Vastgoed
Utrecht heeft voldoende, kwalitatief goed en optimaal gespreid gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de maatschappelijk doelstellingen van de gemeente.
Lasten €26.632
Baten €34.094
Saldo €7.461
Begroting 2018
Utrecht heeft voldoende, kwalitatief goed en optimaal gespreid gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de maatschappelijk doelstellingen van de gemeente.
Lasten €26.632
Baten €34.094
Saldo €7.461
Voldoende functionele gebouwen en terreinen voor gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente
Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst
Gemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en toekomstige wensen van de gebruikers
Utrecht heeft kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties waarin verschillende gebruikers naar tevredenheid functioneren dan wel samenwerken
Facilitair beheer voor een aantal (multifunctionele) accommodaties naar tevredenheid gebruikers
Wij sturen op een effectief en efficiënt gebruik van ons vastgoed door middel van:
a) het stimuleren van medegebruik en
b) sturen op een zo hoog mogelijke bezettingsgraad van de accommodaties.
Wij sturen op het efficiënt exploiteren van ons vastgoed door de openstelling aan te laten sluiten op de daadwerkelijke ruimtereserveringen en behoefte aan activiteiten (vraagsturing) tegen zo laag mogelijke kosten.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E1.1.1 | Het aantal leegstaande panden (% van de totale portefeuille) | MPUV | 4% (2011) | 2% | 4,1% | 5% | 5% |
Wij actualiseren en stellen huisvestingsplannen op voor de diverse deelportefeuilles. De huisvestingsplannen worden cyclisch in samenspraak met de verschillende beleidsvelden opgesteld. Werken met vastgoed is een cyclisch proces: regelmatig wordt gekeken hoe het vastgoed functioneert, hoe de gebruikers het ervaren en wat op korte en langere termijn nodig is voor de diverse beleidssectoren. De beoogde veranderingen (aankoop, verkoop, renovatie, nieuwbouw, sloop) worden vertaald in huisvestingsplannen. Wij gaan voor elke deelportefeuille binnen het programma een (of meerdere) huisvestingsplan(nen) opstellen.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P1.1.1 | Aantal opgestelde en uitgevoerde huisvestingsplannen | MPUV | 1 (2006) | 5 | 9 | 9 | |
Toelichting: Er zijn 9 deelportefeuilles binnen programma vastgoed, elke portefeuille stelt een huisvestingsplan op. |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
12-1-1-1 | Duurzame en toegankelijke accommodaties/ | 23.621 | 31.162 | 31.949 | 29.649 | 29.649 | 29.649 |
Totaal baten | 23.621 | 31.162 | 31.949 | 29.649 | 29.649 | 29.649 | |
Lasten | |||||||
12-1-1-1 | Duurzame en toegankelijke accommodaties/ | 25.745 | 28.314 | 24.312 | 24.659 | 24.659 | 24.659 |
Totaal lasten | 25.745 | 28.314 | 24.312 | 24.659 | 24.659 | 24.659 | |
Saldo baten en lasten | -2.124 | 2.848 | 7.637 | 4.990 | 4.990 | 4.990 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 3.409 | 2.174 | 1.870 | 1.870 | 1.870 | 1.870 | |
Geraamd resultaat | -115 | 5.022 | 9.508 | 6.861 | 6.861 | 6.861 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Duurzame en toegankelijke accommodaties
Op basis van het meerjarenperspectief Utrechts Vastgoed 2017 zijn de begrote bedragen geactualiseerd. Het gaat hierbij om de baten en lasten van het Vastgoed (huurinkomsten, kapitaallasten, onderhoud, heffingen en belastingen). Ten opzichte van 2017 stijgen de baten met 0,787 miljoen euro in verband met indexering.
De lasten dalen in 2018 met 3,797 miljoen euro ten opzichte van 2017. Dit wordt veroorzaakt door een stijging van 1,014 miljoen euro op de kapitaalslasten. Dit als gevolg van het in 2012 genomen besluit de afschrijvingstermijnen van pand-gebonden installaties te verlengen. Daarnaast stijgen de lasten voor onder andere OZB, onderhoud en loon en prijscompensatie met een bedrag van 0,749 miljoen euro. Tenslotte is een daling van 5,560 miljoen euro voorzien als gevolg van een eenmalige bijdragen in 2017 voor de Domtoren (4,000 miljoen euro) en het indexprobleem (1,560 miljoen euro).
Multifunctionele accommodaties
Bij de eerste Bestuursrapportage 2016 is besloten om subdoelstelling 2.1 "Wat mag dat kosten?" op te heffen en de inhoud en budgetten onder te brengen in deze subdoelstelling 1.1. Het overhevelen van de budgetten zal plaats vinden bij de 3e begrotingswijziging 2017.
Reserves
De onttrekking van 1,870 miljoen euro aan de vaste activa reserve is bedoeld voor dekking van de kapitaallasten van de gereedgekomen investeringen. Het verschil tussen de onttrekking 2017 ten opzichte van 2018 is incidenteel geweest. Datzelfde geldt voor de toevoeging aan de reserve in 2017.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Duurzame en toegankelijke accommodaties/ | |||||||
6751 | Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.SB | -20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6750 | Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.UVO | 23.641 | 24.859 | 25.050 | 25.050 | 25.050 | 25.050 |
6389 | Vastgoedbeheer | 0 | 3.582 | 3.987 | 4.387 | 4.387 | 4.387 |
6740 | Vastgoedbeheer DMO | 0 | 2.721 | 2.912 | 212 | 212 | 212 |
Totaal baten | 23.621 | 31.162 | 31.949 | 29.649 | 29.649 | 29.649 | |
Lasten | |||||||
Duurzame en toegankelijke accommodaties/ | |||||||
6751 | Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.SB | 7.978 | 9.934 | 10.463 | 10.452 | 10.452 | 10.452 |
6750 | Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.UVO | 17.501 | 14.926 | 9.089 | 8.731 | 8.731 | 8.731 |
6560 | Vastgoedadvies en overige dienstverl. | 134 | 205 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6389 | Vastgoedbeheer | -27 | 3.083 | 4.389 | 5.198 | 5.198 | 5.198 |
6740 | Vastgoedbeheer DMO | 159 | 166 | 371 | 278 | 278 | 278 |
Totaal lasten | 25.745 | 28.314 | 24.312 | 24.659 | 24.659 | 24.659 |
Saldo baten en lasten | -2.124 | 2.848 | 7.637 | 4.990 | 4.990 | 4.990 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 3.409 | 2.174 | 1.870 | 1.870 | 1.870 | 1.870 |
Geraamd resultaat | -115 | 5.022 | 9.508 | 6.861 | 6.861 | 6.861 |
Deze prestatiedoelstelling heeft geen subsidies.
In de eerste Bestuursrapportage 2016 is voorgesteld om deze subdoelstelling 2.1 op te heffen en de inhoud en budgetten onder te brengen in subdoelstelling 1.1 'Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst'. De eerste bestuursrapportage is vastgesteld, daarmee is het voorstel definitief geworden. Het overhevelen van de budgetten vindt plaats bij de eerstvolgende technische begrotingswijziging.
In de eerste Bestuursrapportage 2016 is voorgesteld om deze subdoelstelling 2.1 op te heffen en de inhoud en budgetten onder te brengen in subdoelstelling 1.1 'Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst'. De eerste bestuursrapportage is vastgesteld, daarmee is het voorstel definitief geworden. Het overhevelen van de budgetten vindt plaats bij de eerstvolgende technische begrotingswijziging.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P2.1.1 | Aantal verhuurde uren verhuurloket Vastgoedloket | Verhuursysteem | 260.000 uur (2010) | 385.000 | 390.000 | 395.000 | |
P2.1.2 | Aantal geregistreerde gematchte partijen Makelpunt | Makelpunt | 100 (gem. 2009-2011) | 212 | 225 | 230 |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
12-2-1-1 | multifunctionele accommodaties | 1.107 | 1.098 | 1.098 | 1.098 | 1.098 | 1.098 |
Totaal baten | 1.107 | 1.098 | 1.098 | 1.098 | 1.098 | 1.098 | |
Lasten | |||||||
12-2-1-1 | multifunctionele accommodaties | 755 | 676 | 676 | 676 | 676 | 676 |
Totaal lasten | 755 | 676 | 676 | 676 | 676 | 676 | |
Saldo baten en lasten | 352 | 421 | 421 | 421 | 421 | 421 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 182 | 155 | 155 | 155 | 155 | 155 | |
Geraamd resultaat | 535 | 576 | 576 | 576 | 576 | 576 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Multifunctionele accommodaties
Bij de eerste Bestuursrapportage 2016 is besloten om deze subdoelstelling 2.1 op te heffen en de inhoud en budgetten onder te brengen in subdoelstelling 1.1 'Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst'. Het overhevelen van de budgetten zal plaats vinden bij de 3e begrotingswijziging 2017.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
multifunctionele accommodaties | |||||||
6744 | Voldoende MFA's | 1.107 | 1.098 | 1.098 | 1.098 | 1.098 | 1.098 |
Totaal baten | 1.107 | 1.098 | 1.098 | 1.098 | 1.098 | 1.098 | |
Lasten | |||||||
multifunctionele accommodaties | |||||||
6744 | Voldoende MFA's | 755 | 676 | 676 | 676 | 676 | 676 |
Totaal lasten | 755 | 676 | 676 | 676 | 676 | 676 |
Saldo baten en lasten | 352 | 421 | 421 | 421 | 421 | 421 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 182 | 155 | 155 | 155 | 155 | 155 |
Geraamd resultaat | 535 | 576 | 576 | 576 | 576 | 576 |
Deze prestatiedoelstelling heeft geen subsidies.
Wij verzorgen het totale facilitair beheer voor bestaand en nieuw maatschappelijk vastgoed, zoals Multi Functionele Accommodaties, welzijnsaccommodaties en bedrijfsverzamelgebouwen. Wij onderzoeken hoe de (multifunctionele) accommodaties beter functioneel en technisch beheerd kunnen worden. In overleg met de huurders brengen wij mogelijke verbeteringen van gebouw en dienstverlening aan.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
E2.2.1 | Gemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en wensen van de gebruikers | KTO Maatschappelijk Vastgoed | 7,0 (2008) | geen meting | 7 | 7 |
Wij vervullen een loketfunctie voor alle huurders en gebruikers en draagt zorg voor verbetering van het gezamenlijke beheer. Afhankelijk van de vraag wordt de dienstverlening van de Front- en/of BackOffice op maat ingezet. Op gebied van onderhoud van de accommodaties en de buitenterreinen adviseren en ondersteunt Utrecht de eigenaar en huurders van het pand, waardoor een gelijkwaardig kwaliteit- en serviceniveau voor gehuurde ruimtes behaald wordt. Ook worden Verenigingen van Eigenaren (VvE's) geadviseerd ten aanzien van de inrichting van het beheer.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Reali- | Reali- | Doel- | Doel- | |
P2.2.1 | Aantal accommodaties met facilitair beheer | UVO | 5 (2008) | 6 | 6 | 6 |
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
12-2-2-1 | facilitair beheer | 1.036 | 1.028 | 1.047 | 1.047 | 1.047 | 1.047 |
Totaal baten | 1.036 | 1.028 | 1.047 | 1.047 | 1.047 | 1.047 | |
Lasten | |||||||
12-2-2-1 | facilitair beheer | 1.798 | 1.614 | 1.644 | 1.644 | 1.644 | 1.644 |
Totaal lasten | 1.798 | 1.614 | 1.644 | 1.644 | 1.644 | 1.644 | |
Saldo baten en lasten | -762 | -586 | -597 | -597 | -597 | -597 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -762 | -586 | -597 | -597 | -597 | -597 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Wij zien geen significante afwijkingen in de begroting 2018 ten opzichte van 2017.
Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
facilitair beheer | |||||||
6749 | Facilitair beheer MFA's SB | 1.036 | 1.028 | 1.047 | 1.047 | 1.047 | 1.047 |
Totaal baten | 1.036 | 1.028 | 1.047 | 1.047 | 1.047 | 1.047 | |
Lasten | |||||||
facilitair beheer | |||||||
6749 | Facilitair beheer MFA's SB | 1.798 | 1.614 | 1.644 | 1.644 | 1.644 | 1.644 |
Totaal lasten | 1.798 | 1.614 | 1.644 | 1.644 | 1.644 | 1.644 |
Saldo baten en lasten | -762 | -586 | -597 | -597 | -597 | -597 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -762 | -586 | -597 | -597 | -597 | -597 |
Deze prestatiedoelstelling heeft geen subsidies.
De missie van de Gemeente Utrecht is om activiteiten te accommoderen die een bijdrage leveren aan de Utrechtse gemeentelijke beleidsdoelstellingen in de verschillende sectoren. Wij zullen accommodaties beheren en (laten) realiseren met een maatschappelijke toekomstwaarde in dienst van gemeentelijke beleidsdoelen.
De Gemeente Utrecht zal een actieve, ondernemende, klantgerichte en professionele rol spelen als het gaat om vastgoed met een gemeentelijke beleidsdoelstelling. De Gemeente Utrecht zal de ontwikkeling, het beheer en de exploitatie vooral zelf ter hand nemen waar het gaat om wettelijke taken en basisvoorzieningen waarvoor het aanbod op de markt te duur, onvoldoende toegankelijk of onvoldoende gespreid is of niet de juiste kwaliteit en capaciteit heeft.