Overhead
Met het gewijzigde Besluit begroting en verantwoording (BBV) wetgeving in 2017 is het programma Algemene Ondersteuning te komen vervallen en komt het programma Overhead daarvoor in de plaats.
Lasten €146.720
Baten €4.592
Saldo €-142.128
Begroting 2018
Met het gewijzigde Besluit begroting en verantwoording (BBV) wetgeving in 2017 is het programma Algemene Ondersteuning te komen vervallen en komt het programma Overhead daarvoor in de plaats.
Lasten €146.720
Baten €4.592
Saldo €-142.128
Overhead
Overhead
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
Baten | |||||||
Raadsorganen | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overhead overig | 2.330 | 1.124 | 1.099 | 1.099 | 1.099 | 1.099 | |
F&C, JZ, Inkoop | 402 | 324 | 329 | 329 | 329 | 329 | |
HRM, Facilitair | 2.988 | 1.840 | 1.868 | 1.868 | 1.868 | 1.868 | |
Informatie – en procesmanagement | 1.039 | 856 | 869 | 869 | 869 | 869 | |
Advies en ondersteuning | 800 | 599 | 426 | 426 | 426 | 426 | |
Totaal baten | 7.560 | 4.743 | 4.592 | 4.592 | 4.592 | 4.592 |
Lasten | |||||||
Raadsorganen | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overhead overig | 2.129 | 40.110 | 39.109 | 39.040 | 39.040 | 39.040 | |
F&C, JZ, Inkoop | 12.700 | 12.415 | 13.550 | 13.187 | 12.987 | 12.987 | |
HRM, Facilitair | 39.792 | 39.209 | 37.783 | 37.663 | 37.670 | 37.670 | |
Informatie – en procesmanagement | 45.186 | 42.579 | 42.867 | 41.531 | 41.867 | 41.867 | |
Advies en ondersteuning | 13.263 | 12.835 | 13.412 | 13.104 | 13.712 | 13.642 | |
Totaal lasten | 113.072 | 147.148 | 146.720 | 144.526 | 145.277 | 145.207 |
Saldo baten en lasten | -105.512 | -142.405 | -142.128 | -139.934 | -140.685 | -140.615 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 1.466 | 661 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 4.547 | 1.665 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -102.430 | -141.401 | -142.128 | -139.934 | -140.685 | -140.615 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per overheadkolom toe.
Decentrale overhead
Overhead overig
Naast de concernoverhead staat conform de gewijzigde BBV ook de decentrale overhead in het programma Overhead. Dit zijn materiële kosten en personele kosten voor kosten voor management, secretariaat, business control, informatie- en procesmanagement en enkele overige ondersteunende functies bij de uitvoeringsorganisaties. Dit is een verschuiving van kosten die voorheen in de overige programma’s zaten.
De lasten van de decentrale overhead zijn in 2017 in totaal 40,110 miljoen euro en de bijbehorende baten zijn 1,124 miljoen euro.
Concernoverhead
De concernoverhead wordt inhoudelijk verantwoord in de paragraaf bedrijfsvoering. De financiële toelichting is ingedeeld in de volgende overheaddomeinen:
Financiën en Control, Juridische Zaken en Inkoop
De begrote lasten laten in 2018 een toename zien van 1,1 miljoen euro ten opzichte van de begroting 2017. Deze stijging is vooral toe te schrijven aan een verlaging van het budget van de Business Case Inkoop in 2017 met 0,7 miljoen euro om de kosten uit 2016 te kunnen dekken. De Business Case Inkoop heeft een meerjarig karakter. Het toegekende budget loopt echter niet synchroon met het uitgavenpatroon.
In de Voorjaarsnota 2017 is een incidenteel bedrag van 0,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de jaren 2018 en 2019 ten behoeve van de innovatie van audit en interne controle. Het restant van de stijging van de begrote lasten met 0,2 miljoen euro in 2018 wordt veroorzaakt door de loon- en prijscompensatie.
De daling van de begrote lasten in 2019 ten opzichte van de begroting 2018 is toe te schrijven aan de beëindiging van de Business Case Inkoop.
HRM en Facilitaire Zaken
De begrote lasten dalen in 2018 met 1,4 miljoen euro ten opzichte van de begroting 2017.
De lasten bij IB HRM dalen met 2,1 miljoen euro. Dat is een saldo van een daling met 2,2 miljoen euro door het in 2017 incidenteel verwerken van het budget uitvoering regelingen CBW:WIA/WAO en een stijging van 0,1 miljoen vanwege loon- en prijscompensatie.
Bij IB F&H is een toename van de lasten te zien van 0,7 miljoen euro. Dit is toe te schrijven aan een stijging van het budget voor renovatie en modernisering stadhuis met 0,5 miljoen euro en een stijging van 0,2 miljoen euro vanwege loon- en prijscompensatie.
Informatie- en procesmanagement
De begrote lasten laten in 2018 een toename zien van 0,3 miljoen euro ten opzichte van de begroting 2017. Dat is een saldo van een verlaging van het budget bij de Bestuurs- en Concernstaf met 0,1 miljoen euro in verband met het overhevelen van de benodigde middelen voor beheer aan de uitvoerende ICT-afdelingen en een verhoging van het budget bij Interne Bedrijven met 0,4 miljoen euro vanwege loon- en prijscompensatie.
In 2019 verminderen de begrote lasten met 1,3 miljoen euro ten opzichte van 2018. Deze verlaging is als volgt opgebouwd:
Advies en ondersteuning
De begrote baten zijn in 2017 eenmalig 0,176 miljoen euro hoger dan in andere jaren vanwege het besluit in de Voorjaarsnota 2017 om voorzieningen voor zaken die we binnen de begroting kunnen opvangen, te laten vrijvallen.
In verband met de toegekende loon- en prijscompensatie stijgen de begrote lasten in 2018 met 0,567 miljoen euro ten opzichte van 2017.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
De begrote bedragen voor toevoegingen en onttrekkingen aan reserves in 2017 worden vooral veroorzaakt door de administratieve verwerking van goedgekeurde dekking- en bestedingsvoorstellen bij de Verantwoording 2016.
Verbonden partijen
Bijdrage 2017 aan Birgit 0,2 miljoen euro.
Hier staan de kosten van de Bestuurs- en Concernstaf (BCS) en van de Interne Bedrijven, de zogenoemde concernoverhead, de kosten van de decentrale overhead en de kosten voor de verbeterprogramma's op het gebied van de bedrijfsvoering.
In de paragraaf bedrijfsvoering beschrijven wij de inhoudelijke projecten en verbeteringen op het gebied van de bedrijfsvoering.
De kosten van het programma overhead worden niet toegerekend aan de overige programma’s. Wij rekenen de kosten nog wel toe aan de leges, zie hiervoor de paragraaf lokale heffingen. Daarnaast nemen wij de kosten ook mee in de toerekening aan grondexploitaties en subsidieprojecten.