Aandacht voor topcultuur en nieuw talent gaat hand in hand met aandacht voor culturele diversiteit, cultuurparticipatie en cultuur in de wijk. De wijkcultuurhuizen, opgenomen in de Cultuurnota 2017-2020, spelen hierin een belangrijke rol.
- Uitvoering van de afspraken Cultuurnota 2017-2020 met instellingen gericht op Cultuurparticipatie.
In 2017 is de nieuwe organisatie Utrecht Marketing - een samenvoeging van de succesvolle organisaties Stichting Cultuurpromotie Utrecht en Toerisme Utrecht - van start gegaan. We verstrekken vanuit de programma’s Cultuur en Economie gezamenlijk de opdracht aan Utrecht Marketing. Vanuit het culturele programma heeft Utrecht Marketing het doel om bewoners en bezoekers op de hoogte te brengen en te enthousiasmeren deel te nemen aan het culturele aanbod in de stad. Dit doet zij onder andere door het publiceren van de Uitagenda online en offline en het organiseren van de Culturele Zondagen.
via het Netwerk Culturele Diversiteit onder de naam “PACT Utrecht” inspireren instellingen en jagen zij elkaar aan om in te zetten op de culturele diversiteit van publiek via de diversiteit van hun programma, personeel en partners.
Wij faciliteren een dataproject om het culturele publieksbereik te versterken. Via dit project wordt de samenwerking tussen instellingen op het gebied van marketing en open informatie gestimuleerd met als doel nieuwe doelgroepen te bereiken en bestaande doelgroepen beter van informatie te voorzien.
- Kunst in de openbare ruimte
In de Utrechtse wijken worden, met middelen uit het Fonds Stadsverfraaiing en door middel van de 1,5% regeling, kunstprojecten in de openbare ruimte en in openbare gebouwen gerealiseerd in samenspraak met bewoners.
- Kunstwerk Vredenburgplein
In 2018 wordt de kunsttoepassing voor het Vredenburgplein gerealiseerd wat door een breed gedragen participatietraject tot stand is gekomen.
In 2018 eindigt de uitzendlicentie van de Omroep Utrecht Stichting (RTV Utrecht). Geïnteresseerde partijen kunnen een aanvraag doen voor het verkrijgen van de aanwijzing voor de volgende licentieperiode van 5 jaar. Indien er meerdere aanvragen zijn voor de uitzendlicentie vraagt het Commissariaat voor de Media de gemeente om beide partijen samen te brengen. Wanneer samenwerking niet mogelijk is wordt de licentie aan een van de geïnteresseerde partijen uitgegeven. Voor het maken van deze keuze laat het CvdM zich adviseren door de gemeenteraad.
- Creatief Vermogen Utrecht
Cultuureducatie met Kwaliteit wordt voor de periode 2017-2020 wederom gefinancierd op basis van matching met het Fonds voor Cultuurparticipatie. Gedurende deze periode werkt het leernetwerk, bestaande uit Utrechts Centrum voor de Kunsten, kennispartner Hogeschool voor de Kunsten, 12 culturele instellingen en 31 scholen in het primair onderwijs samen op basis van co- creatie. Het doel is om de ontwikkelde bouwstenen voor de leerlijn creatief vermogen, genoemd ‘De Diamant’ ( zie www.creatiefvermogenutrecht.nl ) in het primair onderwijs te verankeren.
- Europese Brass band Kampioenschappen
Eind april 2018 zal Utrecht een gehele week in het teken staan van de Europese Brass band Kampioenschappen (EBK) De beste Brass bands uit geheel Europa zullen strijden om het kampioenschap en door stichting Zimihc wordt een interessant randprogramma georganiseerd, dat de brassband muziek in de spotlights zet en breed toegankelijk maakt voor alle Utrechtse inwoners en muziekliefhebbers. Onder de noemer “Utrecht zingt” en Utrecht blaast” organiseert ZIMIHC vele activiteiten.
- Utrecht Age Friendly Cultural City
In het voorjaar van 2018 zal een lokale manifestatie plaatsvinden in het kader van Utrecht Age Friendly Cultural City. Een deskundige jury zal twee Utrechtse projecten op het gebied van ouderen en kunst beoordelen; “Het Grijze Koppen Orkest” en “De Kunst van delen”. Naast Utrecht dingen ook Groningen, Doetichem, Emmen en Deventer mee naar een geldprijs van 0,020 miljoen euro, beschikbaar gesteld door het Fonds Cultuur Participatie. De prijs zal eind 2018 uitgereikt worden op een landelijke manifestatie.