Mobiliteitsmanagement
We gaan verder met de uitvoering van het Actieplan De Gebruiker Centraal, rondom de doelgroepen werknemers, kinderen, inwoners, studenten en bezoekers. We richten ons op belangrijke verandermomenten in het persoonlijk leven en werken zoveel mogelijk met een maatwerkaanpak en via intermediairs, zoals scholen, sport of studentenverenigingen en werkgeversplatforms om mensen te verleiden tot meer duurzame mobiliteitskeuzes, die zorgen voor een meer leefbare en bereikbare stad en een betere verkeersveiligheid.
Bij werknemers richten we ons op platforms met werkgevers in onder andere Lage Weide, De Wetering en Utrecht Centrum. En worden bijvoorbeeld E-bike roadshows gehouden om werknemers te informeren en stimuleren om meer te gaan fietsen. Een speciale roadshow is de Juffenfiets op basisscholen.
Bij kinderen stimuleren we het lopen en fietsen naar school onder andere door de campagne Lekker Lopen, Fijn fietsen gericht op ouders van wie het kind voor het eerst naar school gaat.
Bij inwoners sluiten we onder andere aan bij belangrijke veranderingen in de persoonlijke omstandigheden, zoals verhuizen of veranderingen in de infrastructuur rondom het woonadres, zoals bij de Westelijke stadsboulevard.
Bij studenten richten we ons op het spitsmijden in het OV en mobiliteitskeuzes na de studie. Belangrijke doelgroepen zijn de studenten (en verenigingen) op de Uithof en MBO-studenten.
Bij bezoekers richten we ons onder andere op communicatie op websites van bestemmingen en attracties. Samen met Centrum Management Utrecht werken we aan een goede bereikbaarheid van het centrum door de vindbaarheid te verbeteren en door slimme en aantrekkelijke looproutes
Met het oog op de ontwikkeling van nieuwe stedelijke gebieden richten wij ons, qua mobiliteitsmanagement, op smart mobility maatregelen. Zo onderzoeken wij voor de Merwedekanaalzone maatregelen zoals “mobility as a service” en “mobility hubs”.
Schoon Vervoer
In 2018 gaan we door met het stimuleren en faciliteren van schone mobiliteit in Utrecht.
We stimuleren het delen van auto’s (Green Deal Autodelen) en andere vervoersmiddelen, door innovatieve concepten en initiatieven van burgers en bedrijven te ondersteunen, waarbij we een koppeling maken met ruimtelijke ontwikkelingen en met de energietransitie.
We stimuleren de markt en initiatieven voor living labs/experimenten op het gebied van deelauto’s/-fietsen en de koppeling van elektrisch vervoer aan de energietransitie.
We stimuleren de overstap naar schoon vervoer bij de bouwsector (Green Deal Het Nieuwe Draaien), en bij de ondernemers die actief zijn op gebied van de recreatieve scheepvaart.
De business case voor oplaadinfrastructuur komt dichterbij, evenals betaalbare elektrische auto’s met een grote actieradius. We optimaliseren daarom de oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s (Green Deal Elektrisch Vervoer).
We zetten samen met de Provincie en Qbuzz in op het verder uitrollen van zero emission bussen in de stad. We gaan door met onze aanpak van overlast van brommers.
Goederenvervoer
In 2017 hebben wij met CMU, EVOFenedex en TLN een raamwerk Zero Emission Stadslogistiek (ZES) afgesloten. Hierin staat onder meer aan welke knoppen wij gaan draaien op ervoor te zorgen dat in 2025 de binnenstad van Utrecht emissieloos wordt bevoorraad en op deze manier een bijdrage kan leveren aan een aantrekkelijke binnenstad. Op basis van raamwerk ZES en nulmetingen in diverse kwartieren van de binnenstad, zullen wij per kwartier minimaal één pilot starten rondom schonere, slimmere en efficiëntere stadsdistributie. Aan deze pilots zullen onder andere ondernemers, leveranciers, verladers en gemeente deelnemen. Voorbeelden van pilots zijn:
- Stop & droplocaties voor horecabevoorrading;
- Hubs voor bundeling van goederen naar de binnenstad;
- Samenwerking rondom afvalinzameling.
Ook zullen wij in 2018 samen met de Green Business Club Utrecht, waarin bedrijven uit het stationsgebied zitten zoals als Jaarbeurs, Rabobank en Prorail, werken pilots gericht op schone, slimme en efficiënte distributie. Uiteindelijk met als doel om te komen tot een 25% C02-reductie van mobiliteit (zowel personen- als goederenvervoer) van deze bedrijven in 2020. In 2018 zal ook samen met de bouwsector gekeken worden waar winst gehaald kan worden rondom de bouwlogistiek. Een voorbeeld hiervoor is het gebruik van bouwhubs waardoor verkeersbewegingen ten behoeve van bouwverkeer significant verminderd kunnen worden. Tenslotte zal ook in samenwerking met de ondernemers van met Lage Weide & de Port of Utrecht verdere stappen worden gezet om uit te groeien tot een van de belangrijkste duurzame logistieke centra van Nederland. Dit is niet alleen belangrijk voor de werkgelegenheid van Utrecht, maar kan ook een bijdrage leveren aan schonere, slimmere en efficiëntere stadsdistributie.
Verkeersmanagement
Het meldpunt Verkeerslichten houden we in stand. Het is een goede manier om signalen en
suggesties uit de stad op te halen en samen te werken aan een goede en veilige doorstroming van het
verkeer. De maatregelen die eerder hieruit zijn voortgekomen zijn nagenoeg uitgevoerd.
Voor de stadsboulevards is dynamisch verkeersmanagement een essentieel onderdeel. De aanpak op ’t Goylaan was daarbij nieuw voor de gemeente. Voor de westelijke stadsboulevard zetten we dynamisch verkeersmanagement in tijdens de uitvoering en vanzelfsprekend in de eindsituatie. Het resultaat is een acceptabele doorstroming voor bus, fiets en voetgangers zonder dat de toevoerwegen oververzadigd zijn. Voor deze en andere nieuwe DVM systemen borgen wij het structureel beheer en onderhoud ervan in de bestaande organisatie van de gemeente en het regionaal verkeersmanagement. DVM in de stad sluit naadloos aan op het regionale verkeersmanagement en regionale projecten zoals het project Proof of Concept Utrecht-Zuid. In dit project worden nieuwe regelconcepten in de praktijk uitgeprobeerd, zoals het in een groter deel van het netwerk de verschillende verkeerslichten met elkaar te laten “praten” van verschillende verkeerslichten en verkeerslichtinstallaties beslissingen laten nemen. Jaarlijks stellen we een planning op waarbij de uitvoering van grote projecten zodanig op elkaar wordt afgestemd dat verkeershinder zo veel als mogelijk wordt vermeden. Ook hierin werken we samen met andere overheden.