Cognitie
Het rijk heeft de oorspronkelijke afspraken Bestuursakkoord en Onderwijsachterstanden (2012-2015) opnieuw met een jaar verlengd en het loopt nu door tot en met 2018. Met het uitblijven van een nieuw beleidskader en duidelijkheid over het budget vanaf 2019 kiezen we ervoor om het bestaande beleid voor de Taalschool, leertijduitbreiding (in de vorm van schakelklassen en extra uren leertijd) en de Brede School Academie voor schooljaar 2017-2018 te continueren. We handhaven het bereikpercentage van 95% doelgroeppeuters voor 2018.
We continueren in 2018 de zomerscholen en de zeven Brede School Academies Primair Onderwijs in de wijken Overvecht, Zuidwest, Noordwest en Zuid.
Samen met de onderwijspartners in de stad ontwikkelen we een visie op het Onderwijsachterstandenbeleid voor de periode 2019-2022. Hierin nemen we de consequenties van een mogelijke korting vanuit het rijk op het beschikbare budget vanaf 2019 mee. We maken al vanaf augustus afspraken hoe we de overgang naar de nieuwe periode gaan vormgeven (schooljaar 2018-2019), zodat er geen veranderingen zijn lopende het schooljaar.
In Utrecht kiezen we voor continuïteit van het voorschoolse aanbod met een eenjarige beleidsregel. Dit geeft ons de mogelijkheid om met alle betrokkenen de voorschoolse educatie en het kortdurend ontwikkelingsgericht aanbod vanaf 2019 zorgvuldig vorm te geven, met behoud van kwaliteit en in overeenstemming met de wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk.
Ouders hebben grote invloed op de kansen van hun kinderen, daarom zetten we in 2018 opnieuw in op versterken van educatief partnerschap met ouders, waardoor de benadering van kinderen thuis en op school met elkaar wordt afgestemd. Hiervoor worden onder meer de ouderlokalen ingezet als plek voor ontmoeting en samenwerking tussen buurt, school en ouders. We zetten specifiek extra in op ondersteuning van ouders en kind in Overvecht. Deze opgave wordt opgenomen binnen het versnellingsplan bij het thema Opvoeden en Opgroeien. Door aan te haken op het versnellingsplan kunnen we beter en sneller toewerken naar een duurzame en geïntegreerde aanpak 0 – 6 jaar.
De professionaliseringsaanpak Nu voor Later is door de onderwijspartners overgenomen. In 2018 met een accent op het onderwerp educatief partnerschap met ouders. De Voorschoolse sector en het primair onderwijs werken hierbij samen met de Universiteit Utrecht (UU). In 2018 neemt UU deel aan internationaal onderzoek wat in beeld gaat brengen wat de verwachtingen en ervaringen zijn van diverse groepen (migranten)ouders ten aanzien van de schoolloopbaan van hun kinderen. Op basis van de onderzoeksgegevens wordt digitaal materiaal ontwikkeld en een aanpak waarmee ouders zelf actief aan de slag kunnen met ontwikkelings- en taalstimulerende activiteiten.
Zorg 0-12
Wij continueren de (verdere versterking van) de kernpartneraanpak in de voorschoolse voorzieningen en de (speciale) basisscholen. Specifieke inzet bieden we op het verminderen van langdurig thuiszitten door uitvoering van het Utrechtse en G4 thuiszitterspact. Verder continueren we de inzet van leerlingbegeleiding, het zorgplatform, het project Kleuter Extra en conciërges in het basisonderwijs. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO heeft besloten om een stedelijk beleid op meer- en hoogbegaafdheid te formuleren.
Talentontwikkeling en burgerschap
We gaan door met de inzet brede talentontwikkeling in de twaalf Brede Scholen in de stad en daarnaast op 11 niet-brede scholen met veel gewichtenleerlingen. Het gaat om 53 schoollocaties met ongeveer 14.000 leerlingen. De pijlers voor samenwerking binnen de Brede scholen zijn talentontwikkeling, ouderbetrokkenheid en een gezamenlijke pedagogische aanpak. De inzet op talentontwikkeling (onder andere sport, cultuur, techniek) gebeurt voor een belangrijk deel door combinatiefunctionarissen. De inzet en effecten van de combinatiefuncties worden landelijk onderzocht door het Mulier instituut. De resultaten van dit onderzoek vormen de input voor een besluit over de toekomst van cofinanciering door het rijk vanaf 2019. In 2018 bereiden we ons met het veld voor op wat dit betekent voor het beleid en de uitvoering.
In het kader van het versnellingsplan Overvecht krijgen docenten en pedagogisch medewerkers een training aangeboden over het thema polarisatie. Hierbij sluiten we aan bij de Vreedzame School/Vreedzame Wijk en bij de behoeften van het onderwijs en voorschoolse educatie. Binnen het programma Utrecht Zijn We Samen (UZWS) heeft het college een taskforce ingesteld; onderwijs is hierin een belangrijk thema. Op advies van de taskforce wordt gewerkt aan een Delphi-onderzoek onder docenten, leerlingen en ouders naar hun ervaringen met polarisatie en radicalisering. Mede op basis hiervan ontwikkelen we daarnaast een didactisch instrument (toolbox) voor verschillende onderwijsniveaus om polarisatie, radicalisering en terrorisme bespreekbaar te maken en te voorkomen.
Cultuureducatie
Voor schooljaar 2016-2017 hebben 93% van de scholen een aanvraag ingediend voor cultuureducatie. Deze aanvraag loopt door tot eind 2017, omdat we in 2018 overgaan op aanvragen per kalenderjaar. Met bijeenkomsten voor scholen en culturele instellingen continueren we in 2018 ondersteuning op kennisuitwisseling en ontmoeting tussen aanbod en vraag.
Integrale Kind Centra (IKC)
We zijn aangesloten op de landelijke en lokale ontwikkelingen rondom de Integrale Kindcentra (IKC). Vanuit de IKC-tafel van de UOA is in 2017 een stuurgroep IKC ontstaan. Met gezamenlijke middelen vanuit gemeente, onderwijsbesturen en kinderopvangorganisaties is een procesversneller werkzaam vanaf september 2017 voor een periode van twee jaar, die enerzijds kennisdeling rond de ontwikkeling van integrale kindcentra organiseert en anderzijds bestaande en nieuwe IKC- initiatieven gaat ondersteunen in de stad met als doel dat er op korte termijn meer IKC’s komen.
De inzet op bovengenoemde activiteiten neemt toe in omvang met de groei van de stad. De middelen uit de maatschappelijke investeringsagenda gebruiken we om een gelijkblijvende inzet per leerling te realiseren. Zo is het bedrag beschikbaar voor leerlingbegeleiding de afgelopen jaren gedaald, met deze middelen brengen we dit weer op niveau. Ook het beschikbare bedrag per leerling voor cultuureducatie houden we gelijk. Tot slot zetten we middelen in voor opvang van het groeiend aantal kinderen op peuterspeelzalen, vve en basisscholen.