Wij blijven inzetten op het versterken van die kracht, om de samenleving samen te verbeteren. We geven ruimte voor inbreng, invloed en initiatief. We willen bewoners en ondernemers vaker en eerder betrekken bij het maken van plannen. Op een manier die zij prettig vinden. Daarom komen wij met nieuwe manieren voor bewoners om mee te denken en te participeren. De gemeente werkt daarbij op alle gebiedsniveaus. Waar het kan, is wijk- en buurtgericht werken het uitgangspunt.
De wijkwethouder vertegenwoordigt de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het college van B&W in de wijken van de stad. Het gemeentebestuur in zijn geheel staat nadrukkelijk open voor initiatieven van bewoners en ondernemers uit de stad. Het besturen van de stad is in handen van de gemeenteraad, het college van B&W en de burgemeester. De gemeenteraad wordt direct gekozen door de burgers en treedt op namens de bevolking. De gemeenteraad stelt de grote lijnen van het beleid vast. Vervolgens voert het college van burgemeester en wethouders dit uit en de gemeenteraad controleert of en hoe de gemaakte afspraken zijn nagekomen. De griffie ondersteunt de gemeenteraad. De Rekenkamer Utrecht doet onderzoek naar het gevoerde bestuur en de doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente.
We zetten met een groeiend netwerk van partners in stad en regio, de stad nationaal en internationaal beter op de kaart. En werken daarmee aan onze ambities om een gastvrije en gezonde stad te zijn; om te wonen, te werken, te bezoeken, te studeren, te investeren en om mee samen te werken.
Op 1 januari 2017 is Utrecht Marketing gestart waarmee we - samen met diverse partners in de stad - bouwen aan een krachtige citymarketing van Utrecht. Om de concurrentiepositie van de stad te versterken, het ‘verhaal van Utrecht’ overtuigend te vertellen, in Nederland en daarbuiten. Met een slimme, open marketingorganisatie die is gericht op samenwerking en coalitievorming. Dit heeft ook geleid tot heroriëntatie op taakverdeling.
We ondersteunen bewoners, ondernemers en instellingen bij internationale activiteiten en vertalen internationale ontwikkelingen naar de stad. De Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties bieden daartoe een erkend internationaal referentiekader voor duurzame ontwikkeling, waar we zoveel mogelijk bewoners bij betrekken. We benutten Europese subsidies voor projecten die bijdragen aan slimme, gezonde en inclusieve groei.
Binnen de Utrechtse dienstverlening zetten wij de Utrechter Centraal. Onze inwoners en ondernemers mogen van onze dienstverlening een eenduidige werkwijze, een helder serviceniveau en kwaliteit verwachten. Wij werken daarom continu aan het optimaliseren van onze processen en moderniseren onze kanalen. Het uitgangspunt hierbij is digitale zelfservice waar het kan, persoonlijke dienstverlening waar dat beter of nodig is. Binnen de dienstverlening zien wij dat ook de maatschappij in een hoog tempo verandert en daarmee ook de behoefte van inwoners en ondernemers over de manier waarop zij gebruik willen en kunnen maken van onze dienstverlening. Om aansluiting te houden bij deze veranderingen en te blijven groeien naar een dienstverlening die dicht bij haar inwoners staat innoveren wij continu.