is, met een op ontwikkeling gerichte regeling in het bestemmingsplan en dat gestreefd wordt naar minder regels die bovendien uniform toegepast kunnen worden. Met deze werkwijze sorteert de gemeente voor op de komst van de Omgevingswet.
Ontwikkelbestemmingsplannen
Ruimtelijke ontwikkelingsprojecten worden geïnitieerd door de gemeente zelf, maar vooral door ontwikkelaars, woningbouwcorporaties en particuliere investeerders. De meeste van dergelijke projecten passen niet binnen de geldende bestemmingsplannen en daarvoor is dan ook meestal een nieuwe bestemmingsplan noodzakelijk. Voordat een bestemmingsplan wordt opgestart, wordt een voortraject doorlopen conform het Utrechts Plan Proces. De kosten voor deze ontwikkelbestemmingsplannen worden betaald door de initiatiefnemers (via leges). Nu de financiële crisis voorbij is, zien wij een groei in ontwikkelingsprojecten die een bestemmingsplan nodig hebben. In 2018 geven wij prioriteit aan de bestemmingsplannen in de prioriteitsgebieden.
Omgevingswet
Volgens de officiële planning van het rijk zal de nieuwe Omgevingswet in 2019 in werking treden. Om goed op deze nieuwe wet voorbereid te zijn, is het project Beter bestemmen gestart. In het project wordt geëxperimenteerd met omgevingsvisies en omgevingsplannen, waarvan de Omgevingsvisie Utrecht 1.0 en de Omgevingsvisie deelgebied Vleuten-De Meern de eerste waren. De volgende omgevingsvisies voor deelgebieden Lunetten en NoordOost krijgen weer een 'eigen' innovatie-opdracht mee. We gaan de Omgevingsvisie deelgebied Vleuten-De Meern komend jaar actief monitoren. Doel is dat onze omgevingsvisies 'al doende' steeds beter worden. Het Rijk is de Omgevingswet met AmvBs en andere regelgeving aan het invullen. Gemeentebreed zal geanalyseerd worden wat het effect hiervan is en zullen voorstellen gedaan worden hoe dit te implementeren zowel inhoudelijk, procesmatig als financieel. Specifiek wordt daarbij ook ingegaan op veranderingen op het gebied van digitalisering en vergunningverlening en handhaving.
Kadernota openbare ruimte
De Kadernota kwaliteit openbare ruimte is vastgesteld in de raad op 22 december 2016. De Kadernota wordt nu uitgewerkt in een verbreed Handboek Openbare ruimte. Het doel is transparant naar de initiatiefnemers, projectontwikkelaars en burgers te zijn. We maken een website waar alle ambities en eisen per gebied vindbaar zijn. Een omvangrijke operatie die in stappen gaat plaatsvinden, met een geleidelijke ombouw van het huidige Handboek Openbare ruimte. In de uitwerking worden ook de kaders voor toegankelijkheid, ondergrond, duurzaamheid, gezonde verstedelijking en klimaatadaptatie opgenomen.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P1.1.2 | Aandeel bestemmings-plannen jonger dan tien jaar | Gemeente Utrecht | - | 97% | 100% | 100% | 100% |
P1.1.3 | Toegankelijke openbare ruimte | Gemeente Utrecht | 2017 | 120 | 150 | ||
Toelichting: Betreft verwacht aantal Ruimtelijke ( inrichtings)plannen waarin de toegankelijkheid van de openbare ruimte integraal onderdeel van de ruimtelijke ontwikkeling is gemaakt. |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
02-1-1-1 | Ruimtelijke ontwikkelingen | 1.561 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
02-1-1-2 | Stedelijke kaders | 419 | 499 | 499 | 499 | 499 | 499 |
Totaal baten | 1.981 | 499 | 499 | 499 | 499 | 499 | |
Lasten | |||||||
02-1-1-1 | Ruimtelijke ontwikkelingen | -1.390 | -5.388 | -6.049 | -6.341 | -6.711 | -6.711 |
02-1-1-2 | Stedelijke kaders | 2.005 | 2.197 | 2.197 | 2.097 | 1.897 | 1.897 |
Totaal lasten | 616 | -3.191 | -3.852 | -4.244 | -4.814 | -4.814 | |
Saldo baten en lasten | 1.365 | 3.689 | 4.351 | 4.742 | 5.312 | 5.312 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 49 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | 1.414 | 3.689 | 4.351 | 4.742 | 5.312 | 5.312 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Verkennen en organiseren van het ruimtelijk programma (strategische agenda, structuurvisies en lobby)
Deze doelstelling bestaat uit een paar delen. Ten eerste het budget voor Strategie is 0,649 miljoen euro. De begrote lasten wijzigen niet en ook in de komende jaren zijn er geen wijzigingen in de begroting. Ten tweede wordt onder deze doelstelling budget voor de ruimtelijke ontwikkelingen verantwoord en is het budget toegevoegd voor de voorbereiding van de gemeente op de Omgevingswet, in 2018 is dit 0,570 miljoen euro. Tenslotte wordt binnen deze doelstelling de negatieve lasten verantwoord die samenhangen met de kostenverdeelsystematiek van de overhead. Deze lasten worden gedurende het jaar toegerekend aan de producten. Onder deze doelstelling wordt ook het beheer van strategische verwervingen verantwoord.
Het opstellen van stedelijke kaders (bestemmings- en omgevingsplannen)
De nominale begroting van de bestemmingsplannen bedraagt 1,505 miljoen euro. Alle bestemmingsplannen in Utrecht zijn actueel (niet ouder dan tien jaar). Wij zijn bij wet verplicht deze actueel te houden. Tot en met 2019 is hiervoor extra budget beschikbaar. Voor de ontwikkelbestemmingsplannen verwachten we 0,499 miljoen euro aan leges in rekening te kunnen brengen. Voor de taak beleidsontwikkeling en loketfunctie Grondzaken is 0,194 miljoen euro beschikbaar.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Ruimtelijke ontwikkelingen | |||||||
6380 | Bedrijfsmiddelen REO | 1.545 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6383 | Beleidsontwikkeling Grondzaken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6359 | Gebiedsontwikkeling JZ | 419 | 499 | 499 | 499 | 499 | 499 |
6403 | Stedenbouw | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6405 | Strategie | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 1.981 | 499 | 499 | 499 | 499 | 499 | |
Lasten | |||||||
Ruimtelijke ontwikkelingen | |||||||
6380 | Bedrijfsmiddelen REO | -3.289 | -7.601 | -7.341 | -7.633 | -7.633 | -7.633 |
6383 | Beleidsontwikkeling Grondzaken | 195 | 194 | 194 | 194 | 194 | 194 |
6359 | Gebiedsontwikkeling JZ | 1.810 | 2.003 | 2.003 | 1.903 | 1.703 | 1.703 |
6287 | Ruimtelijke ordening alg REO | 0 | 104 | 72 | 72 | 72 | 72 |
6403 | Stedenbouw | 1.146 | 1.460 | 570 | 570 | 200 | 200 |
6405 | Strategie | 752 | 649 | 649 | 649 | 649 | 649 |
Totaal lasten | 616 | -3.191 | -3.852 | -4.244 | -4.814 | -4.814 |
Saldo baten en lasten | 1.365 | 3.689 | 4.351 | 4.742 | 5.312 | 5.312 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 49 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 1.414 | 3.689 | 4.351 | 4.742 | 5.312 | 5.312 |
Deze prestatiedoelstelling heeft geen subsidies.
De gemeente Utrecht is met ingang van 1 februari 2015 gestopt met de uitgifte van grond in erfpacht voor projecten en nieuwbouw waarin wonen de hoofdfunctie vormt. Bestaande erfpachtcontracten met de functie wonen waarvoor de canon eeuwigdurend is afgekocht kunnen inmiddels ook het bloot eigendom van de grond verwerven. Voor met name andere functies dan wonen kan er nog sprake zijn van erfpacht, dat wil zeggen dat het volledig gebruik van het onroerend goed, tegen een vergoeding, aan de erfpachter ten goede komt. Door een wijziging van het gebruik of de bestemming van de grond (bijvoorbeeld door sloop, uitbreiding of nieuwbouw) kan een waardestijging van de grond ontstaan. Deze zogenaamde meerwaarde dient op grond van de erfpachtovereenkomst aan de gemeente als erfverpachter te worden afgedragen. Door deze benadering is erfpacht (= het in rekening brengen van meerwaarde) onderdeel van het gemeentelijk grondbeleid.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E1.2.1 | Ontvangen meerwaardeafdracht (uit erfpachtconversie en bestemmingswijziging) | Gemeente | n.v.t. | 20 miljoen | 17,5 | 2,5 miljoen | 2,5 miljoen |
Toelichting: Op basis van de historische gegevens wordt minimaal verwacht. |
Als de voorgenomen bestemmingswijziging of verruiming past binnen de gemeentelijke doelstellingen dan wordt de bestaande erfpachtovereenkomst aangepast en wordt door middel van een (onafhankelijke) taxatie de meerwaarde vastgesteld. Deze meerwaarde wordt in rekening gebracht bij de erfpachter. Daarnaast is het mogelijk om een erfpachtrecht met een jaarlijkse canon te wijzigen in een eeuwigdurend afgekocht erfpachtrecht, een zogenaamde conversie. De opbrengsten hiervan worden minder door het feit dat steeds meer jaarlijks te betalen vergoedingen zijn omgezet in eeuwigdurende afkoop. De afgelopen jaren hebben de woningcorporaties dit voor hun bezit gedaan en medio 2017 heeft de gemeenteraad een aangepast voorstel ter besluitvorming aangeboden gekregen voor een nieuwe conversieregeling voor particulieren woningeigenaren die hun canon nog niet eeuwigdurend hebben afgekocht. De in de begroting opgenomen baten hebben betrekking op de eerdergenoemde bestemmingswijzigingen en herontwikkeling.
We hebben als doelstelling om in de jaren 2016 tot en met 2018 vastgoed te verkopen met een netto resultaat van 2,7 miljoen euro per jaar.
De bestaande erfpachtovereenkomsten moeten worden beheerd. Het administratieve beheer (innen canon, administratief verwerken van de voorwaarden en wijzigingen) valt onder deze doelstelling. Daarnaast worden, om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan op in erfpacht uitgegeven gronden, de erfpachtvoorwaarden gehandhaafd.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P1.2.2 | Netto jaarlijkse opbrengst uitgifte gemeentelijk bezit (in periode 2011-2015) | Gemeente | n.v.t | 3,8 miljoen | 7,6 | 2,7 miljoen | pm |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
02-1-2-1 | Conversies en bestemmingswijzigingen | 32.377 | 8.376 | 8.376 | 8.376 | 8.376 | 8.376 |
02-1-2-2 | Uitgiftes | 9.058 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 |
02-1-2-3 | Erfpachtbeheer | 11.360 | 13.425 | 13.455 | 13.485 | 13.515 | 13.545 |
Totaal baten | 52.795 | 22.421 | 22.451 | 22.481 | 22.511 | 22.541 | |
Lasten | |||||||
02-1-2-1 | Conversies en bestemmingswijzigingen | 14.827 | 5.896 | 5.896 | 5.896 | 5.896 | 5.896 |
02-1-2-2 | Uitgiftes | 1.473 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 |
02-1-2-3 | Erfpachtbeheer | 6.313 | 8.396 | 8.426 | 8.511 | 8.541 | 8.571 |
Totaal lasten | 22.613 | 14.912 | 14.942 | 15.027 | 15.057 | 15.087 | |
Saldo baten en lasten | 30.182 | 7.509 | 7.509 | 7.454 | 7.454 | 7.454 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | 30.182 | 7.509 | 7.509 | 7.454 | 7.454 | 7.454 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Conversies en bestemmingswijzigingen erfpachten
Als een erfpachter verzoekt tot de conversie van een tijdelijk erfpacht naar een eeuwigdurende afgekocht recht, ontvangt de gemeente hiervoor een eenmalige vergoeding. In 2015 zijn alle oude erfpachtrechten van de stichting BO-EX ’91, als laatste Utrechtse woningbouwvereniging, geconverteerd naar eeuwigdurend afgekochte erfpachtrechten. Hiermee is een eind gekomen aan de ontvangst van deze incidentele gelden. Over meerwaardeafdracht bij wijziging van de bestemming van de grond zijn met de corporaties de ‘Prestatieafspraken op stedelijk niveau 2016 – 2019’ gemaakt. Hierin is overeengekomen dat de corporaties bij verkoop en integrale herontwikkeling per 1 januari 2016 100% van de meerwaarde van de grond aan de gemeente af dragen, conform de bestaande erfpachtcontracten. Twee derde deel van deze afgedragen meerwaarde zal, via de door de gemeenteraad te bekrachtigen programmering, worden geïnvesteerd in stedelijke herontwikkeling. Het resultaat op deze doelstelling is afhankelijk van het aantal verzoeken tot conversie en bestemmingswijziging uit de markt en wisselt hierdoor sterk van omvang in de jaren. Het begrote positieve resultaat is gebaseerd op ervaringscijfers en economische prognoses en bestaat uit de minimaal verwachte incidentele netto opbrengsten.
Uitgeven van gemeentelijk bezit
Het beslispunt uit het coalitieakkoord tot verkoop van gemeentelijk vastgoed van 2,7 miljoen euro voor de jaren 2016 tot en met 2018 is geraamd in het programma Vastgoed en wordt verantwoord in het programma Stedelijke Ontwikkeling.
Erfpachtcontracten en -beheer
De gemeente heeft in het verleden erfpachtovereenkomsten afgesloten en ontvangt hiervoor jaarlijks ruim 13 miljoen euro aan opbrengsten in de vorm van canon. Een erfpachtovereenkomst kan alleen afgesloten worden over gronden die de gemeente daadwerkelijk in haar bezit heeft. De gronden met een erfpachtbestemming zijn opgenomen in de bezittingen van de balans voor een bedrag van ongeveer 175 miljoen euro. Voor de financiering van deze bezittingen wordt elk jaar de omslagrente doorberekend aan het erfpachtbeheer. Dat is 8 miljoen euro aan lasten. De overige lasten bestaan uit de kosten van het beheer, het handhaven van de bepalingen uit de erfpachtcontracten en het factureren van de canon en bedragen ruim 0,5 miljoen euro.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Erfpachtbeheer | |||||||
6385 | Conversies en bestemmingswijzigingen | 32.377 | 8.376 | 8.376 | 8.376 | 8.376 | 8.376 |
6384 | Erfpachtbeheer | 11.360 | 13.425 | 13.455 | 13.485 | 13.515 | 13.545 |
6387 | Uitgiftes | 9.058 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 |
Totaal baten | 52.795 | 22.421 | 22.451 | 22.481 | 22.511 | 22.541 | |
Lasten | |||||||
Erfpachtbeheer | |||||||
6385 | Conversies en bestemmingswijzigingen | 14.827 | 5.896 | 5.896 | 5.896 | 5.896 | 5.896 |
6384 | Erfpachtbeheer | 6.313 | 8.396 | 8.426 | 8.511 | 8.541 | 8.571 |
6387 | Uitgiftes | 1.473 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 |
Totaal lasten | 22.613 | 14.912 | 14.942 | 15.027 | 15.057 | 15.087 |
Saldo baten en lasten | 30.182 | 7.509 | 7.509 | 7.454 | 7.454 | 7.454 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 30.182 | 7.509 | 7.509 | 7.454 | 7.454 | 7.454 |
Deze prestatiedoelstelling heeft geen subsidies.
Utrecht is voortdurend in ontwikkeling. Wensen ten aanzien van de gebouwde omgeving veranderen. In de Ruimtelijke Strategie Utrecht hebben we gekozen voor groei door verdichting. Deze binnenstedelijke ontwikkeling willen we samen met alle betrokken partijen vormgeven. Bewoners, ontwikkelaars, beleggers en eigenaren zien de kwaliteiten en kansen van Utrecht; we zien de interesse om in Utrecht te investeren nog steeds toenemen. Wij willen initiatiefnemers de ruimte geven en hen faciliteren. Onze rol daarbij is om ervoor te zorgen dat de initiatieven bijdragen aan gezond stedelijk leven.
Door intensief in de stad te bouwen:
In 2018 zal er extra aandacht zijn om voldoende sociale huurwoningen te realiseren. De ambitie om meer middeldure huur en starterswoningen te realiseren blijft onverminderd van kracht. De aandacht bij middeldure huurwoningen zal extra uitgaan naar kwaliteit: woningen van voldoende oppervlakte die langjarig in het betreffende segment verhuurd worden. Transformatie van leegstaand vastgoed biedt hiervoor kansen.
Naast woningbouw worden ook andere functies in de stad toegevoegd. Voorbeelden hiervan zijn de realisatie van het Helling 3 hotel Rotsoord, de uitbreiding van de Lidl in winkelcentrum de Klop, het gezondheidscentrum in Vleuten en de transformatie van het oude Postkantoor op de Neude.
In de Ruimtelijke Strategie is gekozen voor prioritaire economische ontwikkelgebieden en verdichtingslocaties. Daarbinnen is er naast Leidsche Rijn en Stationsgebied (zie doelstelling 6 en 7 ) bijzondere aandacht voor de Merwedekanaalzone en het Utrecht Science Park (USP).
USP/Rijnsweerd
Het gebied USP/Rijnsweerd is in de RSU aangewezen als een van de drie economische kerngebieden van Utrecht; met meer dan 20.000 banen is het gebied een economische motor voor de stad en regio. De opgave in dit gebied heeft primair als doel de ruimte en randvoorwaarden te creëren voor de verdere groei van het USP/Rijnsweerd. Daarbij draait het om drie vraagstukken (of deelopgaven) waarbij gezond stedelijke leven het leidend principe is: creëren van fysieke ruimte voor activiteiten en bedrijvigheid, bereikbaarheid van USP/Rijnsweerd en omliggende gebieden en het maken van een aantrekkelijk en leefbare ontmoetingsplek.
Merwedekanaalzone
De Merwedekanaalzone is in de RSU aangewezen als één van de prioritaire verdichtingslocaties. De komende vijftien jaar verandert de Merwedekanaalzone in een hoogstedelijke, gezonde stadswijk. De focus daarbij ligt in de deelgebieden 4, 5 en 6 (tussen de Van Tellegenlaan en de rijksweg 12). In de periode tot 2030 worden in de deelgebieden 4, 5 en 6 zo’n 6.000 tot 10.000 woningen gerealiseerd. De bouw van woningen wordt gecombineerd met die van stedelijke functies zoals scholen, kleine bedrijven en hoogwaardige openbare ruimte en groen.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E2.1.1 | Bruto toegevoegde woningen in bestaand stedelijk gebied | BAG, MPSO gemeente Utrecht | n.v.t. | 1.750 | 1.614 | 2286 | pm |
Toelichting: Voor meer informatie zie site http://utrecht2017.mpso.nl/ |
Binnenstedelijk ontwikkelen is inhoudelijk complex. Omdat wij Gezond stedelijk leven centraal stellen, zullen wij bij ruimtelijke ontwikkelingsplannen scherp toetsen op de kwaliteitsaspecten van duurzame gezonde verstedelijking. Daarbij denken wij aan milieurandvoorwaarden (lucht, geluid en bodem), maar zeker ook aan kwaliteit van de openbare ruimte, groen, duurzaamheid en gezondheid en het belang van een intensief participatietraject. Dit vraagt om een integrale ruimtelijke regie die voor herontwikkeling van gebieden noodzakelijk is. Voor de prioritaire gebieden (naast Leidsche Rijn en Stationsgebied), betekent dat de volgende activiteiten in 2018. In de binnenstad voeren we de kwaliteitsimpuls voor de openbare ruimte uit. We passen de openbare ruimte rondom het voormalige postkantoor aan om de bibliotheek goed in deze nieuwe omgeving in te passen. In 2018 gaan we de aansluitingen tussen het universiteitskwartier en het museumkwartier voor voetgangers verbeteren. In het centrum is er een blijvend grote vraag naar woningen. In 2018 wordt verder ingezet op het toevoegen van extra woningen, door nieuwbouw en door transformaties. Middeldure huur heeft daarbij de voorkeur.
Merwedekanaalzone
In 2018 zal op basis van de Omgevingsvisie, deel 1; Ruimtelijke Agenda en Milieu Effect Rapportage (MER) gewerkt worden aan het beantwoorden van een groot aantal onderzoeksvragen, hoe combineren wij gezond stedelijk leven met het bouwen in hoge dichtheden? Deel 2 van de Omgevingsvisie; het Uitwerkingsplan zal u aangeboden worden. Ook start in 2018 in deelgebied 4 (tussen de Mr Tellegenlaan en Wilhelminalaan) de bouw van de eerste woningen op het Defensieterrein. Het project Wilhelminawerf (Kanaalweg 59) komt in uitvoering. Voor deelgebied 5 (tussen Wilhelminalaan en Beneluxlaan) wordt uitwerking gegeven aan het stedenbouwkundig plan van de gezamenlijke grondeigenaren. We gaan beginnen aan het planologisch juridisch kader om de transformatie mogelijk te maken. In deelgebied 6 (tussen Beneluxlaan en A12) is in 2018 de nieuwbouw van ongeveer 200 appartementen voor Young Professionals aan de Eendrachtslaan 10 in uitvoering. Ook wordt gewerkt aan de mogelijke vestiging van Holland Casino aan de Winthontlaan.
Utrecht Science Park
Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO)
In 2017 is er wederom een MeerjarenPerspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) gemaakt met de ruimtelijke ontwikkelingsprojecten uit de hele stad: zowel woningbouw, als commercieel vastgoed en openbare ruimteprojecten. Daarnaast gaat het MPSO specifiek in op wat gezonde verstedelijking betekent voor deze ruimtelijke ontwikkelingsprojecten in de stad en wat de stand van zaken is van de projecten in de prioritaire gebieden. Aanvullend geeft heet MPSO het financiële beeld van de verschillende gemeentelijke grondexploitatieprojecten weer en de stand van zaken van de Investeringsimpuls Ruimtelijke Strategie.
De verwachting is dat in 2018 de renovatie start van ruim 2.500 woningen en de bouw zal starten van ongeveer 3.400 nieuwe woningen (prognose voor de gehele stad). De productie van middeldure huurwoningen is, mede door het Actieplan Middeldure Huur uit 2014, de afgelopen jaren op gang gekomen. Ook in 2018 zal een fors deel van de productie plaatsvinden in het middeldure huursegment. De verwachting is dat er in 2018 wordt gestart wordt met de bouw van circa 1.100 middeldure huurwoningen. Dit wordt bijvoorbeeld gerealiseerd in de projecten Hotel en woningen Amrâth in het stationsgebied, Cartesiusdriehoek en aan de Eendrachtslaan 10.
Naast middeldure huurwoningen blijft er een grote behoefte aan sociale huurwoningen. In 2018 zal naar verwachting de bouw starten van circa 670 sociale huurwoningen. Het gaat om ongeveer 190 zelfstandige studenteneenheden (Belastingkantoor Gebrandystraat) en ongeveer 480 reguliere sociale huurwoningen zoals in het project Veemarkt en het zorgcentrum Tuindorp oost.
In 2018 zal een geactualiseerd MPSO aan de gemeenteraad aangeboden worden, zodat de raad beschikt over een volledig overzicht van lopende en in voorbereiding zijnde projecten en initiatieven.
In 2018 verwachten wij de oplevering van heringerichte openbare ruimte van de Camera Obscuradreef, de Spaaklaan en de Santa Cruzdreef. Ook zullen de kwaliteitsimpuls in de openbare ruimte in Rotsoord en de vergroeningsaanpak in de Rode driehoek Zuilen zijn afgerond. Daarnaast zullen in 2018 de sanitaire voorzieningen in het centrum en in de stadsparken zijn gerealiseerd. Ook in 2018 geven we ruimte aan experimenten en het verbreden en delen van kennis over samen stadmaken. We sluiten aan bij initiatieven uit de samenleving die bijdragen aan de doelstellingen van de Ruimtelijke Strategie. Samen met de stad gaan we aan de slag met gebiedsateliers en geven we invulling aan de ‘maatschappelijke waarde’ van ruimtelijke ontwikkelingsplannen.
Voor deze prestaties zijn middelen beschikbaar vanuit de Investeringsimpuls Ruimtelijke Strategie.
Om gewenste ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken wordt voor vrijkomende gemeentelijke panden een andere bestemming gezocht en geven we opdracht tot het bouwrijp maken van grond in eigendom van de gemeente. We verwerven slechts in beperkte mate terreinen terwijl het uitplaatsen van bedrijven nog slechts incidenteel gebeurt. Ook in 2018 wordt bouwrijpe grond opgeleverd ten behoeve van de realisatie van projecten die onderdeel vormen van het programma stedelijke ontwikkeling. Over het financiële verloop van de grondexploitaties wordt de gemeenteraad separaat geïnformeerd in het jaarlijkse Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO). Conform het Coalitieakkoord en in het verlengde van de Nota Grondbeleid kiest Utrecht voor een faciliterend grondbeleid, hetgeen betekent dat de komende jaren een verschuiving plaatsvindt van voornoemde prestatiedoelstelling naar een doelstelling die zich meer en meer richt op het sluiten van anterieure overeenkomsten met marktpartijen.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P2.1.1 | Aantal lopende projecten binnen Stedelijke Ontwikkeling | Uitvoeringsprogramma | n.v.t | 136 | 144 | 150 | 150 |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
02-2-1-1 | Ruimtelijke herontwikkelingsplannen | 873 | 762 | 762 | 762 | 762 | 762 |
02-2-1-2 | Investeren in Stedelijke herontwikkeling | 402 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
02-2-1-3 | Grondexploitaties | 20.517 | 33.710 | 19.990 | 21.868 | 12.089 | 8.636 |
Totaal baten | 21.792 | 34.473 | 20.752 | 22.630 | 12.851 | 9.399 | |
Lasten | |||||||
02-2-1-1 | Ruimtelijke herontwikkelingsplannen | 6.015 | 4.760 | 4.783 | 4.783 | 4.783 | 4.783 |
02-2-1-2 | Investeren in Stedelijke herontwikkeling | 3.067 | 12.446 | 11.391 | 7.705 | 2.845 | 1.409 |
02-2-1-3 | Grondexploitaties | 7.718 | 33.602 | 19.882 | 17.807 | 12.028 | 8.575 |
Totaal lasten | 16.800 | 50.809 | 36.055 | 30.294 | 19.656 | 14.767 | |
Saldo baten en lasten | 4.992 | -16.336 | -15.303 | -7.664 | -6.805 | -5.368 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 9.925 | 5.225 | 3.725 | 2.725 | 2.725 | |
Onttrekking reserves | 8.159 | 15.404 | 14.348 | 10.662 | 5.802 | 4.366 | |
Geraamd resultaat | 13.151 | -10.857 | -6.180 | -727 | -3.727 | -3.727 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Ruimtelijke herontwikkelingsplannen
In 2018 bedragen de lasten op deze prestatiedoelstelling 4,783 miljoen euro. Op basis van ervaring verwachten wij een bijdrage van particuliere initiatiefnemers van 0,762 miljoen euro. De lasten bestaan voornamelijk uit plankosten die voortkomen bij het afsluiten van intentie en anterieure overeenkomsten.
Verder hebben wij 0,075 miljoen euro aan lasten geraamd als subsidie aan Aorta en 0,390 miljoen euro aan kosten voor Stedenbouwkundige advisering.
Investeren in Stedelijke herontwikkeling
De lasten voor de komende jaren zijn aangepast aan de planning uit het Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) en worden gedekt met een onttrekking uit de reserve Investeringsimpuls RSU.
Grondexploitaties
In 2018 wordt er voor 19,990 miljoen euro aan baten verwacht op de lopende projecten. Dit bedrag bestaat voornamelijk uit verkopen van gronden binnen de grondexploitaties Merwedekanaalzone 4 Defensieterrein, Opaalweg en Centrum Overvecht. De verwachte lasten van de binnenstedelijke grondexploitaties in 2018 bedragen 19,882 miljoen euro. Dit bedrag bestaat voornamelijk uit kosten voor de aanleg van openbare werken (inclusief milieu maatregelen). De resterende kosten hebben betrekking op plan- en vatkosten, aankopen gronden/woningen, sloop, tijdelijk beheer en overige kosten. Meer informatie per project is terug te vinden in het Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling.
Verbonden Partijen
GEM Kanaleneiland C.V. geen bijdrage.
GEM Beheer B.V. Kanaleneiland geen bijdrage.
Utrecht vernieuwd B.V. geen bijdrage.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Grondexploitaties | |||||||
6400 | Gebiedsmanagement | 873 | 762 | 762 | 762 | 762 | 762 |
6381 | Grondexploitaties | 20.517 | 33.710 | 19.990 | 21.868 | 12.089 | 8.636 |
6401 | ISV en DSM | 402 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 21.792 | 34.473 | 20.752 | 22.630 | 12.851 | 9.399 | |
Lasten | |||||||
Grondexploitaties | |||||||
6400 | Gebiedsmanagement | 5.503 | 4.317 | 4.318 | 4.318 | 4.318 | 4.318 |
6381 | Grondexploitaties | 7.718 | 33.602 | 19.882 | 17.807 | 12.028 | 8.575 |
6401 | ISV en DSM | 3.067 | 12.446 | 11.391 | 7.705 | 2.845 | 1.409 |
6402 | Stedenbouw en planologie | 513 | 443 | 465 | 465 | 465 | 465 |
Totaal lasten | 16.800 | 50.809 | 36.055 | 30.294 | 19.656 | 14.767 |
Saldo baten en lasten | 4.992 | -16.336 | -15.303 | -7.664 | -6.805 | -5.368 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 9.925 | 5.225 | 3.725 | 2.725 | 2.725 | |
Onttrekking reserves | 8.159 | 15.404 | 14.348 | 10.662 | 5.802 | 4.366 |
Geraamd resultaat | 13.151 | -10.857 | -6.180 | -727 | -3.727 | -3.727 |
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2018 | Waarvan 'vaste' verlening met jaarsubsidies | Meerjarig verleend tlv 2018 | |
Ruimtelijke plannen | Bijdrage aan lokaal platform/ initiatieven voor onderzoek, debat, en infovoorziening over architectuur, stedenbouw en landschap | 75 | 75 | 0 | ||
Totaal prestatiedoelstelling 2.1.1 Initiëren, begeleiden en stimuleren van de uitvoering van ruimtelijke herontwikkelingsplannen | 75 | 75 | 0 | |||
RSU ruimte voor initiatief | Aansluiten bij initiatieven uit de samenleving en kennisontwikkeling, netwerk en experimenten (gebiedsontwikkeling nieuwe stijl) | 350 | 0 | 0 | ||
Totaal prestatiedoelstelling 2.1.2 Investeren in stedelijke herontwikkeling mede door ondersteuning van (nieuwe) partijen | 350 | 0 | 0 | |||
Totaal Subdoelstelling | 425 | 75 | 0 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
In 2018 verwachten we dat er 3.500 woningen worden opgeleverd. Wij zetten in op de betaalbaarheid van het wonen, vooral voor de laagste inkomens en op een betere verdeling van de vrijkomende sociale huurwoningen (tegengaan van scheef wonen). We stimuleren doorstroming op de woningmarkt. Want voor de beschikbaarheid van goedkope sociale huurwoningen voor de doelgroep is het noodzakelijk dat middengroepen verhuizen naar (midden)dure huurwoningen of de koopsector. De omslag op het terrein van wonen en zorg veranderen de opgave op de woningmarkt, omdat ouderen langer zelfstandig willen en blijven wonen. Het fysieke en het sociale domein binnen de Gemeente Utrecht werken intensief samen om de van huisvesting van bewoners met een beperkte zelfredzaamheid integraal aan te pakken. Belangrijke doelgroepen hierin zijn mensen die uitstromen uit instellingen voor maatschappelijke opvang/beschermd wonen, statushouders, ouderen en kwetsbare jongeren.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E2.2.1a | Zoektijd huurwoning aanbodsysteem in jaren | Bestuursinformatie GU | n.v.t. | 4,1 | 5,2 | 4,5 | 4,0 |
E2.2.1b | Bruto toegevoegde woningen (inclusief Leidsche Rijn) | BAG, MPSO, gemeente Utrecht | n.v.t. | 2.378 | 353 | 3500 | 2500 |
In 2016 zijn de Prestatieafspraken 2017-2020 vastgelegd na gezamenlijk overleg met corporaties, huurders en gemeente. De belangrijkste onderwerpen daarin zijn betaalbaarheid, beschikbaarheid, duurzaamheid en kwaliteit. De afspraken worden jaarlijks geactualiseerd. In 2018 zullen de afspraken voor de periode 2019-2023 worden vastgelegd. In het voorjaar van 2018 wordt er over het jaar 2017 een monitor opgesteld.
Samen met 15 regiogemeenten heeft de gemeente Utrecht een huisvestingsverordening. Uitgangspunt van de verordening is vrije vestiging en meer transparantie voor de woningzoekende. Er wordt gestreefd naar zoveel mogelijk uniforme regels voor de hele regio, zodat de regionale woningmarkt zo goed mogelijk kan functioneren. Er is echter ook ruimte voor regionale invullingen daar waar de lokale omstandigheden daarom vragen. In 2018 zal worden gestart met de voorbereiding van een nieuwe verordening, aangezien de huidige verordening slechts vier jaar geldig is. Voor het onderdeel over de woonruimtevoorraad (splitsen en omzetten) gelden sinds 2016 specifieke regels voor de gemeente Utrecht. In 2017 worden deze regels geëvalueerd en op basis hiervan in 2018 mogelijk aangepast.
Onderdeel van de prestatieafspraken met de Utrechtse woningcorporaties zijn de inspanningen die zij leveren op het gebied van de huisvesting van vergunninghouders en de uitstroom uit de instellingen voor maatschappelijke opvang en (openbare) geestelijke gezondheidszorg. Door de grote toename van het aantal vergunninghouders in de laatste jaren en omdat meer mensen met zorgbehoefte langer zelfstandig blijven wonen, groeit het tekort aan geschikte sociale huurwoningen. Daarom zal, zowel binnen als buiten het bezit van de corporaties, gezocht worden naar alternatieve –eventueel langdurig tijdelijke- huisvestingsmogelijkheden.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P2.2.1a | Opnames zelfstandige en onzelfstandige woningen door huurteam Utrecht | Urbannerdam | n.v.t. | n.v.t. | 450 | 450 | |
P2.2.1b | Start bouw beleggershuurwoningen | MPSO gemeente Utrecht | n.v.t. | n.v.t. | 45 | 20 | |
P2.2.1c | Gemiddelde energieindex corperatieswoningen | Monitor prestatieafspraken | n.v.t. | 4.804 | 4.290 | 1,48 | 1,32 |
Toelichting: Sinds 1 januari 2015 wordt voor corporatiewoningen niet langer met een energielabel en labelstappen gewerkt, maar met de energie-index. Genoemd cijfer betreft het gemiddelde van 5 corporaties. | |||||||
P2.2.1d | Aantal toegevoegde daken met zonnepanelen corporaties | Monitor prestatieafspraken | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | nb | 10% |
Toelichting: In de prestatieafspraken is vastgelegd dat corporaties een bijdrage leveren in de gemeentelijke ambitie dat 10% van de daken in 2020 is belegd met zonnepanelen. Er is geen tussenafspraak over 2018 gemaakt met de corporaties. | |||||||
P2.2.1e | Aantal rollatorwoningen in sociale huur | Monitor prestatieafspraken | 2016 | ||||
Toelichting: Op basis van de opgave door de woningcorporaties is geen onderscheid te maken tussen rollatorwoningen en nultredenwoningen. Het onder P2.2.1f vermelde aantal betreft dus een optelling van beide type woningen. | |||||||
P2.2.1f | Aantal nultredewoningen in sociale huur | Monitor prestatieafspraken | 2016 | 9.433 | 500 | 500 | |
P2.2.1g | Aantal woningen nul op de meter bij corporaties | Monitor Prestatieafspraken | n.v.t. | 8 | 8 | nb | nb |
Toelichting: Met de corporaties zijn geen harde afspraken gemaakt over aantallen NOM-woningen in 2020 (en 2018). In PA 2018 is het streven om dit wel te concretiseren. In de PB 2019 zal dit cijfer worden opgenomen. |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
02-2-2-1 | Wonen | 716 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 716 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
02-2-2-1 | Wonen | 3.765 | 4.984 | 2.490 | 2.685 | 2.685 | 2.685 |
Totaal lasten | 3.765 | 4.984 | 2.490 | 2.685 | 2.685 | 2.685 | |
Saldo baten en lasten | -3.049 | -4.984 | -2.490 | -2.685 | -2.685 | -2.685 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 3.063 | 3.535 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | 14 | -1.449 | -2.490 | -2.685 | -2.685 | -2.685 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Wonen
De lasten in 2018 en volgende jaren zijn structureel lager dan in 2017.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Wonen | |||||||
6273 | Wonen | 716 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 716 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Wonen | |||||||
6273 | Wonen | 3.765 | 4.984 | 2.490 | 2.685 | 2.685 | 2.685 |
Totaal lasten | 3.765 | 4.984 | 2.490 | 2.685 | 2.685 | 2.685 |
Saldo baten en lasten | -3.049 | -4.984 | -2.490 | -2.685 | -2.685 | -2.685 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 3.063 | 3.535 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 14 | -1.449 | -2.490 | -2.685 | -2.685 | -2.685 |
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2018 | Waarvan 'vaste' verlening met jaarsubsidies | Meerjarig verleend tlv 2018 | |
Toevoegen Woonruimte | Fonds Toevoegen Woonruimte voor uitbreiding woonvoorraad bestaande bouw | 800 | 0 | 0 | ||
Politie Keurmerk Veilig Wonen | Subsidie op verkrijgen van Politie Keurmerk Veilig Wonen (PKVW) bestaande woningen | 75 | 0 | 0 | ||
Doelgroepen | Stedelijke huurders participatie en vertegenwoordiging, informatiepunt studentenhuisvesting | 165 | 165 | 0 | ||
Totaal prestatiedoelstelling 2.2.1 Huisvesting bijzondere doelgroepen | 1.040 | 165 | 0 | |||
Totaal Subdoelstelling | 1.040 | 165 | 0 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Wij blijven erfgoed, zowel gebouwen als historische structuren inzetten als kwaliteit in de openbare ruimte. De inventarisatie en selectie van monumentaal groen wordt afgerond. Daarbij wordt naast bescherming als monument ook gekeken naar andere mogelijkheden voor borging van behoud en goed beheer in het kader van de omgevingswet. Private initiatieven voor herbestemming van monumenten willen wij faciliteren, waarbij wij de economische meerwaarde van erfgoed voor de leefomgeving beter willen benutten. Wij blijven erfgoed in dat kader ook als sterke factor in de openbare ruimte inzetten voor de citymarketing. Ook karakteristieke winkelpuien dragen daaraan bij, de bescherming van een selectie daarvan willen wij afronden. Bij herbestemming en transformatie van monumentale gebouwen geven wij voor kerkgebouwen uitvoering aan de in 2017 vastgestelde Utrechtse visie religieus erfgoed. Wij blijven ons inzetten voor voorlichting en bewustzijn van erfgoedwaarden door het beter ontsluiten van de informatie van vele jaren onderzoek naar zowel bovengronds als ondergronds erfgoed, zowel voor professionele partijen als voor andere geïnteresseerden. Binnen de fysieke beperkingen van ons archeologisch depot op de huidige locatie willen wij zorgdragen voor een goed functionerend archeologisch depot.
Behoud van gebouwd en archeologisch erfgoed is een belangrijke factor voor de ruimtelijke kwaliteit en identiteit van de stad. Wij ondersteunen behoud gericht op duurzaam gebruik van cultuurhistorisch waardevolle objecten, waaronder ruim 3000 beschermde monumenten, en stedenbouwkundig-historische structuren bij stadsontwikkeling. Met behoud van monumentale objecten bij stadsvernieuwing en gebiedsontwikkeling willen wij de identiteit van wijken en buurten versterken dan wel behouden. Erfgoed wordt daarbij ingezet voor ruimtelijke ontwikkelingen als bijdrage aan een kwalitatief hoogwaardige omgeving en openbare ruimte. Herstel van de singelstructuur rond de binnenstad is daarvan een goed voorbeeld.
Met actief publieksbereik over resultaten van onderzoeken en verspreiding van kennis wordt waar mogelijk in samenwerking met maatschappelijke partners, gewerkt aan draagvlak voor behoud en gebruik van erfgoed. Cultuurhistorische waarden worden daarbij ook ingezet voor stadspromotie. Wij houden met deze doelstellingen een hoge ambitie bij ons erfgoedbeleid, mede vanwege het belang van cultureel erfgoed als economische factor. In dat kader wordt restauratie en herbestemming van monumenten gestimuleerd en ondersteund. Ten aanzien van de uitvoering van beleid wordt ook wat betreft erfgoed voorgesorteerd op de invoering van de Omgevingswet in 2019; Erfgoed is een belangrijke factor bij de beschrijving van de omgevingskwaliteit in de komende omgevingsplannen.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E4.1.1 | Aandeel ruimtelijke ordeningsprojecten en bestemmingsplannen waarin cultuurhistorie is geïntegreerd | Afdeling SteM | n.v.t. | 100% | 100% | 100% | n.v.t. |
Toelichting: Op grond van de Wet Ruimtelijke Ordening moet in een bestemmingsplan een paragraaf over de cultuurhistorische waarden worden opgenomen. Inmiddels structureel in de ruimtelijke ordening ingevoerd. Doelstelling zal vervallen. |
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P4.1.1 | Verbeteren van 200 in matige / slechte staat verkerende monumenten (meerjarenaanpak) | Registratie projecten | Beleidsplan 2004 | 176 van de 200 | 182 van 200 | 215 | n.v.t. |
Toelichting: De doelstelling is gehaald. Er zal een nieuwe indicator worden ontwikkeld voor het aantal te verbeteren monumenten per jaar. Dit wordt meegenomen met een herordening van indicatoren in het kader van de Transitie Ruimte. |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
02-4-1-1 | Monumentale en cultuurhistorische waarde | 1.272 | 293 | 293 | 293 | 293 | 293 |
Totaal baten | 1.272 | 293 | 293 | 293 | 293 | 293 | |
Lasten | |||||||
02-4-1-1 | Monumentale en cultuurhistorische waarde | 4.270 | 3.556 | 2.791 | 2.796 | 2.696 | 2.696 |
Totaal lasten | 4.270 | 3.556 | 2.791 | 2.796 | 2.696 | 2.696 | |
Saldo baten en lasten | -2.998 | -3.263 | -2.498 | -2.503 | -2.403 | -2.403 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 632 | 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.128 | 35 | 35 | 40 | 40 | 40 | |
Geraamd resultaat | -2.502 | -3.978 | -2.463 | -2.463 | -2.363 | -2.363 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Monumentale en cultuurhistorische waarde
Toevoeging en onttrekking aan reserves
De onttrekking van 0,035 miljoen euro betreft een subsidie aan DOMunder.
Verbonden partijen
N.V. Maatschappij tot Stadsherstel Utrecht geen bijdrage.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Monumentale en cultuurhistorische waarde | |||||||
6270 | Beh. en gebr. Mon. en Cultuurhist. waard | 1.272 | 293 | 293 | 293 | 293 | 293 |
Totaal baten | 1.272 | 293 | 293 | 293 | 293 | 293 | |
Lasten | |||||||
Monumentale en cultuurhistorische waarde | |||||||
6270 | Beh. en gebr. Mon. en Cultuurhist. waard | 4.270 | 3.556 | 2.791 | 2.796 | 2.696 | 2.696 |
Totaal lasten | 4.270 | 3.556 | 2.791 | 2.796 | 2.696 | 2.696 |
Saldo baten en lasten | -2.998 | -3.263 | -2.498 | -2.503 | -2.403 | -2.403 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 632 | 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.128 | 35 | 35 | 40 | 40 | 40 |
Geraamd resultaat | -2.502 | -3.978 | -2.463 | -2.463 | -2.363 | -2.363 |
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2018 | Waarvan 'vaste' verlening met jaarsubsidies | Meerjarig verleend tlv 2018 | |
Exploitatie Domunder | Ondersteuning exploitatie Domunder | 35 | 0 | 35 | ||
Erfgoed | Ondersteuning organisatie Open Monumenten Dag Utrecht en Kerken kijken Utrecht | 48 | 48 | 0 | ||
Totaal prestatiedoelstelling 4.1.1 Monumenten en cultuurhistorische waarden | 83 | 48 | 35 | |||
Totaal Subdoelstelling | 83 | 48 | 35 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E5.1.1 | Percentage slechte panden in de kwaliteitsmonitor ten opzichte van de totale voorraad | SO-PD-JZB | 0,5% (2005) | n.n.b. | <0,10% | <0,10% | <0,10% |
Bijzondere projecten
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P5.1.1 | Gegronde bezwaren op totaal aantal beschikte aanvragen omgevingsvergunningen | VTH | 2011 | <1% | <0,49% | <1,0% | <1,0% |
P5.1.2a | Gegronde bezwaren op totaal aantal beschikte aanvragen handhavingsbesluiten maximaal 10% | VTH | 2013 | <10% | <10% | <10% | <10% |
P5.1.2b | Door de gemeente gecontroleerde bouwkundige en constructieve onderdelen voldoen bij oplevering aan de wetgeving | VTH | 2016 | 100% | 100% | 100% | 100% |
P5.1.2c | De gecontroleerde (milieu-) activiteiten voldoen (na hercontrole) aan de regelgeving op het terrein van milieu en brandveilig gebruik | VTH | 2016 | 100% | 92,1% | >80% | >80% |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
02-5-1-1 | Toetsen en toezicht houden vergunningen | 16.543 | 13.331 | 13.558 | 13.558 | 13.558 | 13.558 |
02-5-1-2 | Toezicht op de naleving van milieuregels | 973 | 620 | 631 | 631 | 631 | 631 |
Totaal baten | 17.516 | 13.951 | 14.188 | 14.188 | 14.188 | 14.188 | |
Lasten | |||||||
02-5-1-1 | Toetsen en toezicht houden vergunningen | 8.710 | 7.703 | 7.826 | 7.823 | 7.823 | 7.823 |
02-5-1-2 | Toezicht op de naleving van milieuregels | 4.484 | 5.521 | 4.806 | 4.464 | 4.464 | 4.464 |
Totaal lasten | 13.195 | 13.224 | 12.632 | 12.287 | 12.287 | 12.287 | |
Saldo baten en lasten | 4.321 | 727 | 1.556 | 1.901 | 1.901 | 1.901 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 250 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | 4.571 | 977 | 1.556 | 1.901 | 1.901 | 1.901 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Toetsen en toezicht houden vergunningen
De baten zijn in 2016 hoger omdat er in dat jaar 3,3 miljoen euro meer aan inkomsten is binnen gekomen voor de omgevingsvergunningen (WABO). In 2018 stijgen de baten licht als gevolg van de indexering van de diverse legesproducten.
De lasten dalen vanaf 2017 structureel in verband met de overheveling van de overheadkosten naar het programma Algemene Ondersteuning. Dit als gevolg van de wijzigingen van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). De lasten stijgen in 2018 licht als gevolg van de indexering van de lonen en de overige kosten.
Toezicht op de naleving van milieuregels
De baten zijn in 2016 incidenteel hoger omdat met de diverse bouwprojecten in de stad 0,328 miljoen euro extra precario voor Inneming Openbare Grond hebben opgeleverd.
De lasten in 2017 stijgen ten opzichte van 2016 onder andere als gevolg van de overheveling van de gelden voor het huurteam (van programma wonen), incidentele gelden in het kader van amendement 56 ‘Investeren in veiligheid’ en incidentele gelden voor het project ‘Ondermijnende criminaliteit en huisjesmelkers’. Daarnaast zijn er bij de voorjaarsnota 2017 gelden beschikbaar gesteld voor het project ‘Verwijdering asbestdaken’ (incidenteel) en de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD). De daling van de lasten in 2018 hangt samen met het vervallen van de incidentele gelden uit 2017.
De onttrekking aan de reserve
Betreft de middelen voor het project ‘Ondermijnende criminaliteit en huisjesmelkers’, die bij de jaarstukken in het kader van dekkings- en bestedingsvoorstellen zijn gereserveerd.
Verbonden partijen
Bijdrage aan de Regionale Uitvoeringsdienst bedraagt 1,285 miljoen euro.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Toezicht op de naleving van milieuregels | |||||||
6278 | Bouw- en woningtoezicht | 973 | 620 | 631 | 631 | 631 | 631 |
6277 | Vergunningen | 16.543 | 13.331 | 13.558 | 13.558 | 13.558 | 13.558 |
Totaal baten | 17.516 | 13.951 | 14.188 | 14.188 | 14.188 | 14.188 | |
Lasten | |||||||
Toezicht op de naleving van milieuregels | |||||||
6278 | Bouw- en woningtoezicht | 4.484 | 5.521 | 4.806 | 4.464 | 4.464 | 4.464 |
6277 | Vergunningen | 8.710 | 7.703 | 7.826 | 7.823 | 7.823 | 7.823 |
Totaal lasten | 13.195 | 13.224 | 12.632 | 12.287 | 12.287 | 12.287 |
Saldo baten en lasten | 4.321 | 727 | 1.556 | 1.901 | 1.901 | 1.901 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 250 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 4.571 | 977 | 1.556 | 1.901 | 1.901 | 1.901 |
Deze prestatiedoelstelling heeft geen subsidies.
Ook in 2018 dragen we bij aan het bouw- en woonrijp maken van grond voor uiteindelijk in totaal ruim 33 duizend woningen, 702 duizend vierkante meters kantoren, 270 hectare bedrijfsterreinen en een 300 hectare groot Máximapark. Daarbij zorgen we voor het tot stand komen van een adequate infrastructuur, een aantrekkelijk openbaar gebied en goede voorzieningen.
Waar mogelijk wordt creatief ingespeeld op de behoefte aan voorzieningen, eventueel in de tijdelijke sfeer. De in recente bestemmingsplannen ingebouwde flexibiliteit helpt daarbij. Onder meer de vele voorzieningen en het stimuleren van het fietsgebruik door uitbreiding van het fietsnetwerk dragen bij aan gezonde verstedelijking.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E6.1.1 | Tevredenheid bewoners | Wijkwijzer 2015 | n.v.t. | 7,0 | n.n.b. | 7,2 | 7,5 |
De belangstelling voor woningen in de grootste vinex-locatie van Nederland is ongekend hoog. In de markt wordt aangegeven dat Leidsche Rijn booming is. Er zijn inmiddels 23.000 woningen gerealiseerd, en door optimalisaties en de intentie tot de bouw van een nieuwe woonwijk (Groenewoud, mogelijk door verplaatsing van KWS) groeit de planvoorraad nog met 10.500 woningen de komende jaren. In Leidsche Rijn Centrum is volop bouwactiviteit. Het nieuwe winkelgebied wordt in 2018 opgeleverd met ruim 750 woningen waarvan een flink deel in de categorie middeldure en dure beleggershuur. Ook buiten het winkelgebied zijn drie appartementengebouwen in aanbouw: (sociale) huurwoningen en huurwoningen voor studenten en starters in Leidsche Rijn Centrum Noord en koopappartementen in Leidsche Rijn Centrum Zuid. Daarnaast start de bouw van sociale huurwoningen op een drietal plekken in Leidsche Rijn Centrum en werken we aan de invulling van de hoogbouwkavel in Leidsche Rijn Centrum Noord. Er lopen besprekingen over de komst van een hotel in Leidsche Rijn Centrum. Langs de Vleutense baan in Het Zand en de spoorzone in Terwijde zuidoost worden bouwplannen uitgewerkt en diverse appartementencomplexen gebouwd, waarvan een groot deel in de middeldure huur. In het Máximapark en Het Zand worden nieuwe locaties getenderd en zelfbouwkavels in verkoop genomen. In Rijnvliet wordt de eerste fase bouwrijp gemaakt en de eerste woningen gebouwd. Met de huidige en nieuwe bewoners van Rijnvliet wordt het voedselbos aangelegd. Ook in Leeuwesteyn wordt de eerste fase bouwrijp gemaakt en de eerste woningen gebouwd. We vernieuwen de inrichting van het fiets- en wandelpad langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Het SP van Haarrijn wordt geactualiseerd en samen met het bestemmingsplan in procedure gebracht. Samen met bewoners worden er speelvoorzieningen in de diverse wijken ontworpen en gewerkt aan de uitwerking van ideeën voor de strandzone aan de Haarrijnse Plas en de fietsboulevard. Voor Haarzicht is een SP vastgesteld en een anterieure overeenkomst gesloten. Een bestemmingsplan is in voorbereiding, het bouwrijp maken van Haarzicht start in 2018. In 2018 wordt het laatste woningblok in Hoge Weide gebouwd en de laatste woningen in Grauwaart en Vleuterweide opgeleverd. We merken dat de belangstelling voor bedrijfs- en kantoorlocaties weer toeneemt. Zowel in Papendorp als in Leidsche Rijn Centrum Noord verwachten we in 2018 nieuwe contracten te kunnen sluiten. Datzelfde geldt voor Oudenrijn en Haarrijn. Op elk van de locaties worden in 2018 drie nieuwe bedrijfspanden opgeleverd. We faciliteren de (her)ontwikkeling van het terrein van Klop aan de Strijkviertel. In De Wetering-zuid wordt in 2018 de uitbreiding van het St. Antoniusziekenhuis opgeleverd, daarnaast verwachten we dat in dit gebied wordt gestart met de bouw van een aantal nieuwe bedrijfspanden. We werken in 2018 verder aan het bouwrijpmaken van Hooggelegen. Door de aantrekkende markt moeten we een visie vormen voor de ontwikkeling van Strijkviertel, zowel programmatisch als in tijd. We ontwikkelen voorstellen voor het uitbreiden van sportvelden bij Rijnvliet. We werken aan het afronden van de hoofdinfrastructuur en het bouw- en woonrijpmaken van diverse gebieden. Begin 2018 wordt het busstation Leidsche Rijn inclusief overkapping geopend. Ook wordt dan de langzaam verkeersverbinding tussen Station en Lage Weide geopend en is het plein onder het station Utrecht Leidsche Rijn klaar. We werken aan de aanleg van de winkelstraten in het kernwinkelgebied van Leidsche Rijn Centrum. Tegelijkertijd starten wij de voorbereiding van de aanleg van de aangrenzende hoofdwegen en het Brusselplein. Ook werken we aan het bouwrijp maken van Leidsche Rijn Centrum Oost.
Het winkelgebied van Leidsche Rijn Centrum wordt in 2018 opgeleverd inclusief de bibliotheek en het wijkbureau aan het Brusselplein en de maatschappelijke ruimte in de Kopenhagenstraat. Het basisscholencluster in Leidsche Rijn Centrum Zuid is begin 2017 geopend. Ook werken we aan de komst van een kinderdagverblijf. We werken verder aan de voorbereiding van een culturele voorziening, in eerste instantie programmatisch en uiteindelijk naar een gebouwde voorziening. Ook werken we aan een selectieprocedure voor boerderij Rood Noot. Daarnaast wordt gewerkt aan de planvoorbereiding en naar verwachting start bouw van de openbare parkeergarage Berlijnplein, tevens P&R-voorziening.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P6.1.1a | Woningen | Gemeente Utrecht | n.v.t. | 71,4% | 78,4% | 89,0% | |
P6.1.1b | Kantoren | Gemeente Utrecht | n.v.t. | 39,6 | 40,0% | 40,0% | |
P6.1.1c | Bedrijven | Gemeente Utrecht | n.v.t. | 55,3 | 58,68% | 66,64% |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
02-6-1-1 | Realiseren van bouwrijpe grond | 83.931 | 37.699 | 42.514 | 52.347 | 59.040 | 54.754 |
Totaal baten | 83.931 | 37.699 | 42.514 | 52.347 | 59.040 | 54.754 | |
Lasten | |||||||
02-6-1-1 | Realiseren van bouwrijpe grond | 54.953 | 36.660 | 36.557 | 47.128 | 55.260 | 50.974 |
Totaal lasten | 54.953 | 36.660 | 36.557 | 47.128 | 55.260 | 50.974 | |
Saldo baten en lasten | 28.978 | 1.039 | 5.957 | 5.220 | 3.780 | 3.780 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2.159 | 2.159 | 2.159 | 2.159 | 2.159 | 2.159 | |
Geraamd resultaat | 31.137 | 3.198 | 8.116 | 7.379 | 5.939 | 5.939 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Toezicht op de naleving van milieuregels
Voor 2018 ramen wij voor de volgende opbrengsten- en kostensoort respectievelijk:
Opbrengst woningen | 18.250 | miljoen euro |
Opbrengst niet-woningen | 16.363 | miljoen euro |
Overige opbrengsten | 3.551 | miljoen euro |
Bijdragen van derden | 4.349 | miljoen euro |
42.514 | miljoen euro | |
Plankosten | 5.462 | miljoen euro |
VAT-kosten | 3.490 | miljoen euro |
Verwerving | 6.213 | miljoen euro |
Bouw- en woonrijpmaken | 34.669 | miljoen euro |
Bijdragen aan derden | 5.592 | miljoen euro |
Overige uitgaven | -0,536 | miljoen euro |
Rente | 1.506 | miljoen euro |
Onderhanden werk | -19.840 | miljoen euro |
36.557 | miljoen euro |
Aan de bestemmingsreserve Taakstelling Inkoop wordt 2,159 miljoen euro onttrokken ten gunste van de algemene middelen. Het saldo van de lasten en baten voor de grondexploitatie wordt verrekend met het Onderhanden werk op de balans. De grondexploitatie is daarmee in zowel begroting als verantwoording budgettair neutraal. Het resultaat voor 2018 wordt geraamd op 5,637 miljoen euro positief en bestaat uit technische verrekeningen met het concern.
Verbonden Partijen
GEM Vleuterweide B.V. geen bijdrage.
GEM Vleuterweide C.V. geen bijdrage.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Realiseren van bouwrijpe grond | |||||||
6414 | Commercieel Vastgoed | 1.808 | 3.585 | 6.412 | 9.088 | 18.130 | 3.134 |
6417 | Leidsche Rijn Centrum | 3.964 | 9.234 | 12.722 | 23.533 | 14.092 | 15.343 |
6418 | Overige projecten | 27.154 | 9.159 | 1.500 | 1.192 | 0 | 0 |
6416 | Parken en Plas | 18.887 | 1.653 | 2.165 | 2.384 | 6.436 | 1.712 |
6413 | Woningbouwprojecten | 32.118 | 14.068 | 19.714 | 16.151 | 20.381 | 34.566 |
Totaal baten | 83.931 | 37.699 | 42.514 | 52.347 | 59.040 | 54.754 | |
Lasten | |||||||
Realiseren van bouwrijpe grond | |||||||
6414 | Commercieel Vastgoed | -5.023 | -5.876 | 946 | 139 | -1.020 | -1.533 |
6417 | Leidsche Rijn Centrum | 21.045 | 22.129 | 21.273 | 15.513 | 9.258 | 5.656 |
6419 | Onderhanden werk | -10.612 | -19.194 | -14.647 | 5.708 | 17.912 | 23.764 |
6418 | Overige projecten | 39.518 | 26.951 | 15.874 | 16.431 | 25.027 | 22.165 |
6416 | Parken en Plas | 7.064 | 6.550 | 7.358 | 5.046 | 5.032 | 4.286 |
6413 | Woningbouwprojecten | 2.961 | 6.099 | 5.752 | 4.290 | -949 | -3.363 |
Totaal lasten | 54.953 | 36.660 | 36.557 | 47.128 | 55.260 | 50.974 |
Saldo baten en lasten | 28.978 | 1.039 | 5.957 | 5.220 | 3.780 | 3.780 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2.159 | 2.159 | 2.159 | 2.159 | 2.159 | 2.159 |
Geraamd resultaat | 31.137 | 3.198 | 8.116 | 7.379 | 5.939 | 5.939 |
Deze prestatiedoelstelling heeft geen subsidies.
Door toename van vierkante meter winkels, voorzieningen en kantoren wordt werkgelegenheid vergroot. Daarnaast neemt door de uitbreiding van het vastgoed en de kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte, de waarde van het vastgoed toe. De afzetmogelijkheden voor de marktpartijen zijn door de combinatie van bovenstaande factoren gunstig. In de eindsituatie is de aantrekkelijkheid sterk verbeterd door sociaal veilige routes voor langzaam en snelverkeer (de stadscorridor, de interwijkverbinding, de Moreelsebrug en HOV banen), een kwalitatief hoogwaardig ingericht openbaar gebied met aantrekkelijke pleinen (Jaarbeursplein, Stationspleinen, Vredenburgplein en Smakkelaarsveld), gebouwde stallingsvoorzieningen voor fietsen, vermindering van autoasfalt ten gunste van groen en water (herstel Catharijnesingel en Leidsche Rijn), nieuwe woningen in het gebied en afspraken over gezamenlijk beheer.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E7.1.1a | Toename banen | Ecorys/BI | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 2.280-2.510 |
E7.1.1b | Toename netto contant waarde | Ecorys/BI | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 290 mln |
E7.1.1c | Toename ozb opbrengst per jaar | BI | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 4,8 mln |
De prestaties bestaan uit vastgoedprojecten van private partijen en gemeente en infrastructurele projecten. De indicatorentabel is te zien als een prestatie-indicator voor het vastgoedvolume.
Infrastructurele werken in uitvoering in 2018:
Gebouwen in uitvoering in 2018:
Opleveringen in 2018:
Planontwikkeling in 2018:
Fase 2: Beurskwartier/Lombokplein:
Tweede helft van 2017 vindt de vaststellingsprocedure door de gemeenteraad plaats van de Omgevingsvisie Beurskwartier en Lombokplein en 2e actualisatie van de Aanvullende Milieu Effect Rapportage (MER). Afhankelijk van het verloop hiervan vindt in 2018 de uitwerking plaats van de plannen voor Lombokplein in SPVE en Omgevingsplan. Daarnaast vindt in 2018 de planbegeleiding plaats van Masterplan 2.0 van de Jaarbeurs.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P7.1.1a | Toename aantal woningen | Berap/MP | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 2.229 |
P7.1.1b | Toename m2 kantoren (bvo) | Berap/MP | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 251.714 |
P7.1.1c | Toename m2 winkels (vvo) | Berap/MP | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 47.500 |
P7.1.1d | Toename m2 leisure (vvo) | Berap/MP | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 70.000 |
P7.1.1e | Toename m2 cultuur (bvo) | Berap/MP | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 37.500 |
P7.1.1f | Toename m2 hotel (bvo) | Berap/MP | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 34.450 |
P7.1.1g | Toename m2 horeca (bvo) | Berap/MP | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 12.515 |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
02-7-1-1 | Uitvoeren Masterplan | 91.106 | 86.390 | 78.881 | 43.845 | 43.826 | 12.758 |
Totaal baten | 91.106 | 86.390 | 78.881 | 43.845 | 43.826 | 12.758 | |
Lasten | |||||||
02-7-1-1 | Uitvoeren Masterplan | 95.527 | 90.547 | 80.321 | 46.341 | 42.323 | 8.255 |
Totaal lasten | 95.527 | 90.547 | 80.321 | 46.341 | 42.323 | 8.255 | |
Saldo baten en lasten | -4.421 | -4.156 | -1.441 | -2.497 | 1.503 | 4.503 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.039 | 47 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -3.382 | -4.109 | -1.441 | -2.497 | 1.503 | 4.503 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren masterplan
De cijfers in de financiële tabel zijn gebaseerd op de meerjarige grondexploitatie Stationsgebied die onderdeel uitmaakt van het bij de Voorjaarsnota 2017 vastgestelde Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO). De inschattingen in het MPSO, onderdeel Stationsgebied, zijn gebaseerd op de planningsinzichten van begin 2017. De ervaring leert dat er verschuivingen in zowel de baten als de lasten kunnen optreden gedurende het jaar. Het totaal aan verwachte baten van 79 miljoen euro voor 2018 bestaat voornamelijk uit grondopbrengsten in verband met vastgoedontwikkelingen voor hotel-woningen Amrâth, bijdragen en subsidies, waaronder een rijksbijdrage voor het realiseren van regionale voorzieningen en een subsidie Beter Benutten voor de realisatie van fietsenstalling Knoop. De overige verwachte baten betreffen te ontvangen rente en het saldo van de jaarlijkse lasten en baten dat wordt verrekend met de balansrekening onderhanden werk.
Het totaal aan verwachte lasten van 80 miljoen euro voor 2018 bestaat voornamelijk uit in uitvoering genomen infrastructurele projecten, waaronder werkzaamheden voor de Catharijnesingel, Jaarbeursplein en omgeving, investeringen in het realiseren van regionale voorzieningen en het Stationsplein. De overige lasten hangen samen met de proceskosten van de in uitvoering genomen werken, tijdelijke maatregelen en milieukosten. Verder is bij Voorjaarsnota 2017 een eerste tranche vanuit de investeringsimpuls RSU bestemd voor de investeringslasten Lombokplein.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Uitvoeren Masterplan | |||||||
6412 | POS onderhanden werk | 0 | 45.098 | 33.839 | 0 | 0 | 11.242 |
6483 | Stadskantoor incidenteel | 172 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6480 | Uitvoeren Masterplan | 90.934 | 41.292 | 45.042 | 43.845 | 43.826 | 1.516 |
Totaal baten | 91.106 | 86.390 | 78.881 | 43.845 | 43.826 | 12.758 | |
Lasten | |||||||
Uitvoeren Masterplan | |||||||
6412 | POS onderhanden werk | 39.551 | 0 | 0 | 5.719 | 21.655 | 0 |
6483 | Stadskantoor incidenteel | 175 | 47 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6480 | Uitvoeren Masterplan | 55.801 | 90.500 | 80.321 | 40.622 | 20.668 | 8.255 |
Totaal lasten | 95.527 | 90.547 | 80.321 | 46.341 | 42.323 | 8.255 |
Saldo baten en lasten | -4.421 | -4.156 | -1.441 | -2.497 | 1.503 | 4.503 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.039 | 47 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -3.382 | -4.109 | -1.441 | -2.497 | 1.503 | 4.503 |
Deze prestatiedoelstelling heeft geen subsidies.
De stad staat ook onder druk, op gebieden als ruimtelijke inrichting, woningmarkt, bereikbaarheid, luchtkwaliteit en leefbaarheid. In de Ruimtelijke strategie kiest Utrecht voor groei door verdichting. Utrecht nodigt partners uit om samen met ons te investeren in vitale, gezonde en duurzame verstedelijking. Bedrijven en kennisinstellingen kunnen nieuwe en innovatieve producten en diensten ontwikkelen om Utrecht duurzamer, gezonder en nog aantrekkelijker te maken. Wij leveren onze bijdrage aan de groei van de stad via de investeringsimpuls. Al bij de Voorjaarsnota 2016 is er gekozen om de omvang van de investeringsimpuls voor circa 50% mee te laten groeien met de financiële ruimte die door de groei van de stad ontstaat.
In het MeerjarenPerspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) staan de ruimtelijke ontwikkelingsprojecten uit de hele stad bij elkaar: zowel woningbouw-, commercieel vastgoed- als openbare ruimteprojecten. We schetsen een beeld van de verschillende gemeentelijke grondexploitatieprojecten en de stand van zaken van de Investeringsimpuls Ruimtelijke Strategie. Naar verwachting zal in 2018 de renovatie van ruim 2.500 woningen en de bouw van ongeveer 3.400 nieuwe woningen starten.
Het Rijk is de Omgevingswet met AmvBs en andere regelgeving aan het invullen. Wij moeten het effect hiervan nagaan en voorstellen doen hoe dit te implementeren zowel inhoudelijk, procesmatig als financieel. Hiertoe gaan we de opgestelde Omgevingsvisie voor deelgebied Vleuten-De Meern komend jaar actief monitoren. Veranderingen op het gebied van digitalisering en vergunningverlening en handhaving zijn de andere pijlers voor de implementatie van de Omgevingswet.
Met de ontwikkeling van de plannen voor het Beurskwartier en de realisatie van de plannen van de 1e fase Stationsgebied wordt gestaag verder gewerkt aan de versterking van het centrum aan de westkant van de stad. Leidsche Rijn is ongekend populair. De vraag naar woningen is nog nooit zo groot geweest. In 2018 worden de plannen voor de bouw van een nieuwe woonwijk Groenewoud uitgewerkt. In het winkelgebied Leidsche Rijn Centrum worden 750 woningen en 28.000 m2 bvo detailhandel en voorzieningen opgeleverd.
Utrecht wil een inclusieve stad zijn en tweedeling tegengaan. Vanuit het Ruimtelijk domein zetten we in op de betaalbaarheid van wonen in de stad. We zetten met de corporaties in op voldoende en betaalbare sociale huurwoningen en met beleggers op voldoende en betaalbare woningen in de middeldure huur.
Verplichte BBV indicatoren
Om een eenduidig beeld te vormen over de beleidsresultaten van de gemeente en gemeenten onderling te kunnen vergelijken zijn er een aantal wettelijke verplichte indicatoren bij de programma’s opgenomen. Voor het programma stedelijke ontwikkeling is dit:
Indicator | Eenheid | Bron | 2012 | 2013 | 2014 |
Nieuw gebouwde woningen | Aantal per 1000 woningen | 8. Vhrosv | 17,4 | 6,5 | 7,1 |