Sport
Sport draagt bij aan een gezonde leefstijl, en een goede gezondheid is een belangrijke basis om mee te kunnen doen op school en in de samenleving.
Lasten €32.678
Baten €8.444
Saldo €-24.234
Begroting 2018
Sport draagt bij aan een gezonde leefstijl, en een goede gezondheid is een belangrijke basis om mee te kunnen doen op school en in de samenleving.
Lasten €32.678
Baten €8.444
Saldo €-24.234
Utrecht heeft een goede sportinfrastructuur
Voldoende kwalitatief goede en toegankelijke sportaccommodaties
We stimuleren alle Utrechters om te sporten en te bewegen
Utrechters sporten en bewegen voldoende
Bevorderen van topsport en topsporttalentontwikkeling
Om voldoende, kwalitatief goede, sportvoorzieningen te hebben bij een snelgroeiende stad zal er geïnvesteerd worden in de uitbreiding van capaciteit en het verhogen van het gebruik van de bestaande voorzieningen. Bij de voorjaarsnota is de Rapportage capaciteitsbehoefte sport 2018 – 2030 gepresenteerd. We willen komen tot gedragen oplossingen, daarom betrekken we de sportverenigingen bij het zoeken naar oplossingen voor de groeiende vraag naar sport. Dat doen we onder andere via de sportnetwerken van de VSU en de zaalverdelingscommissie binnensport. Voor voetbal gaat het om het betrekken van de voetbalverenigingen bij de afweging waar we gaan investeren in kunstgras. Met het hockey netwerk worden de drie locaties voor uitbreiding van velden, zoals vermeld de in notitie Capaciteitsbehoefte sport, verder onderzocht. We stimuleren zelfbeheer en medebeheer van de sportaccommodaties, wat bijdraagt tot een grotere tevredenheid onder gebruikers. Samen met de partners in de stad stellen we een leidraad zelfbeheer van sportaccommodaties op. We dragen bij aan specifieke voorzieningen voor sporten die niet binnen de gemeentelijke sportaccommodaties mogelijk zijn zoals de Vechtsebanen en het Skatepark. Voor de ruimtelijke ontwikkeling ter bevordering van sport maken we onder andere gebruik van de analyse van het meldpunt Sportidee en de gesprekken met gebruikers (motie 2017/98). Samen met sporters zoeken we naar plekken voor sporttoestellen in de openbare ruimte (Amendement 2017/23).
Het werken aan een efficiënter gebruik van de sportaccommodaties wordt met de inzet van verschillende instrumenten gedaan. Zoals de gebruiksvoorwaarden, tarifering van daluren en weekenddagen, maar ook een goede verdeling van de capaciteit. Op sportparken waar een lage bezetting is wordt ingezet op vitalisering van verenigingen, toevoeging van nieuwe sporten of gebruikers. Op sportpark Zuilenselaan wordt gestart met de inzet van een kwartiermaker sportparkmanagement. Dit is een nieuwe aanpak waar we ervaringen mee willen opdoen en mogelijk later in willen zetten op andere sportparken. Waar mogelijk wordt met Olympos samengewerkt om over en weer gebruik te maken van elkaars capaciteit in de veldsport. Dit doen we tevens in afstemming met de Studentensport. We stimuleren een hogere bezetting in de binnensportaccommodaties met ruimere daluren en een daluurtarief. Om het multifunctioneel en maatschappelijk gebruik van sportaccommodaties meer ruimte te geven blijven we inzetten op het verruimen van wet- en regelgeving. De wens tot medebeheer of zelfbeheer van sportaccommodaties door gebruikers faciliteren we waar mogelijk. We vragen sporters en sportaanbieders om mee te denken over de (her)inrichting van de openbare ruimte, voor sporten en bewegen, waaronder de inzet van sporttoestellen.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E1.1.1a | Klanttevredenheid: sportvoorzieningen | Inwonersenquête | 71% (2008) | 74% | 72% | 75% | 75% |
E1.1.1b | Klanttevredenheid: buitensport | Meting VGE | 6,8 (2015) | 6,8 | 7 | 7 | |
Toelichting: Deze indicator is nieuw in 2017. Daarom geen realisatie uit de programmaverantwoording 2016. | |||||||
E1.1.1c | Bezettingsgraad: buitensport | Meting VGE | 77% (2008) | 78% | 78% | 80% | 80% |
E1.1.2a | Klanttevredenheid: binnensport | Meting VGE | 7,2 (2015) | 7,2 | 7,3 | 7,3 | |
Toelichting: Deze indicator is nieuw in 2017. Daarom geen realisatie uit de programmaverantwoording 2016. | |||||||
E1.1.2b | Bezettingsgraad: binnensport | Meting VGE | 46% (2016) | n.v.t. | 45% | 48% | 50% |
E1.1.3a | Klanttevredenheid: zwembaden | Meting VGE | 7,2 (2008) | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 |
E1.1.3b | Bezettingsgraad: zwembaden (bezoekersaantallen) | Meting VGE | 716.000 (2008) | 724.000 | 705.000 | 750.000 | 750.000 |
Toelichting: Vanaf 2018 tellen we ook de bezoekersaantallen van zwembad Krommerijn mee. De niet-zwemmende bezoekers tellen we niet meer mee (bijv. ouders die komen kijken). |
We realiseren extra sportruimte:
Onderhoud en renovatie:
Bij de VJN 2017 is de capaciteitsbehoefte sport vertaald in een voorlopig investeringsprogramma. Deze dient als onderlegger om samen met de sportverenigingen, VSU en sportbonden te spreken over nadere invulling en prioritering binnen de middelen die beschikbaar komen om de wachtlijsten te bedienen en de groei van de stad qua sport te accommoderen.
In 2018 zetten we verder in op een efficiënter gebruik van onder andere sportparken Vechtzoom, Zuilen en Elinkwijk. Sportpark Vechtzoom heeft inmiddels in de buurtsportvereniging een nieuwe gebruiker die zich inzet op een goede verbinding met de buurt. De gemeente onderzoekt, in samenwerking met de verenigingen, of op sportpark Vechtzoom een voetbalveld omgezet kan worden in twee hockeyvelden. Met de komst van hockey willen we meerdere doelen dienen. Enerzijds een stevig impuls qua aantal sporters, instroom vrijwilligers uit andere wijken en bestuurservaring vanuit de hockey. Anderzijds willen we iets doen aan de wachtlijsten voor hockey. Met de omvorming van een veld op een sportpark met lage bezetting, levert het tevens een bijdrage aan een efficiënter gebruik van de sportparken. Het zelfbeheer van sporthal Lunetten volgen we op grotere afstand gedurende het tweede jaar van de pilot. In september 2018 beslissen we samen met de basketbalverenigingen over het vervolg van de pilot. We monitoren de effecten van de invoering van het nieuwe tarievenbeleid conform het evaluatiemodel. Specifieke sportaccommodaties die een bijdrage leveren aan het aanbod voor de stad, aanvullend op de gemeentelijke basisaccommodaties, ondersteunen we met een exploitatiesubsidie.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P1.1.1 | Velden NOC*NSF goedgekeurd | Meting VGE | 108 (2015) | 108 | 116 | 117 | |
Toelichting: In 2016 waren er 112 NOC*NSF goedgekeurde velden. Een deel van de toename wordt verklaard door private velden die door de gemeente worden overgenomen. | |||||||
P1.1.2 | Binnensport- accommodaties NOC*NSF goedgekeurd | Meting VGE | 15 (2014) | 15 | 15 | 16 | 18 |
P1.1.3 | Zwembaden met keurmerk veilig en schoon | Meting VGE | 3 (2014) | 3 | 4 | 4 | |
Toelichting: Zwembad Krommerijn heeft in 2016 het keurmerk gekregen. Deze indicator is nieuw in 2017. Daarom geen realisatie uit de programmaverantwoording 2016. |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
11-1-1-1 | Buitenaccommodaties | 1.581 | 1.282 | 1.296 | 1.296 | 1.296 | 1.296 |
11-1-1-2 | Binnensportaccomodaties | 3.165 | 2.887 | 2.936 | 2.936 | 2.936 | 2.936 |
11-1-1-3 | Zwembaden | 4.189 | 4.143 | 4.212 | 4.212 | 4.212 | 4.212 |
11-1-1-4 | Accommodatiebeleid | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 8.942 | 8.311 | 8.444 | 8.444 | 8.444 | 8.444 | |
Lasten | |||||||
11-1-1-1 | Buitenaccommodaties | 9.185 | 8.070 | 10.720 | 9.732 | 9.732 | 9.732 |
11-1-1-2 | Binnensportaccomodaties | 10.323 | 10.074 | 10.373 | 10.385 | 10.385 | 10.385 |
11-1-1-3 | Zwembaden | 11.149 | 9.797 | 9.873 | 9.861 | 9.861 | 9.861 |
11-1-1-4 | Accommodatiebeleid | 799 | 667 | 685 | 686 | 686 | 686 |
Totaal lasten | 31.456 | 28.607 | 31.651 | 30.665 | 30.665 | 30.665 | |
Saldo baten en lasten | -22.514 | -20.296 | -23.207 | -22.221 | -22.221 | -22.221 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 1.434 | 1.715 | 48 | 48 | 48 | 48 | |
Onttrekking reserves | 2.111 | 1.644 | 1.646 | 1.647 | 1.647 | 1.647 | |
Geraamd resultaat | -21.837 | -20.367 | -21.610 | -20.622 | -20.622 | -20.622 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Algemeen
Het vastgestelde tarievenbeleid ingaande het seizoen 2017-2018 is bij de onderdelen zwembaden, binnen- en buitenaccommodaties nog niet geïntegreerd. Dit zal op een late moment een verschuiving in de baten teweeg brengen.
Buitenaccommodaties
De lasten stijgen in 2018 met 2,65 miljoen euro.
Binnenaccommodaties
De lasten stijgen in 2018 met 0,3 miljoen euro.
Zwembaden
De baten en de lasten stijgen in 2018 licht als gevolg van toevoeging van Leidsche Rijn middelen en prijsindexering.
Accommodatiebeleid
De lasten stijgen in 2018 licht als gevolg van toevoeging van prijsindexering. Met amendement 2017/23 wordt 0,011 toegevoegd voor sporttoestellen in de openbare ruimte.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
De toevoeging van 0,048 miljoen euro in 2018 is bedoeld voor toekomstige investeringen. Daarnaast zal in 2018 een toevoeging van 1,67 miljoen euro bij buitenaccommodaties en binnenaccommodaties plaats vinden.
De onttrekking van 1,646 miljoen euro in 2018 is bedoeld voor de dekking van de kapitaallasten van gereedgekomen investeringen.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Buitenaccommodaties | |||||||
6475 | Accomodaties beleid en ontwikkeling | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6472 | Binnenaccommodaties | 0 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 |
6471 | Buitenaccommodaties | 0 | -1 | -1 | -1 | -1 | -1 |
6739 | Buitenaccommodaties SB | 981 | 815 | 829 | 829 | 829 | 829 |
6747 | Buitenaccommodaties SB | 2.956 | 2.721 | 2.770 | 2.770 | 2.770 | 2.770 |
6738 | Buitenaccommodaties UVO | 600 | 468 | 468 | 468 | 468 | 468 |
6746 | Buitenaccommodaties UVO | 209 | 153 | 153 | 153 | 153 | 153 |
6470 | Zwembaden | 0 | 54 | 54 | 54 | 54 | 54 |
6737 | Zwembaden SB | 3.973 | 3.875 | 3.944 | 3.944 | 3.944 | 3.944 |
6736 | Zwembaden UVO | 216 | 213 | 213 | 213 | 213 | 213 |
Totaal baten | 8.942 | 8.311 | 8.444 | 8.444 | 8.444 | 8.444 | |
Lasten | |||||||
Buitenaccommodaties | |||||||
6475 | Accomodaties beleid en ontwikkeling | 799 | 667 | 685 | 686 | 686 | 686 |
6472 | Binnenaccommodaties | 0 | -18 | -18 | -5 | -5 | -5 |
6471 | Buitenaccommodaties | 0 | -170 | -170 | -158 | -158 | -158 |
6739 | Buitenaccommodaties SB | 4.679 | 3.992 | 4.035 | 4.035 | 4.035 | 4.035 |
6747 | Buitenaccommodaties SB | 8.440 | 8.258 | 8.263 | 8.263 | 8.263 | 8.263 |
6738 | Buitenaccommodaties UVO | 4.507 | 4.247 | 6.855 | 5.855 | 5.855 | 5.855 |
6746 | Buitenaccommodaties UVO | 1.883 | 1.833 | 2.128 | 2.128 | 2.128 | 2.128 |
6470 | Zwembaden | 0 | 0 | 0 | 11 | 11 | 11 |
6737 | Zwembaden SB | 9.139 | 7.536 | 7.561 | 7.537 | 7.537 | 7.537 |
6736 | Zwembaden UVO | 2.010 | 2.260 | 2.312 | 2.312 | 2.312 | 2.312 |
Totaal lasten | 31.456 | 28.607 | 31.651 | 30.665 | 30.665 | 30.665 |
Saldo baten en lasten | -22.514 | -20.296 | -23.207 | -22.221 | -22.221 | -22.221 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 1.434 | 1.715 | 48 | 48 | 48 | 48 | |
Onttrekking reserves | 2.111 | 1.644 | 1.646 | 1.647 | 1.647 | 1.647 |
Geraamd resultaat | -21.837 | -20.367 | -21.610 | -20.622 | -20.622 | -20.622 |
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2018 | Waarvan 'vaste' verlening met jaarsubsidies | Meerjarig verleend tlv 2018 | |
Basisvoorzieningen | Instandhouden van een aantal basisvoorzieningen | 357 | 357 | 0 | ||
Tuinen en parken | Volkstuinen | 163 | 163 | 0 | ||
Totaal prestatiedoelstelling 1.1.4 Accommodatiebeleid | 520 | 520 | 0 | |||
Totaal Subdoelstelling | 520 | 520 | 0 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Iedereen moet de kans hebben om te sporten en bewegen. In de wijken met de laagste sportdeelname en grootste gezondheidsachterstanden, zetten we extra in om de kansen voor sport- en beweegdeelname te vergroten. Dit geldt specifiek voor allochtone meisjes en vrouwen, ouderen, mensen met een beperking en chronisch zieken. Sportaanbieders bieden passend sportaanbod aan en zijn in staat om hun activiteiten op een goede en toekomstbestendige manier te organiseren. Meer sportverenigingen geven invulling aan hun maatschappelijke ambities (Sport doet Meer).
We willen de kracht van sport voor arbeids- en maatschappelijke participatie meer benutten. Ook anders georganiseerde en ongeorganiseerde sporter/sportaanbieders betrekken we bij de ontwikkeling en uitvoering van het sportbeleid. Sportevenementen zijn een belangrijk middel in de doelstelling om zoveel mogelijk Utrechters kennis te laten maken met sport. Jaarlijks vinden er in Utrecht twintig tot 25 kleinschalige sportevenementen plaats. Vanuit de inzet extra middelen kinderen in armoede is het voorstel dat er extra geïnvesteerd wordt op het huidige schoolzwemmen. Het is van belang dat alle kinderen de basisschool verlaten met minimaal zwemdiploma A.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E2.1.1 | Jeugdsportdeelname: | Jeugdmonitor | 73% (2008) | 83% | 83% | 84% | 85% |
E2.1.2 | Jeugdsportdeelname Overvecht | Jeugdmonitor | 55% (2008) | 64% | 64% | 68% | 71% |
E2.1.3 | Jeugdsportdeelname Noordwest | Jeugdmonitor | 57% (2008) | 75% | 75% | 76% | 76% |
E2.1.4 | Jeugdsportdeelname Zuidwest | Jeugdmonitor | 62% (2008) | 67% | 67% | 69% | 71% |
E2.1.5 | Sportdeelname volwassenen (>16 jaar): 40 x per jaar | Utrecht Monitor | volgt (2016) | n.v.t. | |||
Toelichting: Pas in 2017 is de inwonersenquête aangepast met de vraag voor deze indicator. Bij de verantwoording 2017 doen we de nulmeting. Een doel voor 2018 en 2021 kunnen we daardoor nog niet stellen. | |||||||
E2.1.6 | Voldoen aan de beweegnorm | Gezondheidspeiling | 61% (2012) | 64% | 65% | 66% | |
Toelichting: In Nederland voldoet gemiddeld 60,8% aan de beweegnorm. |
Door het samenvoegen van de opdrachten voor Sport en Bewegen in de Buurt (Harten voor Sport), verenigingsondersteuning (Vereniging Sport Utrecht) en de combinatiefunctionarissen wordt het sportbeleid vanaf medio 2018 door één stedelijke organisatie voor sport en bewegen uitgevoerd. Belangenbehartiging heeft hierin een plek gekregen. De organisatie heeft ook taken op het gebied van gezondheid. De stedelijke sportorganisatie werkt vanuit wijkanalyses die zijn opgesteld in afstemming met partners in de wijk. Verenigingen die minder vitaal zijn worden ondersteund op bijvoorbeeld financieel of organisatorisch vlak. Maatschappelijk betrokken verenigingen blijven we ondersteunen via het netwerk Sport doet Meer. We inspireren en faciliteren verenigingen hierin nog meer een rol te pakken door goede voorbeelden uit te lichten en verder te verspreiden. Het versterken van de samenwerking met welzijns- en zorgpartijen in de wijk is belangrijk voor Sport doet Meer. De opbrengsten en adviezen van het verdiepingsonderzoek sport- en beweegdeelname delen we met partners en passen we daar waar mogelijk toe in ons beleid. We vergroten het laagdrempelig aanbod bij verenigingen en anders georganiseerde sportaanbieders waardoor meer bewoners kunnen sporten bij voor hen passend aanbod. Het netwerk Sport op Maat continueert haar inzet op het vergroten van de sportparticipatie van mensen met een beperking. We ondersteunen sportaanbieders bij het versterken van de pedagogische vaardigheden van trainers/coaches waardoor meer kinderen en jongeren bij de vereniging blijven sporten. De leerlijn sportief vermogen wordt doorontwikkeld. Ook zal er aandacht zijn voor het sporten in een veilig sportklimaat waar iedereen - ongeacht seksuele voorkeur of afkomst – op een prettige manier de sport kan beoefenen. Voor kinderen die opgroeien in armoede is het Utrechts Attributenfonds opgericht dat kinderen van sportattributen voorziet waardoor zij kunnen deelnemen aan sport. De kinderen met een U-pas krijgen de mogelijkheid om het zwemdiploma A te halen (amendement 41). Voor kinderen die met het schoolzwemmen niet het diploma A hebben gehaald bieden we extra zwemles aan in de schoolvakanties.
We zetten in op het creëren van een netwerk waarin kennis en informatie omtrent het thema sport en arbeids- en maatschappelijke participatie wordt gedeeld. Dit netwerk kan voor sportverenigingen of andere initiatiefnemers fungeren als aanspreekpunt voor vragen, als zij activiteiten willen starten op het gebied van zinvolle dagbesteding of re-integratie. Het kan ook de vraagbaak zijn voor professionals die mensen willen toeleiden naar sportverenigingen.
De website sportstad-Utrecht wordt toegankelijk voor het hele sport- en beweegaanbod. We zorgen voor voldoende sportmogelijkheden binnen de ontwikkelgebieden en verbinden sportaanbieders aan deze ontwikkelingen om mee te denken, bijvoorbeeld het rondje stadseiland en sportlandschap Maarschalkerweerd. We stimuleren de organisatie van sportevenementen, bijvoorbeeld met subsidie maar ook met het beschikbaar stellen van kennis en het lokale netwerk van maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven. De extra activiteitengelden vanuit de maatschappelijke investeringsagenda worden ingezet voor verenigingsondersteuning en sportstimulering.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P2.1.1 | Inzet combinatiefunctionarissen sport | Telling MO | 18 fte (2015) | 18 | 18 | 18 | |
Toelichting: Met de Rijksmiddelen + gemeentelijke middelen blijft het budget voldoende voor een gelijk Fte inzet. Deze indicator is nieuw in 2017. Daarom geen realisatie uit de programmaverantwoording 2016. | |||||||
P2.1.2 | Inzet buurtsportcoaches | Telling MO | 14,4 fte (2015) | 14,4 | 14,4 | 14,4 | |
Toelichting: Met de Rijksmiddelen + gemeentelijke middelen blijft het budget voldoende voor een gelijk Fte inzet. Deze indicator is nieuw in 2017. Daarom geen realisatie uit de programmaverantwoording 2016. |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
11-2-1-1 | Sportstimuleren | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
11-2-1-1 | Sportstimuleren | 2.743 | -19 | 52 | 51 | 51 | 51 |
Totaal lasten | 2.743 | -19 | 52 | 51 | 51 | 51 | |
Saldo baten en lasten | -2.740 | 19 | -52 | -51 | -51 | -51 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -2.740 | 19 | -52 | -51 | -51 | -51 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Sportstimuleren
De lasten stijgen per saldo met 0,07 miljoen euro. Deze stijging betreft 0,015 miljoen euro extra activiteitenbudget in het kader van de groei van de stad, 0,029 miljoen euro prijsindexatie en 0,026 miljoen euro door een gewijzigde toerekening van de overhead.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Sportstimuleren | |||||||
6485 | Sportstimulering | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Sportstimuleren | |||||||
6485 | Sportstimulering | 1.802 | -19 | 52 | 51 | 51 | 51 |
6476 | Vernieuwende initiatieven | 942 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 2.743 | -19 | 52 | 51 | 51 | 51 |
Saldo baten en lasten | -2.740 | 19 | -52 | -51 | -51 | -51 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -2.740 | 19 | -52 | -51 | -51 | -51 |
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2018 | Waarvan 'vaste' verlening met jaarsubsidies | Meerjarig verleend tlv 2018 | |
Sporten voor mensen met een beperking | Vergroten van de sport- en beweegparticipatie van inwoners met een beperking. | 65 | 0 | 0 | ||
Sportstimulering jeugd | Grotere sportdeelname van kinderen | 860 | 860 | 0 | ||
Buurtsportcoaches 2e tranche | Grotere sportdeelname | 142 | 50 | 0 | ||
Ondersteuning management verenigingen | Ondersteuning en stimulering verenigingen en management van verenigingen | 584 | 584 | 0 | ||
SSV leden met functiebeperking | Subsidie Sportverenigingen (leden met een functiebeperking) | 42 | 0 | 0 | ||
Sport doet meer | Stimuleren en ondersteunen maatschappelijke inzet door sportverenigingen | 51 | 51 | 0 | ||
Totaal prestatiedoelstelling 2.1.1 Sportstimuleren | 1.744 | 1.545 | 0 | |||
Totaal Subdoelstelling | 1.744 | 1.545 | 0 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Het talent- en topsportklimaat verbetert door een betere samenwerking tussen o.a. sportverenigingen, sportorganisaties en bedrijfsleven. Dit draagt bij aan de doelstellingen vancity marketing waarbinnen talenten een belangrijke doelgroep zijn. Topsporttalenten en topsporters inspireren Utrechters om te gaan sporten. Jaarlijks vinden er in Utrecht 20 tot 25 breedtesportevenementen plaats. Utrecht heeft een kalender van vijf tot tien jaarlijks terugkerende topsportevenementen. In de periode 2016-2020 is Utrecht gaststad van één tot drie eenmalige (inter)nationale topsportevenementen.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E2.2.1 | Aantal topsport- netwerkbijeenkomsten | Meting VSU | 5 (2015) | 5 | 5 | 5 | 6 |
Om het klimaat voor talenten in Utrecht te versterken werken we samen met de VSU, betrokken verenigingen en onderwijsinstellingen aan het Utrecht Talent Centre (UTC). Hierbij streven we ernaar om talenten in Utrecht optimaal te faciliteren in het combineren van topsport, onderwijs en wonen. De organisatiestructuur en ambities van het UTC willen we samen met partners neerzetten. Daarnaast blijven we het NTC Waterpolo financieel ondersteunen. Recent is de samenwerking met de zwembond KNZB weer verlengd tot en met 2020 en we gaan dit ook doen voor het Nationaal Hockey Centrum. We faciliteren de Regionale Training Centra (RTC’s) in de stad door mee te denken in mogelijkheden voor samenwerking en mee te werken in het lobbyproces voor accreditaties van landelijke sportbonden. Via de VSU ondersteunen we topsporters en topsporttalenten en faciliteren belangrijke randvoorwaarden voor het kunnen beoefenen van topsport, zoals bemiddelen bij huisvesting en afstemming van onderwijsprogramma’s. De uitvoering van het huldigingenbeleid door de gemeente en VSU wordt voortgezet, evenals de uitvoering van de jaarlijkse sportprijsuitreiking door de VSU.
We organiseren het platform Sportevenementen gericht op het vergroten van kennis, ervaring en netwerk van organisatoren, nemen deel aan de landelijke netwerkorganisatie Kracht van Sportevenementen en voeren een haalbaarheidsonderzoek naar de start van de Vuelta 2020 in Utrecht uit. Voor 2018 is een extra budget beschikbaar voor sportevenementen. Dit budget wordt in 2018 ingezet voor het EK Beachvolleybal 2018 van 16 t/m 21 juli op de Neude.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P2.2.1 | Aantal verenigingen ondersteund voor topsportontwikkeling | Telling VSU | 10 (2016) | n.v.t | 11 | 12 | |
Toelichting: Deze indicator is nieuw in 2017. Daarom geen realisatie uit de programmaverantwoording 2016. | |||||||
P2.2.2 | Aantal sportevenementen ondersteund vanuit beleidsregel | Telling MO | 28 (2015) | 28 | 35 | 35 | |
Toelichting: Deze indicator is nieuw in 2017. Daarom geen realisatie uit de programmaverantwoording 2016. |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
11-2-2-1 | Topsport- en talentontwikkeling | 241 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11-2-2-2 | Sportevenementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 241 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
11-2-2-1 | Topsport- en talentontwikkeling | 1.408 | 495 | 343 | 344 | 344 | 344 |
11-2-2-2 | Sportevenementen | 0 | 456 | 632 | 432 | 432 | 432 |
Totaal lasten | 1.408 | 950 | 975 | 776 | 776 | 776 | |
Saldo baten en lasten | -1.167 | -950 | -975 | -776 | -776 | -776 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -1.167 | -950 | -975 | -776 | -776 | -776 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Topsport- en talentontwikkeling
De lasten dalen in 2018 met 0,152 miljoen euro. Deze daling wordt met name veroorzaakt door een gewijzigde toerekening van de overhead.
Sportevenementen
De lasten stijgen in 2018 met 0,176 miljoen euro. Deze stijging wordt met name veroorzaakt door een gewijzigde toerekening van de overhead. De lasten dalen vanaf 2019 met 0,2 miljoen euro door het wegvallen van het incidenteel in 2017 en 2018 beschikbaar gestelde marketingbudget.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Topsport- en talentontwikkeling | |||||||
6474 | Topsportevenementen | 241 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 241 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Topsport- en talentontwikkeling | |||||||
6486 | Sportevenementen | 0 | 456 | 632 | 432 | 432 | 432 |
6474 | Topsportevenementen | 1.408 | 495 | 343 | 344 | 344 | 344 |
Totaal lasten | 1.408 | 950 | 975 | 776 | 776 | 776 |
Saldo baten en lasten | -1.167 | -950 | -975 | -776 | -776 | -776 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -1.167 | -950 | -975 | -776 | -776 | -776 |
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2018 | Waarvan 'vaste' verlening met jaarsubsidies | Meerjarig verleend tlv 2018 | |
Topsport | Ondersteunen van verenigingen, topsporters, topsporttalentenen vestiging talentcentra | 183 | 183 | 0 | ||
Totaal prestatiedoelstelling 2.2.1 Topsport- en talentontwikkeling | 183 | 183 | 0 | |||
Sportevenementen | Ondersteunen en stimuleren top- en breedtesportevenementen | 202 | 0 | 0 | ||
Totaal prestatiedoelstelling 2.2.2 Sportevenementen | 202 | 0 | 0 | |||
Totaal Subdoelstelling | 385 | 183 | 0 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Sportinfrastructuur
Utrecht faciliteert een optimale sportinfrastructuur die mensen uitnodigt tot sporten en bewegen. De sportaccommodaties dragen bij aan een grotere sportdeelname van de Utrechtse bewoners, net als een uitnodigende openbare ruimte. Dat doen we binnen de prioritaire ontwikkelgebieden, zoals Merwedekanaalzone en Beurskwartier, en binnen de bestaande wijken, samen met de partners in de stad en sporters die ideeën hebben ingebracht via het meldpunt Sportidee. Voor de wijk Oost is voldoende sportvelden opgenomen als aandachtsgebied binnen de wijkambities.
Door de groei van het aantal inwoners groeit ook de noodzaak om de beschikbare sportcapaciteit zo efficiënt mogelijk in te zetten. Daarnaast breiden we de sportcapaciteit uit door gras om te zetten naar kunstgras, extra hockeyvelden en een nieuwe sporthal aan de Loevenhoutsedijk. Samen met de VSU en de sportnetwerken werken we op basis van rapportage capaciteitsbehoefte sport 2018-2030 de plannen voor uitbreiding van de velden en sporthallen verder uit. Dit resulteert in voorstellen voor sport binnen het integrale groeikader bij de Voorjaarsnota (VJN) 2018. We monitoren de effecten van het nieuwe tarievenbeleid dat in 2017 is vastgesteld en geïmplementeerd, inclusief de vijf proeflocaties vanuit motie 2017/121. We stimuleren een breder gebruik van de sportaccommodaties door anders georganiseerde sport en informele sporters. In februari informeren we de raad over de visie op efficiënt gebruik van de sportaccommodaties, voorzien van een plan van aanpak (motie 2017/122).
Sportstimulering
We blijven met de combinatiefunctionarissen, buurtsportcoaches en consulenten aangepast sporten inzetten op voldoende sporten en bewegen voor alle bewoners, ook voor hen die dat niet vanzelf doen. We continueren de inzet op het verkleinen van gezondheidsverschillen. Sport en bewegen vormt een belangrijk onderdeel van een sterke sociale basis in de stad; het is een laagdrempelige manier om ontmoeting te stimuleren, het draagt bij aan het welbevinden en een gezonde leefstijl en is een middel tot participatie. Samen met de Vereniging Sport Utrecht (VSU) en Harten voor Sport stimuleren we vitale sportverenigingen, waarvan er steeds meer een (extra) maatschappelijke bijdrage leveren; Sport doet Meer. We werken toe naar één stedelijke organisatie voor sport en bewegen en ondersteuning per 1 augustus 2018. De subsidie aan Harten voor Sport eindigt in 2017, we verlenen deze opnieuw voor de periode tot 1 augustus 2018.
Talentontwikkeling en topsport
Op het gebied van topsport richten we ons op de ondersteuning van de sportverenigingen die aan de hoogste competitieniveaus deelnemen en aandacht hebben voor talentontwikkeling. Om het klimaat voor talentontwikkeling en topsport in Utrecht te versterken leveren we onze inzet aan het Utrecht Talent Centre (UTC), waarin we samen met partners uit het onderwijs, huisvesting en bedrijfsleven de ambities op vlak van talentontwikkeling uitwerken en realiseren.. Voor 2018 is een extra budget beschikbaar voor sportevenementen. Dit budget wordt in 2018 ingezet voor het EK Beachvolleybal 2018. Eind 2017 zijn de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek naar de Vuelta bekend. Op basis van de uitkomsten bepalen we onze inzet voor de ambitie om de Vuelta in 2020 naar Utrecht te halen. Vanuit het reguliere budget worden daarnaast verschillende jaarlijkse sportevenementen als ook nieuwe initiatieven ondersteund.
Volkstuinen
We nemen deel aan het overleg volkstuinen Utrecht (OVU) en verstrekken subsidies ‘beheer en onderhoud’ en ‘recreatief medegebruik’. Volkstuinen leveren een belangrijke bijdrage aan een gezonde leefomgeving in stedelijk gebied. We vragen aandacht voor volkstuinen in ontwikkelgebieden en de daarbij horende omgevingsvisies. De oprichting van volkstuinvereniging ‘Himsmade’ aan de Hof ter Weydeweg wordt door ons gefaciliteerd.