Veiligheid
In Utrecht werken we samen aan een stad waar mensen veilig zijn en zich veilig voelen.
Lasten €43.531
Baten €349
Saldo €-43.182
Begroting 2018
In Utrecht werken we samen aan een stad waar mensen veilig zijn en zich veilig voelen.
Lasten €43.531
Baten €349
Saldo €-43.182
Afname criminaliteit en onveiligheidsgevoel
Afname van High Impact Crime delicten, woninginbraken en geweld
Afname van jeugdoverlast en-criminaliteit
Afname van veel voorkomende delicten en van onveiligheidsgevoel in de wijken
Voorkomen van het faciliteren van georganiseerde ondermijnende criminaliteit en van misbruik van gemeentelijke vergunningen, regelingen en subsidies
Voorkomen en bestrijden van incidenten en verstoringen van de openbare orde
Voorkomen en bestrijden van verstoringen van de openbare orde en voorkomen van maatschappelijke onrust
Voorkomen en bestrijden van incidenten en crises
High Impact Crimes zijn delicten die een grote impact hebben op slachtoffers van deze delicten, de directe omgeving van het slachtoffer en op de samenleving als geheel. Deze delicten worden regelmatig gepleegd en veroorzaken grote materiële en immateriële schade. Daartoe rekenen we in Utrecht naast de klassieke HIC-delicten woninginbraak, overvallen en straatroven ook geweldsdelicten tegen personen. In het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 hebben we als doelstelling voor 2018 opgenomen:
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E1.1.1a | Aantal woninginbraken | Politie, BVH | 2.699 (2011) | 1.651 | 1.649 | <2.159 | - |
E1.1.1b | Aantal overvallen | Politie, BVH | 51 (2011) | 27 | 22 | <30 | - |
E1.1.1c | Aantal straatroven | Politie, BVH | 322 (2011) | 149 | 140 | <183 | - |
E1.1.1d | Aantal geweldsdelicten (exclusief huiselijk geweld) | Politie, BVH | 3.232 (2011) | 2.281 | 2.178 | <2.107 | - |
E1.1.1e | Aangiftebereidheid geweldsmisdrijven | Inwonersenquête | 2015 | 61% | 56% | >61% | - |
De aanpak van High Impact Crimes richt zich op de (potentiële) slachtoffers, de fysieke omgeving en de daders. Er wordt integraal samengewerkt met in ieder geval politie, OM en woningcorporaties om het aantal HIC-delicten terug te dringen.
We stimuleren inwoners, ondernemers en bezoekers van de stad om preventieve maatregelen te nemen om zo hun kans op slachtofferschap te verkleinen. Voor bijvoorbeeld jongeren, studenten en senioren maken we gebruik van doelgroep gerichte aanpakken.
We zetten in op het verhogen van de heterdaadkracht door middel van het stimuleren van o.a. whatsapp-groepen, buurtpreventie initiatieven en andere vormen van actieve burgerparticipatie.
Ook investeren we in preventie door middel van (het stimuleren van) fysieke maatregelen bij particulieren en huurders, zoals inbraakwerende maatregelen, het afsluiten van achterpaden en het aanbrengen van verlichting. We organiseren de inzet van het gemeentelijke WAFV-team (Woninginbraken, autokraken, fietsdiefstallen, vernielingen) op hotspots en hottimes en maken daarbij gebruik van informatie-gestuurd werken.
Sinds 2015 handhaven we de aanmeld- en registerplicht voor handelaren met behulp van het Digitaal Opkopers Register. Daarnaast stimuleren wij bewoners om hun waardevolle goederen te registreren bij Stop Heling en zetten we communicatie in op het voorkomen van heling, vanuit de gedachte “zonder heler, geen steler”.
De persoonsgerichte aanpak in het Veiligheidshuis, de Top X aanpak, richt zich met name op plegers van HIC-delicten en op de kopstukken van de jeugdgroepen en jeugdige veelplegers (zie doelstelling 1.2). Daarnaast is er flexibele ruimte binnen de Top X voor complexe, ketenoverstijgende en meer structurele aanpak van daders van incidenten (die bijvoorbeeld tot maatschappelijke onrust leiden).
De Utrechtse aanpak voor nazorg aan ex-gedetineerden levert hulp bij re-integratie na detentie, omdat de kans op recidive na detentie te verkleinen. Om dit direct bij uitstroom mogelijk maken, is het nodig om al tijdens detentie te starten met de re-integratie. Hierin werken we samen met de penitentiaire instelling (PI), de buurtteams en de gespecialiseerde zorg en opvang.
We richten ons bij de aanpak van geweld tegen personen in het bijzonder op uitgaansgeweld, huiselijk geweld en geweld tegen medewerkers met een publieke taak. We willen de aangiftebereidheid onder geweldslachtoffers vergroten.
Om uitgaansgeweld tegen te gaan werken we samen met politie (UIT-team), Koninklijke Horeca Nederland- afdeling Utrecht, horecaondernemers en -beveiligers in het programma Veilig Uitgaan. Zonodig worden bestuurlijke maatregelen genomen ten aanzien van horeca-exploitanten die in overtreding zijn.
De inzet van de UIT-politie, het uitreiken van collectieve horeca ontzeggingen, het delen van deze gegevens in de Horeca-App (pilot), het panel deurbeleid, de samenwerking met studentenverenigingen zijn enkele maatregelen om het uitgaansleven veilig én gezellig te houden.
De aanpak van huiselijk geweld valt voornamelijk onder het programma Maatschappelijke Ondersteuning. Vanuit het programma Veiligheid passen we de bestuurlijke maatregel van een tijdelijk huisverbod toe.
Agressie tegen medewerkers in de publieke sector, waaronder boa’s en toezichthouders, hulpverleners van politie, brandweer en ambulance, pakken we aan in aansluiting op de landelijke inspanningen met betrekking tot het stimuleren van de Veilige Publieke Taak. Sinds 2016 zijn ook alle in Utrecht werkzame woningbouwverenigingen aangesloten bij het convenant Veilige Publieke Taak. We gaan door met het stimuleren van werkgevers, waarvan het personeel een publieke taak verricht, om het convenant te ondertekenen.
We onderzoeken of personeel in dienst van of ingehuurd door de gemeente Utrecht voldoet aan de afspraken van het convenant (preventieve maatregelen, doen van aangifte, snelheid van behandeling ervan en verhoogde strafeis).
Sinds 2015 zetten we samen met politie en Slachtofferhulp Nederland in op de toename van de aangiftebereidheid onder slachtoffers van geweld. Daarmee gaan we door in 2018.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P1.1.1 | Percentage hotspotbuurten | Gemeente | n.v.t. | 100% | 100% | 100% | 100% |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
09-1-1-1 | Regisseren en (doen) uitvoeren van de in | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
09-1-1-1 | Regisseren en (doen) uitvoeren van de in | 2.426 | 77 | 128 | 134 | 136 | 136 |
Totaal lasten | 2.426 | 77 | 128 | 134 | 136 | 136 | |
Saldo baten en lasten | -2.327 | -77 | -128 | -134 | -136 | -136 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -2.327 | -77 | -128 | -134 | -136 | -136 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Regisseren en (doen) uitvoeren van de in | |||||||
6011 | Aanpak woning en auto inbraak | 104 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6283 | Thor Veiligheid | -5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Regisseren en (doen) uitvoeren van de in | |||||||
6012 | Aanpak geweld | 11 | 0 | 7 | 7 | 7 | 7 |
6014 | Aanpak nazorg meerderjarige ex-delin | 48 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6011 | Aanpak woning en auto inbraak | 1.352 | -6 | 0 | 6 | 8 | 8 |
6283 | Thor Veiligheid | 1.015 | 83 | 121 | 121 | 121 | 121 |
Totaal lasten | 2.426 | 77 | 128 | 134 | 136 | 136 |
Saldo baten en lasten | -2.327 | -77 | -128 | -134 | -136 | -136 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -2.327 | -77 | -128 | -134 | -136 | -136 |
Deze prestatiedoelstelling heeft geen subsidies.
De ervaren jeugdoverlast betreft hier het percentage bewoners dat aangeeft vaak in de buurt overlast te ervaren van jeugd. Het aantal (jongeren in) jeugdgroepen daalde de afgelopen jaren en lijkt nu stabiel te zijn. Ondanks dit gegeven zien we dat de ervaren jeugdoverlast niet evenredig daalt. De ervaren overlast schommelt al vele jaren rond de 20%. Wij zetten ons onverminderd in om ook de ervaren overlast te laten dalen.
We willen het huidige aandeel jeugdige (12 t/m 24 jaar) verdachten ten opzichte van alle jeugdigen in Utrecht (2,9% in 2011) verkleinen of in ieder geval niet laten groeien.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E1.2.1 | Ervaren jongerenoverlast (% vaak) | Inwonersenquête | 19% (2011) | 20% | 23,5% | <17% | - |
E1.2.2 | Aandeel (%) jeugdige verdachten van het totaal aantal jeugdigen | Politie, BHV | 2,9% (2010) | 2,1% | 1,7% | <2,9% | - |
In 2018 zetten we de aanpak problematische jeugdgroepen voort, waarbij ook de buurtteams Jeugd en Gezin een bijdrage leveren. In de wijken voeren de gebiedsmanagers veiligheid de regie op deze aanpak. Voor álle problematische jeugdgroepen waarvoor een integrale aanpak nodig is, zetten we een aanpak op maat in. Ouders, buurtbewoners en ondernemers worden bij de aanpak betrokken. Het jongerenwerk levert een bijdrage aan het terugdringen van jongerenoverlast en jeugdcriminaliteit. De hoofdlijnen van de aanpak problematische jeugdgroepen zijn:
De persoonsgerichte aanpak in het Veiligheidshuis, de Top X aanpak, richt zich op plegers van HIC-delicten (zie doelstelling 1.1), kopstukken van de jeugdgroepen en jeugdige veelplegers. Naast de focus op individuen wordt ook gekeken naar het (gezins)systeem van deze ‘Top X’ers’. Dit doen we onder andere door preventief in te zetten op de broertjes en zusjes.
Interventies Jeugd en Veiligheid
De aanpak jeugd en veiligheid betreft een stedelijke ketenaanpak met een wijkgerichte uitvoering waarbij het bieden van kansen centraal staat, maar soms repressie noodzakelijk is. Veiligheid is het sluitstuk van veel beleidsvelden zoals bijvoorbeeld onderwijs, jeugd, zorg en werk en inkomen. Aan jongeren uit de aanpak jeugdgroepen, de Top X en overige risicojongeren (jongeren die grote risico’s lopen de stap te zetten naar een problematische jeugdgroep of naar criminaliteit) bieden we interventies gericht op scholing, dagbesteding en jeugdhulp. Ook het jongerenwerk draagt door middel van gerichte interventies bij aan het voorkomen van overlast op straat en het afglijden naar criminele activiteiten. De uitvoering van het jongerenwerk is belegd bij Stichting JoU. Jongerenwerkers zijn niet alleen op straat, maar ook op een aantal VO-scholen aanwezig. Door een toenemende vraag vanuit scholen en extra beschikbare middelen vanuit het actieplan ‘Utrecht zijn we samen’ is het schooljongerenwerk uitgebreid en geïntensiveerd. De begeleiding naar dagbesteding wordt uitgevoerd vanuit onder andere het Actieplan jeugdwerkloosheid en de uitvoering van de jeugdhulp ligt met name bij de buurtteams, deels in samenwerking met SAVE. De interventies op Jeugd en Veiligheid worden deels vanuit het programma Veiligheid, deels vanuit het programma Jeugd gefinancierd, en voor een kleiner deel vanuit andere programma’s zoals Werk en Inkomen, Onderwijs en Volksgezondheid (zie ook de overige programma’s).
De voorlichtingslessen over Halt in groep 8 op de basisschool en de Halt-op-Maatlessen op een aantal VO- scholen in het kader van School en Veiligheid dragen bij aan preventie van jeugdoverlast en -criminaliteit. Het doel van deze lessen is de leerlingen bewust te maken van hun keuzes, de gevolgen daarvan en hun eigen verantwoordelijkheid voor die gevolgen. Halt werkt ook samen met lokale organisaties zoals Al Amal om de werkwijze van Halt en de voordelen van een taakstraf (voorkomen van strafblad) bij ouders en hulpverleners onder de aandacht te brengen.
Toezichthouders van VTH surveilleren geregeld op hot times en hot places om overlast te voorkomen en zo nodig aan te pakken.
In 2018 zetten we de samenwerking met partners zoals de buurtteams, jongerenwerk, politie, SAVE en 3RO onverminderd voort om de werkwijze in de afstemming tussen preventie en repressie aan te scherpen en nog meer dan nu ‘aan de voorkant te komen’ (hulp vindt zo preventief en dichtbij huis mogelijk plaats). Daarnaast verbeteren we de persoonsgerichte aanpak in het Veiligheidshuis met steeds als uitgangspunt: één gezin, één plan, één regisseur.
Daarnaast werken we in 2018 aan de ontwikkeling van een lokale persoonsgerichte aanpak in de wijken als vervolg op de experimenteerfase in de tweede helft van 2017. Deze aanpak richt zich op personen die in de wijk herhaaldelijk overlast veroorzaken of een bedreiging vormen voor de veiligheid in de wijk. Deze casussen zijn vaak te zwaar voor de basisinzet in de wijk (buurtteams, wijkagent, jongerenwerk e.d.), maar te licht voor de Top X. Het gaat hierbij vaak om zorgmijders, zowel jeugd als volwassenen. Via een integrale persoonsgerichte aanpak wordt, onder regie van de gemeente, een integraal plan van aanpak opgesteld waarin afspraken worden gemaakt over interventies. Zo nodig kan alsnog opgeschaald worden naar de Top X.
Een voorbeeld van de lokale Persoonsgerichte Aanpak is de aanpak Ernstig Overlastgevende Gezinnen. Dat is een intensieve, systeemgerichte aanpak van het hele gezin waarbij we gebruik maken van drang en dwang. De betrokken partijen maken per gezin één gezamenlijk plan van aanpak met doelen per gezinslid. In geval van nazorg na jeugddetentie zet SAVE in op verplichte nazorg door de lokale zorgstructuur.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P1.2.1 | % groepsgerichte plannen van aanpak ten opzichte van aantal groepen | Aanpak Jeugdgroepen | 51 (2010) | 100% | 100% | 100% | - |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
09-1-2-1 | Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
09-1-2-1 | Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen | 6.299 | 6.464 | 6.971 | 6.912 | 6.918 | 6.918 |
Totaal lasten | 6.299 | 6.464 | 6.971 | 6.912 | 6.918 | 6.918 | |
Saldo baten en lasten | -6.305 | -6.464 | -6.971 | -6.912 | -6.918 | -6.918 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -6.305 | -6.464 | -6.971 | -6.912 | -6.918 | -6.918 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen
Het beschikbare budget neemt toe met 0,507 miljoen euro ten opzichte van de begroting 2017. Voor 0,390 miljoen euro komt dit doordat de wegvallende incidentele Krachtwijkmiddelen voor Jongerenwerk volledig gecompenseerd worden met een hoger budget. Daarnaast neemt het budget met 0,111 miljoen euro toe vanwege onder andere loon- en prijscompensatie.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen | |||||||
6285 | THOR Jongerenoverlas | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen | |||||||
6016 | Aanpak EOG | 71 | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
6006 | Jeugd en Veiligheid | 3.591 | 3.979 | 4.433 | 4.433 | 4.433 | 4.433 |
6013 | Jeugd en Veiligheid BCD | 1.459 | 1.244 | 1.249 | 1.190 | 1.196 | 1.196 |
6285 | THOR Jongerenoverlas | 1.179 | 1.168 | 1.215 | 1.215 | 1.215 | 1.215 |
Totaal lasten | 6.299 | 6.464 | 6.971 | 6.912 | 6.918 | 6.918 |
Saldo baten en lasten | -6.305 | -6.464 | -6.971 | -6.912 | -6.918 | -6.918 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -6.305 | -6.464 | -6.971 | -6.912 | -6.918 | -6.918 |
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2018 | Waarvan 'vaste' verlening met jaarsubsidies | Meerjarig verleend tlv 2018 | |
Jongerenwerk en veiligheid | Terugdringen van criminaliteit onder en ernstige overlast door jongeren en bieden van een duurzaam toekomstperspectief | 3.028 | 848 | 2180 | ||
Buurtteams jeugd en gezin (veiligheid) | Integraal inzetten van jeugdzorgaanbod zonder indicatiestelling | 1.120 | 1.120 | 0 | ||
Ondersteuning aanpak jeugd en veiligheid | Bijdrage in de kosten van organisaties die betrokken zijn bij de preventieve activiteiten in het kader van jeugd en veiligheid | 74 | 74 | 0 | ||
Totaal prestatiedoelstelling 1.2.1 Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen en het regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale persoonsgerichte aanpak van jeugdige daders en hun (gezins)systeem | 4.222 | 2.042 | 2.180 | |||
Totaal Subdoelstelling | 4.222 | 2.042 | 2.180 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Het aantal autokraken en fietsdiefstallen groeit de afgelopen jaren in Utrecht.
In het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 zijn de volgende doelstellingen opgenomen:
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E1.3.1a | Aantal autokraken | Politie, BHV | 6.230 (2011) | 5.757 | 6.007 | <4.595 | - |
E1.3.1b | Aantal fietsdiefstallen | Politie, BHV | 2.806 (2011) | 4.484 | 4.428 | <2.747 | - |
E1.3.1c | Aantal zakkenrollen | Politie, BHV | 1.238 (2011) | 993 | 799 | <1.150 | - |
E1.3.1d | Aantal winkeldiefstallen | Politie, BHV | 1.469 (2011) | 1.396 | 1.464 | <1.469 | - |
E1.3.2a | Onveiligheidsgevoel (% wel eens in eigen buurt) | Inwonersenquête | 26% (2011) | 32% | 33% | <26% | - |
E1.3.2b | Functioneren van de gemeente in aanpak van veiligheidsproblemen (% tevreden) | Veiligheidsmonitor | 38% (2014) | 40% | 40% | >42% | - |
In elke Utrechtse wijk wordt een wijkgerichte aanpak vormgegeven die bestaat uit gebiedsgerichte aanpakken en maatwerk op de onderwerpen fietsdiefstal, autokraak en zakkenrollen.
In samenwerking met directe partners is in 2017 een stedelijke aanpak van autokraak ontwikkeld, die is vertaald naar concrete maatregelen in de wijk. Na evaluatie zullen de effectief gebleken maatregelen worden voortgezet in 2018. Om de preventie van autokraak te vergroten wordt in 2018 samengewerkt met landelijke partners. De netwerken hiervoor zijn het afgelopen jaar opgezet. Het stedelijk actieplan fietsdiefstal wordt geactualiseerd. Voor 2018 staat de uitwerking van een pilot met een nieuwe innovatieve fietsenstalling op het programma.
Voor de bestrijding en voorkoming van autokraak en fietsdiefstal wordt nieuw communicatiemateriaal gebruikt. Voor autokraak is een landelijke communicatiestijl ontwikkeld. Deze wordt gebruikt op een viertal hotspots en in een parkeergarage. In 2018 zal het aantal locaties met communicatiemateriaal worden uitgebreid. Daarnaast wordt de ontwikkeling van de autokraakvoorspeller afgerond. Deze voorspeller wordt vervolgens toegepast door toezicht gericht in te zetten op basis van de voorspellingen. Ter voorkoming van zakkenrollen organiseren we gerichte voorlichtingsacties op de weekmarkten. De aandacht voor zakkenrollen in het project ‘veilig uitgaan’ wordt in 2018 voortgezet.
Door middel van Keurmerk-Veilig-Ondernemen-trajecten wordt er gewerkt aan veiligheid op winkelcentra en bedrijventerreinen. Ondernemers zijn voortdurend in gesprek met gemeente, politie en bewoners en stemmen af over acties die de veiligheid behouden of versterken.
We blijven in alle wijken inzetten op gerichte en specifieke lokale veiligheidsproblematiek met buurt- of themagerichte aanpakken. Zo zal de integrale aanpak van (drugs)overlast in Lombok-Oost worden voortgezet, maar ook de uitvoering van het versnellingsplan om in Overvecht tot een veiligere wijk te komen en de integrale gebiedsaanpak op een deel van de Amsterdamsestraatweg gaat onverminderd door. De aanpak van ondermijning zal in 2018 worden geïntensiveerd (zie ook prestatiedoelstelling P1.4.1). Door deze aanpak worden ook de zichtbare uitingen die hieruit voortkomen zoals overlast, radicalisering en openbare orde-incidenten bestreden.
In het kader van de groei van de stad zal er meer capaciteit zijn voor toezicht en handhaving op straat.
De gemeente Utrecht zal in 2018 voorlichting en contact met de bewoners over veiligheid via sociale media verder intensiveren. Zo stimuleert de gemeente Utrecht de burgerinitiatieven tot whatsapp-groepen ten behoeve van de veiligheid in de buurt. Er wordt blijvend ingezet op uitbreiding van Burgernet over de stad.
In o.a. Utrecht en in Rotterdam is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de betekenis en duiding van cijfers over (on)veiligheidsgevoel. Op basis van die onderzoeksresultaten zullen we voorstellen doen voor acties om dat veiligheidsgevoel te verbeteren.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P1.3.1 | Aantal KVO gebieden | gemeente | 33 (2009) | 33 | 34 | >36 | - |
P1.3.2a | Aantal wijken waar Waaks! structureel onderdeel uitmaakt van de veiligheidsaanpak | gemeente | 1 (2012) | 10 | 10 | >10 | - |
P1.3.2b | Aantal nieuwe initiatieven bewonersparticipatie buurtveiligheid | gemeente | 21 (2010) | 5 | 33 | >20 | - |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
09-1-3-1 | Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramm | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
09-1-3-1 | Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramm | 3.107 | 4.379 | 4.174 | 4.147 | 3.575 | 3.575 |
Totaal lasten | 3.107 | 4.379 | 4.174 | 4.147 | 3.575 | 3.575 | |
Saldo baten en lasten | -3.083 | -4.379 | -4.174 | -4.147 | -3.575 | -3.575 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -3.083 | -4.379 | -4.174 | -4.147 | -3.575 | -3.575 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramma's
Ten opzichte van de begroting 2017 neemt het beschikbare bedrag met 0,207 miljoen euro af. In 2017 is er incidenteel een bedrag van 0,3 miljoen euro toegevoegd voor extra uren toezicht en handhaving (amendement 56/2013). Daarnaast zijn er diverse kleine aanpassingen aan de werkbegroting van toezicht en handhaving en stijgt het budget door loon- en prijscompensatie en middelen als gevolg van groei van de stad. In het budget is ook 0,5 miljoen euro opgenomen als onderdeel van het versnellingsplan Overvecht. Dit plan loopt tot en met 2019. In het kader van groei van de stad is een bedrag van 0,0315 miljoen euro ingezet voor meer toezicht en handhaving op straat.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramm | |||||||
6015 | Aanpak wijkveiligheid BCD | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6284 | THOR Wijkveiligheid | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6091 | Veilig ondernemen | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramm | |||||||
6015 | Aanpak wijkveiligheid BCD | 1.456 | 1.440 | 1.442 | 1.418 | 1.420 | 1.420 |
6366 | OV Versnelling-Veiligheid | 240 | 500 | 500 | 500 | 350 | 350 |
6284 | THOR Wijkveiligheid | 1.219 | 2.261 | 2.054 | 2.052 | 1.627 | 1.627 |
6091 | Veilig ondernemen | 192 | 177 | 177 | 177 | 177 | 177 |
Totaal lasten | 3.107 | 4.379 | 4.174 | 4.147 | 3.575 | 3.575 |
Saldo baten en lasten | -3.083 | -4.379 | -4.174 | -4.147 | -3.575 | -3.575 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -3.083 | -4.379 | -4.174 | -4.147 | -3.575 | -3.575 |
Deze prestatiedoelstelling heeft geen subsidies.
Ondermijnende criminaliteit verzwakt en misbruikt onze maatschappij met alle ontwrichtende gevolgen van dien. Uiteindelijk tast het ook het vertrouwen in de overheid aan als gevolg van het misbruiken en verzwakken van onze (rechts)structuren, door de verwevenheid van onder- en bovenwereld en het schenden van de grondrechten, zoals bij gedwongen prostitutie of arbeidsuitbuiting. Georganiseerde ondermijnende criminaliteit heeft een (inter)nationaal karakter en is vaak onzichtbaar. Het manifesteert zich echter ook op lokaal niveau door intimidatie, geweld, machtsposities en onaantastbaarheid van personen of families. Dit beïnvloedt zowel de feitelijke veiligheid als de veiligheidsbeleving in vaak juist de sociaal-economisch kwetsbare wijken en buurten. Wij willen daarom ondermijnende criminaliteit voorkomen en bestrijden.
Wij voeren de regie op de bestuurlijke integrale aanpak en werken samen met het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC), de politie, het OM, de Belastingdienst en het landelijk bureau Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (BIBOB). We richten ons vooral op het terugdringen en voorkomen van mensenhandel, drugscriminaliteit en misbruik van en fraude met vastgoed.
De komende jaren werken we gezamenlijk aan het versterken van de (gemeentelijke) informatiepositie en informatie-uitwisseling tussen al deze partijen. De ondermijningsbeelden bieden de basis om zicht op ondermijning te vergroten en te prioriteren in de aanpak.
Daarnaast doen we - om meer inzicht te krijgen in de onderliggende patronen van ondermijnende criminaliteit en in de maatschappelijke weerbaarheid - mee aan de city deal “Zicht op ondermijning”. Hierbij wordt gebruik gemaakt van data-analyse om inzicht te krijgen in de versterking en verbetering van de (preventieve) aanpak van ondermijnende criminaliteit.
We werpen zoveel mogelijk barrières op om te voorkomen dat criminelen ongeoorloofd gebruik maken van wettelijke instrumenten, zoals vergunningen en subsidies, en we zijn kritisch in het aangaan van overeenkomsten in de financiële en vastgoedsector. We stemmen strafrechtelijke, bestuurlijke en fiscale interventies op elkaar af, bijvoorbeeld bij sluitingen op basis van de Opiumwet, de inzet van de bestuurlijke boete en het in beheer nemen van panden bij de aanpak van huisjesmelkers en het intrekken van vergunningen nadat optreden van politie heeft geleid tot vervolging door het OM.
Bij de Voorjaarsnota 2017 zijn extra middelen voor o.a. toepassing van de Wet Bibob en aanpak van ondermijning voor de periode 2018 - 2020 opgenomen.
Wij willen samen met alle betrokken partners komen tot een prostitutiebranche waarbinnen sekswerkers zelfstandig en vrijwillig hun beroep kunnen uitoefenen onder aanvaardbare arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden en waarbij overlast voor omwonenden minimaal is. Bedrijven mogen zich alleen vestigen op plaatsen die in het bestemmingsplan zijn aangewezen en er ligt een belangrijke verantwoordelijkheid bij exploitanten om misstanden in hun bedrijf tegen te gaan welke duidelijk in de APV is vastgelegd. Aan de andere kant bieden we hulp aan sekswerkers en blijven we met hen in gesprek over ons beleid. Meldingen over illegale prostitutie onderzoeken we, illegale praktijken pakken we aan en signalen van mensenhandel melden we aan de politie. Hulpvragen of signalen van zorg pikken wij ook op.
In 2018 krijgen we mogelijk te maken met de nieuwe ‘Wet regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche’ als deze door de Eerste Kamer wordt aangenomen. De exacte uitwerking en gevolgen van de wet zijn nog niet duidelijk. Als de melding van het registratieproces voor raamprostituees van Utrecht niet wordt goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens kan dat gevolgen hebben voor de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Met de in 2017 ingezette meervoudige onderhandse aanbesteding voor het realiseren van de nieuwe raamprostitutiezone zal medio 2018 duidelijk worden wie de investeerder(s), bouwer(s) en exploitanten worden voor het Nieuwe Zandpad. Het uitgangspunt blijft dat de gemeente schone en transparante raamprostitutie mogelijk maakt door grond beschikbaar te stellen, door regels te stellen en toe te zien op de naleving. De bouw van de zone zal op zijn vroegst eind 2018 van start gaan.
Nu de Merwedekanaalzone een woongebied wordt heeft het college besloten de daar gelegen tippelzone te verplaatsen voor 1 januari 2020. De verwachting is dat als eind 2017 door de gemeenteraad een definitieve keuze wordt gemaakt voor de nieuwe locatie, in 2018 de benodigde ruimtelijke procedures worden doorlopen.
In 2017 continueren wij de uitvoering van het hennepconvenant Midden-Nederland. Met een geïntegreerde aanpak ten behoeve van bestuursrechtelijke, strafrechtelijke, fiscaalrechtelijke en privaatrechtelijke handhaving wordt het wegnemen van factoren en gelegenheidsstructuren van de verschijningsvormen van de georganiseerde hennepcriminaliteit en daaraan gerelateerde criminogene factoren bevorderd.
Het coffeeshopbeleid blijft gericht op het evenwicht tussen vraag en (kleinschalig) aanbod van hennepproducten. Hiermee zijn zowel de volksgezondheid, de leefbaarheid als de veiligheid gediend.
We streven naar de invulling van maximaal zeventien coffeeshops in de stad waarbij de nadruk ligt op de vestiging van coffeeshops buiten de bestaande woonwijken. We monitoren scherp het beleid en passen dit aan waar de actuele situatie dit van ons eist. Het initiatief van een drive-in coffeeshop aan de rand van de stad op gemeentegrond wordt actief ondersteund. Door de reservering voor de Cannabis Social Club laten we zien dat we, samen met andere gemeenten, het cannabisbeleid willen moderniseren omwille van de volksgezondheid en de veiligheid.
Door het toepassen van de Wet Bibob kunnen we voorkomen dat vergunningen, subsidies en aanbestedingstrajecten worden misbruikt. Hiermee beschermen we onze eigen integriteit en voorkomen we dat we ondermijnende criminaliteit faciliteren. Het is een belangrijk instrument in de bestuurlijke aanpak van deze criminaliteit. Door toename van de capaciteit, een veranderde werkwijze en de (voorgenomen) uitbreiding naar de sectoren vastgoed, subsidies en aanbestedingen zijn er meer Bibob onderzoeken mogelijk.
In vijf gebieden voeren we samen met onze partners een integrale gebiedsgerichte aanpak, namelijk op een deel van de Amsterdamsestraatweg, Lombok-Oost en Overvecht. Deze aanpakken zetten we in 2018 voort. Daarnaast zullen op basis van de informatie uit de ondermijningsbeelden in 2018 tenminste twee nog nader te bepalen (gebiedsgerichte) projecten worden opgepakt.
Enerzijds pakken we daarmee delicten als drugscriminaliteit, illegaal gokken, illegale prostitutie, heling en vastgoedfraude aan, anderzijds voorkomen en bestrijden we overlast voor bewoners, ondernemers en bezoekers door bijvoorbeeld intimidatie, geweld en geluidsoverlast.
In een buurt van Overvecht starten we met een vernieuwende, intensieve systeemaanpak. Met partners maar vooral ook met bewoners en ondernemers wordt het ‘ondermijnende systeem’ in buurt in beeld gebracht. Samenwerking, betrokkenheid, openheid, zichtbaarheid, duurzame verandering en versterken van weerbaarheid van de bewoners staan daarbij centraal.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P1.4.1a | Aantal BIBOB onderzoeken | gemeente | 27 (2009) | 16 | 34 | 40 | - |
P1.4.1b | Aantal gebiedsgerichte integrale aanpakken | gemeente | 1 (2009) | 3 | 3 | 5 | - |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
09-1-4-1 | Regie voeren op de integrale aanpak | 394 | 328 | 334 | 334 | 334 | 334 |
Totaal baten | 394 | 328 | 334 | 334 | 334 | 334 | |
Lasten | |||||||
09-1-4-1 | Regie voeren op de integrale aanpak | 2.814 | 2.546 | 2.100 | 1.995 | 1.873 | 1.873 |
Totaal lasten | 2.814 | 2.546 | 2.100 | 1.995 | 1.873 | 1.873 | |
Saldo baten en lasten | -2.419 | -2.218 | -1.766 | -1.661 | -1.539 | -1.539 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 101 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -2.318 | -2.218 | -1.766 | -1.661 | -1.539 | -1.539 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Regie voeren op de integrale aanpak
In de voorjaarsnota is voor het jaar 2017 incidenteel budget beschikbaar gesteld voor werkzaamheden in het kader van het project raamprostitutie Nieuwe Zandpad. Hierdoor is het budget in 2018 0,395 miljoen euro lager vergeleken met 2017. Daarnaast is in 2017 een budget van incidenteel 0,05 miljoen euro opgenomen voor de Citydeal Big data.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Regie voeren op de integrale aanpak | |||||||
6017 | Bestuurlijke aanpak en maatregelen | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6437 | Nietkernt. Politie vergunning + handh | 377 | 328 | 334 | 334 | 334 | 334 |
Totaal baten | 394 | 328 | 334 | 334 | 334 | 334 | |
Lasten | |||||||
Regie voeren op de integrale aanpak | |||||||
6017 | Bestuurlijke aanpak en maatregelen | 1.566 | 1.302 | 859 | 754 | 757 | 757 |
6437 | Nietkernt. Politie vergunning + handh | 1.248 | 1.244 | 1.241 | 1.241 | 1.116 | 1.116 |
Totaal lasten | 2.814 | 2.546 | 2.100 | 1.995 | 1.873 | 1.873 |
Saldo baten en lasten | -2.419 | -2.218 | -1.766 | -1.661 | -1.539 | -1.539 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 101 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -2.318 | -2.218 | -1.766 | -1.661 | -1.539 | -1.539 |
Deze prestatiedoelstelling heeft geen subsidies.
We voorkomen mogelijke verstoringen van de openbare orde en/of maatschappelijke onrust door vroegtijdig signaleren en het treffen van maatregelen.
We voorkomen dat polarisatie die voor radicalisering kan zorgen, radicalisering en extremisme leidt tot verstoring van de openbare orde of maatschappelijke onrust.
We volgen signalen op door de inzet van gemeentelijke gebiedsmanagers veiligheid, met partners in de wijk en diverse media, en met een sociale veiligheidsmonitor op basis van social media.
We beperken de kans op openbare ordeverstoringen en incidenten door het uitvoeren van het vergunningen- en evenementenbeleid en het handhavingsprogramma. We bereiden met partners gebeurtenissen voor waaraan risico’s verbonden zijn, zoals openbare manifestaties, evenementen, voetbalwedstrijden en bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders. We verwachten in 2018 op basis van voorgaande jaren voor ongeveer 750 evenementen een vergunningen te verlenen of een melding te krijgen. Wij faciliteren ongeveer 80 openbare manifestaties, demonstraties en bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders. Tenslotte coördineren we de preparatie op de jaarwisseling en Koningsdag.
Jaarlijks sluiten we met FC Utrecht, politie en OM het lokaal convenant betaald voetbal en het actieplan voetbal en veiligheid. Hiermee pakken we overlast, crimineel gedrag en onveiligheid rondom de voetbalwedstrijden aan en leggen we reguliere werkzaamheden en verantwoordelijkheden vast. Meer wedstrijden van FC Utrecht dan vorig jaar vallen onder een collectieve vergunning, die bij het begin van het nieuwe seizoen wordt verleend.
We zetten cameratoezicht in ter voorkoming en bestrijding van overlast, geweld en criminaliteit in de openbare ruimte. We doen dat alleen op de plekken waar het onderdeel uitmaakt van een pakket aan maatregelen om veiligheidsproblemen aan te pakken. Camera’s worden geplaatst op díe plekken waar dat het hardst nodig is en weggehaald zodra de ontwikkelingen in het gebied dat mogelijk maken. Jaarlijks maken we het uitvoeringsplan cameratoezicht waarin het gebruik geëvalueerd wordt en eventuele verbetervoorstellen worden doorgevoerd. Hieruit volgt het aanwijzingsbesluit.
In 2017 is een pilot flexibel cameratoezicht uitgevoerd. Op basis van de evaluatie zullen we bezien of voortzetting wenselijk is.
Vanuit het project Bestuurlijke Informatie Justitiabelen (BIJ) ontvangt de burgemeester vooraf informatie over vrijkomende gedetineerden die ernstige gewelds- of zedendelicten hebben gepleegd. Hierdoor kunnen wij maatregelen nemen om verstoringen van de openbare orde en het ontstaan van maatschappelijke onrust te beperken of te voorkomen.
Met de CIM-systematiek (coördinatieteam incidentenmanagement) pakken we signalen en incidenten op waarachter hardnekkige en complexe veiligheidsvraagstukken schuil gaan, die een langdurige en multidisciplinaire netwerkbenadering vereisen. Dit doen we samen met politie, OM en partners in de wijk.
Sinds medio 2017 biedt de Wet woonoverlast een nieuw instrument om woonoverlast tegen te gaan. We bekijken of en, zo ja, hoe dit instrument kan worden ingezet.
Bij langdurige en ernstige overlast van groepen en individuen kan de Wet Maatregelen Bestrijding Voetbalvandalisme en Ernstige Overlast (Overlastwet) worden toegepast. De wet is ook toepasbaar op hooligans die bij voetbalwedstrijden of andere evenementen de openbare orde verstoren.
In het kader van ‘Utrecht zijn we samen’ streven wij naar een samenleving waarin iedere Utrechter zich betrokken en geaccepteerd voelt en waarin respectvol met elkaar wordt omgegaan. Zo proberen wij het goed samenleven in Utrecht te bevorderen en gevoelens van uitsluiting en polarisatie, die kunnen leiden tot vervreemding en in extreme situaties tot radicalisering, te voorkomen. We onderhouden daartoe intensieve contacten met de gemeenschap (zowel op stedelijk als op wijkniveau) en we monitoren de social media. Bij evenementen in moskeeën of bij evenementen georganiseerd door religieuze organisaties werken wij nauw samen met de politie om het sentiment rondom het evenement goed te kunnen duiden en te monitoren. Alle casussen met betrekking tot radicalisering bespreken wij in het casusoverleg. Hiervoor is een persoonsgerichte aanpak ontwikkeld, waardoor alle casussen in beeld zijn en duidelijk is wie wat doet in de begeleiding of de hulpverlening. Als de omstandigheden daartoe aanleiding geven treden we repressief op.
We voeren samen met de veiligheidspartners het handelingsperspectief radicalisering (uitreizigers en terugkeerders) uit, dat in 2013 is ontwikkeld. Deze aanpak voorziet in de nauwe samenwerking tussen partners, informatie uitwisseling alsmede een gedegen aanpak om geradicaliseerden te begeleiden en hierdoor het risico voor de samenleving te minimaliseren. We trainen de betrokkenen in de veiligheidsketen in het beter signaleren, verwijzen en begeleiden van signalen en casussen. Ook trainen wij de pool van lokale experts zodat hun inzet en bereik wordt vergroot en de onderlinge samenwerking wordt verbeterd.
Bij de Voorjaarsnota 2017 zijn extra middelen voor de aanpak van radicalisering voor de periode 2019 - 2020 opgenomen.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P2.1.1 | Aantal vergunde evenementen getoetst op veiligheidsaspecten | gemeente | 1.000 (2010) | 750 | 700 | 750 | - |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
09-2-1-1 | Uitvoeren van activiteiten verstoring | 19 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Totaal baten | 19 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Lasten | |||||||
09-2-1-1 | Uitvoeren van activiteiten verstoring | 3.807 | 2.785 | 3.107 | 3.439 | 3.346 | 2.581 |
Totaal lasten | 3.807 | 2.785 | 3.107 | 3.439 | 3.346 | 2.581 | |
Saldo baten en lasten | -3.788 | -2.770 | -3.092 | -3.424 | -3.331 | -2.566 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -3.788 | -2.770 | -3.092 | -3.424 | -3.331 | -2.566 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van activiteiten verstoring
Bij de voorjaarsnota 2017 zijn middelen voor intensivering Veiligheid voor de periode 2018 - 2020 opgenomen voor een bedrag van 0,4 miljoen euro. Het betreft hier middelen in het kader van crisisbeheersing, bibob, ondermijning en radicalisering. De activiteiten rondom bibob staat beschreven in prestatiedoelstelling 1.4.1 "Wat mag dat kosten?".
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Uitvoeren van activiteiten verstoring | |||||||
6286 | THOR Evenementen | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6018 | Voork. calamit, crisis en verstor. openb | 20 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Totaal baten | 19 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Lasten | |||||||
Uitvoeren van activiteiten verstoring | |||||||
6033 | IB AUTO Cameratoezicht | 364 | 413 | 452 | 492 | 492 | 494 |
6286 | THOR Evenementen | 237 | 233 | 243 | 243 | 243 | 243 |
6018 | Voork. calamit, crisis en verstor. openb | 3.206 | 2.138 | 2.411 | 2.705 | 2.611 | 1.845 |
Totaal lasten | 3.807 | 2.785 | 3.107 | 3.439 | 3.346 | 2.581 |
Saldo baten en lasten | -3.788 | -2.770 | -3.092 | -3.424 | -3.331 | -2.566 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -3.788 | -2.770 | -3.092 | -3.424 | -3.331 | -2.566 |
Deze prestatiedoelstelling heeft geen subsidies.
Crises en incidenten vallen in het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 onder het thema Fysieke Veiligheid. Fysieke veiligheid gaat om de mate waarin mensen beschermd zijn en zich beschermd voelen tegen persoonlijk leed door ongevallen en tegen natuurgeweld.
De zorg voor fysieke veiligheid, en daarmee voor het voorkomen en/of bestrijden van ongevallen, ligt grotendeels buiten het bereik van het programma Veiligheid. Zo is verkeersveiligheid belegd in het programma Bereikbaarheid.
Verder nemen wij, samen met de andere 25 gemeenten binnen de provincie, deel aan de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). De VRU is verantwoordelijk voor de brandweerzorg, de regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening. Bij crisisbeheersing staat de voorbereiding op mogelijke rampen en crises centraal. Het doel van de crisisorganisatie is het leveren van adequate noodhulp aan mens en dier en onmiddellijke communicatie van relevante feiten zodat de samenleving zelfredzaam kan zijn.
We bereiden ons met de VRU, politie en andere partners (onder andere waterschappen, Rijkswaterstaat, ProRail, NCTV en Defensie) voor op mogelijke crises, zodat we snel en effectief hulp kunnen bieden en schadelijke gevolgen voor personen, dieren, goederen en/of de economie zoveel mogelijk beperken. Dat doen we door het coördineren van de gemeentelijke processen, het organiseren van (piket)functies bij alle gemeentelijke onderdelen van de crisisorganisatie en door planvorming, opleiding, trainen en oefenen. Het thema terrorismegevolgbestrijding zal in 2018 een belangrijk thema blijven. Hierbij gaat het in het verder bevorderen van bewustwording, kennis en kunde op het gebied van terrorismedreiging en terrorismegevolgbestrijding, het intensiveren van de samenwerking met lokale, regionale en nationale partners en het trainen en oefenen met scenario’s op het gebied van terrorismedreiging en terrorismegevolgbestrijding. Bij de Voorjaarsnota 2017 zijn o.a. middelen voor intensivering van crisisbeheersing voor de periode 2018 - 2020 opgenomen.
Omdat de stad groeit, zullen de activiteiten van de Veiligheidsregio toenemen. Daarvoor zijn extra middelen (0,078 miljoen euro) beschikbaar gesteld.
In 2018 gaan wij een nieuwe, meerjarige taakuitvoeringsovereenkomst (TUO) met de VRU aan. In een TUO staan afspraken over taken die de VRU specifiek voor de gemeente Utrecht uitvoert, bovenop de basistaken van de VRU. In de TUO 2018 worden onder andere afspraken vastgelegd over het beheer van de brandweerkazernes vastgelegd nu binnen het programma repressieve huisvesting door het algemeen bestuur van de VRU is besloten dat er geen eigendomsoverdracht plaats zal vinden van de kazernes en de VRU geen beheerorganisatie zal inrichten.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P2.2.1 | Aantal crisisoefeningen voor bestuurders en medewerkers | gemeente | 2 (2009) | 2 | 6 | 4 | - |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
09-2-2-1 | Uitvoeren van activiteiten calamiteiten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
09-2-2-1 | Uitvoeren van activiteiten calamiteiten | 27.218 | 26.591 | 27.051 | 27.044 | 27.022 | 27.022 |
Totaal lasten | 27.218 | 26.591 | 27.051 | 27.044 | 27.022 | 27.022 | |
Saldo baten en lasten | -27.218 | -26.591 | -27.051 | -27.044 | -27.022 | -27.022 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -27.218 | -26.591 | -27.051 | -27.044 | -27.022 | -27.022 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van activiteiten calamiteiten
Het budget voor 2018 is toegenomen met 0,460 miljoen euro en betreft de vergoeding voor loon- en prijscompensatie. Bij de voorjaarsnota is als onderdeel "groei van de stad" een bedrag van 0,0785 miljoen euro inzet Veiligheidsregio beschikbaar gesteld. Als de stad groeit, zal het bedrag dat aan de Veiligheidsregio beschikbaar gesteld wordt, toenemen. Het aantal inwoners is onder andere bepalend voor het berekenen van het bedrag.
Verbonden partijen
In het budget van 27 miljoen euro is een bedrag van 23,231 miljoen euro opgenomen dat voor de verbonden partij Veiligheidsregio Utrecht bestemd is.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Uitvoeren van activiteiten calamiteiten | |||||||
6010 | Bestrijden incidenten | 27.218 | 26.591 | 27.051 | 27.044 | 27.022 | 27.022 |
Totaal lasten | 27.218 | 26.591 | 27.051 | 27.044 | 27.022 | 27.022 |
Saldo baten en lasten | -27.218 | -26.591 | -27.051 | -27.044 | -27.022 | -27.022 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -27.218 | -26.591 | -27.051 | -27.044 | -27.022 | -27.022 |
Prestatie- | Subsidie- | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2018 | Waarvan 'vaste' verlening met jaarsubsidies | Meerjarig verleend tlv 2018 | |
Hulpverlening bij ongevallen en rampen | Bijdrage in de kosten van organisaties die betrokken zijn bij de hulpverlening bij ongevallen en rampen | 168 | 168 | 0 | ||
Totaal prestatiedoelstelling 2.2.1 Uitvoeren van activiteiten gericht op het voorkomen en/of bestrijden van calamiteiten, crises en rampen | 168 | 168 | 0 | |||
Totaal Subdoelstelling | 168 | 168 | 0 | |||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Onder dat motto heeft u het Integraal VeiligheidsPlan (IVP) 2015-2018 vastgesteld en besloten om:
1. De veiligheidsthema's High Impact Crimes (HIC) en Jeugdoverlast en -criminaliteit als prioriteit in de aanpak van veiligheidsproblemen te benoemen voor de komende vier jaar;
2. De aanpak van de veiligheidsthema's veilige wijken, georganiseerde ondermijnende criminaliteit, openbare orde en maatschappelijke onrust en fysieke veiligheid te continueren en waar nodig te intensiveren;
3. In de aanpak van veiligheidsproblemen nog meer de nadruk te leggen op participatie, informatiegestuurd werken en een persoonsgerichte aanpak.
Uitgangspunten van het IVP zijn: goede samenwerking met partners; preventie als het kan en repressie als het moet; de aanpak is gebiedsgericht én persoonsgericht.
Jaarlijks wordt een handhavingsprogramma Openbare ruimte en bebouwde omgeving opgesteld en uitgevoerd dat flink bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen van het IVP. In dat programma staan de acties ten aanzien van: vergunningverlening en toezicht en handhaving op de openbare ruimte en op fysieke veiligheid van bouwwerken en milieuinrichtingen; woninginbraakpreventie; preventie van veelvoorkomende criminaliteit zoals fietsdiefstal en autokraak; ondermijnende criminaliteit zoals mensenhandel in de prostitutie, illegale hennepteelt en personen die misbruik maken van vastgoed.
Ook de uitvoering van de programma’s Openbare ruimte en groen, Jeugd, Onderwijs, Maatschappelijke Ondersteuning, Vastgoed, Volksgezondheid, Werk en inkomen draagt bij aan de veiligheid in Utrecht.
2018 is het laatste jaar van het huidige IVP. In 2018 bieden wij een raadsvoorstel voor een nieuw IVP aan met bijbehorende doelstellingen voor de jaren 2019 en verder. Om die reden zijn in de programmabegroting 2018 nog geen doelstellingen voor 2021 opgenomen.
De criminaliteitscijfers vertonen al lange tijd een dalende trend. Het veiligheidsgevoel neemt echter niet toe. Gevoel van veiligheid heeft te maken met een groot aantal factoren. De afgelopen tijd is een aantal van die factoren heel zichtbaar geworden zoals aanslagen, terrorismedreiging en machtswisselingen. Een toenemende hoeveelheid informatie is steeds sneller en in steeds grotere hoeveelheden beschikbaar. Mensen hebben de neiging zich daardoor terug te trekken in hun eigen wereld. Verdraagzaamheid staat onder druk waardoor een voedingsbodem ontstaat voor gevoelens van onbehagen en polarisatie.
De afgelopen jaren hebben we vooral gestuurd op basis van de criminaliteitscijfers van de politie en de meldingen bij de gemeente, met als prioriteiten de HIC-delicten en Jeugdoverlast en –criminaliteit. Steeds duidelijker wordt dat deze criminaliteitscijfers slechts een deel van de werkelijkheid laten zien. We krijgen meer zicht op de tot nu toe grotendeels onzichtbare criminele activiteiten en onderliggende structuren die onze samenleving ondermijnen. We zien ook dat achter veel geweldsincidenten een netwerk of structuur van criminele ondermijnende activiteiten schuil gaat. De huidige aanpak blijkt voor deze vormen van criminaliteit ontoereikend. Het combineren van bestaande werkwijzen met een vernieuwende aanpak leidt tot een integrale en effectievere aanpak. Die vernieuwende aanpak bestaat onder andere uit het verkrijgen van een beter inzicht in ongewenste hardnekkige symptomen en patronen en het op basis van dat inzicht toepassen van bestuursrecht, strafrecht en fiscaal recht door de samenwerkingspartners op de meer onzichtbare vormen van criminaliteit.
Vanwege de bovengenoemde gebeurtenissen en ontwikkelingen zijn in de Voorjaarsnota 2017 incidenteel middelen beschikbaar gesteld voor de volgende thema’s:
1. Het tegengaan van polarisatie en radicalisering;
2. Aanpak ondermijnende criminaliteit; uitbreiding onderzoeken Wet Bibob;
3. Flexibele inzet voor gebiedsgerichte aanpak van criminaliteit;
4. Preparatie van de crisisbeheersingsorganisatie met het oog op terrorismedreiging.
In de Voorjaarsnota 2017 zijn ook middelen toegekend om de gevolgen van de groei van de stad op te vangen. De toename van het aantal inwoners en gebouwen vergt meer toezicht en handhaving op straat. Ook neemt de gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio toe.